https://peopleselect.nl/youngprofessional/carriere/wat-is-fmcg-en-retail/
People Select Young Professionals

Wat is FMCG en Retail?

Wat is FMCG?

FMCG staat voor Fast Moving Consumer Goods. Kort gezegd zijn dit alle producten met een korte levensduur en een snelle omloop, zoals voedingsmiddelen, toiletartikelen of wasmiddelen. Er wordt in de markt voortdurend gevochten om marktaandeel. Er zijn diverse producenten. Niet alleen multinationals als P&G, Unilever en Heineken proberen de consument aan hun merken te binden, maar ook vele nationale en internationale fabrikanten. Marketing en sales zijn daarom belangrijke werkterreinen in de FMCG om ervoor te zorgen dat er voldoende omzet en winst wordt gemaakt.


Invloed
Afhankelijk van het bedrijf waar je terechtkomt, kun je als werknemer meer of minder invloed uitoefenen op de koers, werkzaamheden, innovatie en ontwikkelingen. Als het hoofdkantoor en/of de productiefaciliteit van het bedrijf in Nederland is gevestigd is de kans groot dat je meer invloed hebt op innovatiemogelijkheden en groeikansen dan als je werkt voor een multinational met het hoofdkantoor elders. In dat laatste geval moet je sterk zijn in het ontdekken en optimaal gebruikmaken van de mogelijkheden op de lokale markt en het vertalen van de internationale input.

Wat is Retail?

Retail is de verzamelnaam voor alle bedrijven die rechtstreeks goederen en diensten aan consumenten verkopen. Denk aan bijvoorbeeld supermarkten en groothandels, online winkels, maar ook aan inkooporganisaties en warenhuizen. De verkochte producten zijn altijd tastbaar.

Carrière in de FMCG en Retail

Voor een carrière in de FMCG en Retail is een afgeronde HBO of WO opleiding een must, liefst in commerciële of economische richting. Verder is het belangrijk dat je aantoonbaar affiniteit hebt met de branche. Het helpt daarbij enorm als je stage hebt gelopen bij een FMCG-bedrijf of een (bij)baan gehad hebt in bijvoorbeeld retail of horeca.

Persoonlijkheid, motivatie en ambitie zijn factoren waar werkgevers streng op selecteren. Het is belangrijk dat jij jezelf kunt verkopen, weet hoe de FMCG en/of Retail werkt en je verdiept in je toekomstige werkgever en branche. Communicatieve, analytische en organisatorische vaardigheden zijn belangrijke competenties in deze branche. Het is daarom een plus als je tijdens je studie bijvoorbeeld een bestuursfunctie gehad hebt. Als jij ook nog eens goed kunt samenwerken, graag verantwoordelijkheid en initiatieven neemt en ondernemend ingesteld bent, dan is de kans groot dat jij in de FMCG of Retail past.

Doorgroeimogelijkheden

Bedrijven in de FMCG en Retail zijn op zoek naar toptalenten met passie voor merken en een winnaarsmentaliteit. Als jij je talent kunt bewijzen, biedt de branche interessante en uitdagende doorgroeimogelijkheden en kun je vaak snel carrière maken. Bij multinationals kun je vaak ook internationale ervaring opdoen.

Veelvoorkomende functies voor Young Professionals en starters:

- (Junior) Account Manager:
in deze salesfunctie beheer je een aantal kleinere accounts en onderhoud je het contact met klanten. Je bent veel op pad en investeert in een goed klantrelatie om ervoor te zorgen dat jouw productportfolio prominent in de winkels, of bijvoorbeeld binnen de horeca, benzinestations en de groothandels ligt. Je bent samen met de marketingafdeling bezig met promoties en acties en bereidt jaardeals en accountplannen voor. In deze functie kun je doorgroeien naar Key Account Management, waar je verantwoordelijkheid krijgt voor de belangrijkste klanten en ook leidinggevende ervaring kunt opdoen. Jij bent goed in onderhandelen, bent analytisch, staat stevig in je schoenen en kunt jezelf goed presenteren.

- (Junior) Brand of Product Manager:
als marketeer speel je een belangrijke rol in een organisatie, omdat deze discipline zorgt voor alle elementen van het bouwen van een merk of product. Jij krijgt een product of producten onder je hoede of wordt verantwoordelijk voor het succesvol in de markt zetten en houden van een of meerder merken. Je bent bezig met alles van conceptontwikkeling tot verpakkingen en introducties. Daarnaast ben je ook bezig met het activeren van een merk door middel van reclame. Je volgt de trends in de markt en analyseert de behoeften van consumenten. Je kunt doorgroeien naar een gespecialiseerde marketingfunctie, richting trade marketing of naar een leidinggevende functie. Jij bent communicatief sterk, denkt analytisch en kunt projectmatig werken.

- (Junior) Category Manager:
in deze functie binnen Retail ben je verantwoordelijk voor een of meerdere productgroepen op de winkelvloer, bijvoorbeeld personal care, vers of DKW (droge kruidenierswaren). Aan jou de taak om afspraken te maken met de Account Managers van fabrikanten en jouw categorie toekomstbestendig te ontwikkelen en vernieuwen. Het maken van schappenplannen en promoties hoort bij je taken. Je zorgt voor groei van jouw categorie en volgt marktontwikkelingen en consumentenwensen op de voet. Jij bent analytisch, communicatief sterk en kunt strategisch denken.

- (Junior) Inkoper:
als Inkoper bepaal jij welke producten in de winkel komen te liggen. Jij bent verantwoordelijk voor het contact en het maken van onder andere prijsafspraken met leveranciers en afnemers. Je begint meestal met het inkopen voor een klein assortiment. Jij ontwikkelt je tot een scherpe onderhandelaar die goed kijkt naar de optimale prijs-kwaliteitverhoudingen. Timing en strategie zijn belangrijk in deze functie. Je bent ondernemend, analytisch en een uitstekende onderhandelaar.

 

Interesse?

Wil je meer informatie, of vrijblijvend kennis maken met People Select Young Professional? Neem dan contact met ons op.

Zelf een kijkje nemen in de keuken van FMCG?

Meld je dan aan voor ons kennisnetwerk De Keuken:

• 10 events per jaar met mooie netwerkkansen
• tweemaandelijkse field trips naar bekende FMCG-spelers
• persoonlijke en vakinhoudelijke workshops
• netwerkborrels
© 2018 People Select Young Professionals - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04