https://peopleselect.nl/youngprofessional/carriere/werken-bij/werken-bij-iri-nederland-peter-neijenhuis/
People Select Young Professionals

Werken bij... IRi Nederland Peter Neijenhuis

"Bij IRi zijn we heel goed in het modelleren van data vanuit winkel- en weekniveau."
Werken bij...  IRi Nederland
Peter Neijenhuis, Senior Strategic Insights Analyst  

In de Big Data van IRi Nederland liggen alle geheimen van retailers en fabrikanten verborgen. Aan de hand van de scangegevens van al deze bedrijven maken ze bij IRi specialistische analyses om hun klanten te helpen bij het maken van de juiste keuzes. Peter Neijenhuis werkt sinds 2016 als Senior Strategic Insights Analyst bij IRi en geeft een kijkje achter de schermen.

 

Jij bent van Trade Marketeer aan fabrikantzijde overgestapt naar IRi. Is die overgang groot?
Als je al in de FMCG werkt is de overgang niet zo heel groot. Het verschil is vooral dat je als Trade Marketeer meestal vooral naar je eigen categorie kijkt en als Strategic Insights Analyst over alle categorieën heen en ook meer bezig bent met consumenten- en retailtrends. Voor mij persoonlijk was de omslag niet groot, omdat ik daarvoor bij Plukon al met IRi-data werkte, dus ik kende het systeem al. Na een week kon ik al analyses maken, maar dat zal niet iedereen lukken en dat hoeft ook niet.

 

Wat is aantrekkelijk aan de wereld van Big Data?
Doordat we beschikken over de scandata van supermarkten, drogisterijen en petrolstations kunnen we uit verschillende invalshoeken analyses doen en ook verschillende interne klantendata aan elkaar koppelen. Bij IRi zijn we heel goed in het modelleren van data vanuit winkel- en weekniveau. Met de analyses kunnen wij onze klanten helpen om groei te realiseren vanuit onze expertise. Ik word enthousiast als wij onze meerwaarde kunnen laten zien.

 
 Zie je weleens het effect van je werk als je door de supermarkt loopt?
Uiteindelijk bepaalt de klant welke richting ze op gaan met betrekking tot bijvoorbeeld NPD maar we zien wel dat er producten worden geïntroduceerd die inspelen op de trends die wij aan hen presenteren.  Zo zie je bijvoorbeeld dat steeds meer fabrikanten inspelen op vers.

 

Wat doet een Strategic Insights Analyst precies?
Mijn werk bestaat eigenlijk uit drie delen. Allereerst maak ik analyses voor onze klanten en presenteer die. Dat begint met een briefing van de klant waarin ze aangeven wat hun issues zijn. Samen met de Business Consultant bekijk ik welke analyses wij uit onze data kunnen maken en of er eventueel nog extra onderzoek nodig is om de klantvraag te kunnen beantwoorden. Dan maak ik een storyboard om het analyseproces makkelijker te maken en te bekijken hoe ik het vraagstuk ga aanvliegen. Daarna volgt de analyse en zoek ik naar haakjes om de vraag te beantwoorden. Uiteindelijk presenteer ik de resultaten bij de klant. Tijdens het proces is uiteraard de Business Consultant een belangrijke sparringspartner.

 

Wat voor issues zijn dat?
Die zijn heel divers. Ze kunnen gaan over de eigen categorie van de klant. Die wil dan bijvoorbeeld een deep dive in de categorie, omdat ze daar zelf niet aan toekomen. Of het zijn meer trendachtige vragen, of vragen over andere categorieën. Die data heeft de klant zelf vaak niet. Meestal hebben ze alle data over hun eigen categorieën. Maar soms wil je dan toch weten wat er ergens anders gebeurd, omdat je daarvan kunt leren.

 

Wat doe je nog meer?
Omdat je niet alle vragen uit data kunt beantwoorden voeren we ook geregeld shopper onderzoeken uit. Dat is nodig als je de reden achter het aankoopgedrag wil weten, want je kunt niet uit onze data halen waarom een consument een bepaalde keuze maakt. Meestal begeleidt een Insights Consultant zo’n traject. En we voeren marketing mix modelling uit. Daarmee kun je het effect van bijvoorbeeld een promotie afpellen en heel nauwkeurig - door gebruik van winkelweek niveau data - kijken welk effect een promotie heeft opgeleverd. Bijvoorbeeld door  weers-, seizoens- en werkeloosheidseffecten eruit te filteren. Daarmee kun je de klant adviseren of bijvoorbeeld een 2 voor 1-actie succesvoller is dan 25 procent korting.

Doen jullie die marketing mix modelling zelf?
Wij leveren de input en sturen die naar ons centrum in Athene. Zij zijn hierin de experts en draaien de modellen. Het gaat dan echt om Big Data; zo was het aantal datapunten van het laatste project waaraan ik heb gewerkt zo’n 1.6 miljard. De output daarvan wordt naar ons gestuurd in Excel en grafieken en wij ondersteunen dan de Insights Consultants met het maken van het verhaal voor de klant  waarmee de business vragen beantwoord worden.

 

Welke eigenschappen zijn onmisbaar in deze rol?
Nieuwsgierigheid is het belangrijkste. Je moet altijd de ‘waarom’- vraag stellen. Waarom gebeurt iets zoals het gebeurt? Neem bijvoorbeeld bepaalde frisdranken met veel suiker. Die lopen nog steeds enorm goed, terwijl je als trend ziet dat consumenten juist voor minder suiker kiezen. Waarom kiest een klant toch voor zo’n product? Dat moet je willen weten. En verder moet je nauwkeurig zijn, goed kunnen analyseren en presenteren. Je verhaal visueel weergeven en in verhaalvorm vertellen is ook zeer belangrijk.

 

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
Idealiter werken we aan twee presentaties tegelijk. Maar daar komen ook ad hoc verzoeken doorheen. Omdat het een snelle wereld is willen klanten soms morgen al resultaten opgeleverd. Dus dan schuiven en wisselen we met projecten. Verder is mijn werk redelijk gestructureerd en kan ik goed vooruit plannen. Dat vind ik zelf wel fijn. Hiervoor zat ik aan fabrikantzijde in ultravers. Daar moest alles altijd gisteren geleverd zijn en wist je nooit vooraf wat voor dag je had.

 

Hoe verdelen jullie intern de klanten?
Iedereen doet van alles wat, maar als je aangeeft dat je bijvoorbeeld shopper onderzoek heel leuk vindt, krijg je die wel wat meer toebedeeld. Daar wordt wel naar geluisterd. Wij worden als experts ook wel eens gevraagd voor een interview voor bijvoorbeeld Foodmagazine. Dan wordt intern gekeken wie het meest weet van het betreffende onderwerp. Vorig jaar heb ik dat drie keer gedaan.

 

Wat is er zo leuk aan je werk?
Dat het heel tastbaar is en dat het een direct effect geeft dat veel mensen merken. Ik vind het ook interessant  dat ik een breed klantenpakket heb. Vroeger wist ik alleen alles van vers, nu ook van A-merken, KW, dranken en retailers. Je krijgt de kans op veel verschillende plaatsen in de keuken te kijken en advies te geven.

 

Wat is de grootste uitdaging?
Dat je elke keer weer vanaf nul moet beginnen, elke klantvraag is immers uniek.. Er zijn zoveel factoren waar je rekening mee moet houden: Is de vraag die de klant stelt wel echt dé vraag, of zit er nog een vraag onder? Welke meerwaarde kunnen wij als IRi leveren? Door veel met collega’s te sparren komt er altijd wel een goed antwoord op de klantvraag uit.

 

Hoe is de sfeer bij IRi?
Het is een platte, open organisatie waar collegiale mensen werken. Iedereen is altijd bereid om even te sparren als je dat wil. We werken in teamverband, hoewel je ook veel zelfstandig doet. En de directeur werkt ook gewoon in de kantoortuin als zijn werk dat toelaat. Voor ik hier kwam werken heb ik bij een Business Consultant die ik al kende gecheckt hoe het zat met werksfeer, om aan te voelen of ik er zou passen. Dat vind ik wel belangrijk.

 

Zijn er doorgroeimogelijkheden?
Een Strategic Insights Analyst kan eigenlijk vier kanten op: doorgroeien richting Business Consultant of Insights Consultant. De managementkant op of verder doorgroeien tot Senior Strategic Insights Analyst. Die laatste kan ook weer een opstapje zijn naar een van de andere drie opties. Als Senior krijg ik wat meer de belangrijke klanten en begeleid en ondersteun ik de junioren.

 Heb je zelf interesse in werken bij IRI? Bekijk dan hier de mogelijkheden.

© 2018 People Select Young Professionals - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04