https://peopleselect.nl/youngprofessional/carriere/werken-bij/werken-bij-vandemoortele/
People Select Young Professionals

Werken bij... Vandemoortele Alwin van den Berg

“Het is een relatief klein bedrijf, maar daardoor zit je ook dicht bij het vuur”
Werken bij... Vandemoortele
Alwin van den Berg, Country Commercial Manager Netherlands 

Vandemoortele produceert merken als Diamant en Gouda’s Glorie, veel private labels (margarine, oliën en frituurvet) en bedient de professionele bakery sector met voornamelijk frozen producten. Alwin van den Berg, eindverantwoordelijk voor de Nederlandse markt, raakt niet uitgepraat over de ontwikkelingen binnen het bedrijf: “Er gebeuren hele leuke dingen op het moment.”

 

Het bedrijf vindt zijn oorsprong in 1899 in het Belgische Gent. Omdat Van den Berg vaak op het hoofdkantoor komt, krijgt hij veel mee van de Belgische cultuur. Hij omschrijft het als down-to-earth, handen uit de mouwen en niet-hiërarchisch. Die eerste twee omschrijvingen zie je ook terug in Nederland. Tel daar korte lijnen en een informele cultuur bij op, en de Nederlandse cultuur van Vandemoortele is beschreven. Alwin voegt eraan toe: “Er wordt geïnvesteerd, waardoor er veel projecten tegelijkertijd lopen. Dus dat moet je echt wel interessant vinden.”

 

Hoe is het om voor een familiebedrijf te werken?
Familiebedrijven zijn meer met de lange termijn bezig en dat vind ik heel waardevol voor een bedrijf. Vandemoortele heeft in 2010 Van Dijk (margarine- en vettenbusiness) in Zeewolde overgenomen. Van Dijk kwam uit de private equity hoek: die investeringen waren veel minder voelbaar voor de mensen op de werkvloer. Nu wordt er veel geïnvesteerd in mensen, merken, andere manieren van werken en bijvoorbeeld een integraal IT-systeem in heel Europa. Dat zijn zaken die eraan bijdragen dat je hier veel leert en meemaakt. In 2015 is het Italiaanse Laterna aangekocht.

 

Is die overgang niet heftig voor de medewerkers?
Nee, maar de mensen werken hier wel hard, ja. Je moet het niet erg vinden om tien ballen in de lucht te houden. We zoeken daarom ook mensen die écht hun eigen verantwoordelijkheden kennen, veel initiatieven tonen, prioriteiten kunnen stellen, flexibel zijn en tegen hectiek kunnen. Het is een relatief klein bedrijf - weinig gelaagd -, maar daardoor zit je ook dicht bij het vuur.

 

 

Wat voor baas ben jij?
Ik stuur weinig op details, maar grote beslissingen moeten wel samen besproken worden. Ik ben een vrij relaxte baas en ben creatief, strategisch ingesteld. Ik word heel blij van iemand die veel initiatieven aandraagt. Beter te veel dan te weinig.

 

Waar ben jij het trotst op?
Mensen hebben een bepaalde spirit gekregen, omdat we zoveel interessante projecten aan het doen zijn. Mensen raken geïnspireerd. Het mooiste is als mensen trots zijn op het bedrijf waar ze werken. Dat is mijn persoonlijke doel binnen Vandemoortele.

 

 

Hoe sexy is margarine en frituurvet?
De sexyness zit ‘m in het vakinhoudelijke en alle spannende ontwikkelingen. Bijvoorbeeld: de handelsvisie is professioneler geworden. We creëren categorievisies in samenwerking met klanten. We willen meer naar het partnership model toe, omdat we – retailer en wij - op die manier optimaal elkaars kennis en kunde kunnen benutten. We doen weer aan advertising, (in maart 2017 komt een nieuwe Diamant commercial op tv, red.), we zijn bezig met social media campagnes, innovatie, nieuwe assortimenten, nieuwe branding, nieuwe logo’s en nog veel meer.

 

Word je daarin extra begeleid?
Uiteraard zijn er vaktrainingen die je kunt volgen, maar wij zijn geen bedrijf dat intensieve begeleiding kan bieden. Wij zoeken juist mensen die vanuit een persoonlijke drive dingen oppakken. Learning on the job is op ons van toepassing. We werken veel met bureaus. Van die bureaus leer je over het vakgebied en krijg je veel mee over de manier van werken en formats die ze aandragen. Dat blijft vaak nog beter hangen, omdat je het gelijk in de praktijk toepast.

 

En wordt er wel eens een biertje gedronken?
Jawel hoor, we doen leuke dingen. Zo hebben we bijvoorbeeld elke donderdag een snacklunch. Maar dat mag wel meer. Daar werken wij nog verder aan.

 

Nog een project…
(Lacht.) Ja, maar wel een dat nodig is.

 

Wat wil je weten van een sollicitant?
Ik heb geen standaardvraag, maar ik let op de drive die iemand heeft en dan bedoel ik niet dat je extravert moet zijn. Verder let ik er op of je actief luistert, of je communicatief bent, of je me aankijkt of niet en of je dingen noteert tijdens de sollicitatie. Tijdens een sollicitatie wordt er namelijk veel besproken. Maar als je geen blocnote nodig hebt, omdat je een fotografisch geheugen hebt, dan maak je ook een goede kans.

 

Achtergrond Vandemoortele

Vandemoortele is een Europees bedrijf dat vanuit België wordt aangestuurd. Het Belgische familiebedrijf (sinds 1899) heeft in 2010 Van Dijk (margarines, frituurproducten) overgenomen. In Nederland is Vandemoortele gevestigd in Zeewolde: het kantoor is daar letterlijk naast de fabriek, je kan zo naar de productie toelopen. Bij Vandemoortele werken in totaal 5.000 mensen, waarvan 150 (inclusief productie) in Zeewolde.

 Achtergrond Alwin van den Berg

Alwin van den Berg (53) heeft eerst HBO voor toerisme en recreatie gestudeerd, en daarna bedrijfskunde in Rotterdam. Hij is geboren en getogen in de food industry. Zijn arbeidsverleden bestaat uit onder andere Van Nelle, DE (Sara Lee), Hero, Kraft. Alwin heeft veel verschillende categorieën gezien: koffie, rijst, noten, kaas en chocolade. Alwin is country commercial manager bij Vandemoortele.

© 2018 People Select Young Professionals - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04