Wat is FMCG en retail?

FMCG staat voor Fast Moving Consumer Goods. Kort gezegd zijn dit alle producten met een korte levensduur en een snelle omloop, zoals voedingsmiddelen en artikelen voor bijvoorbeeld personal en home care. De FMCG-sector staat bekend om snelle productcycli, waarbij de vraag van consumenten direct invloed heeft op productontwikkeling en -distributie. Het is een sector waarin merken en private labelaars constant innoveren om aan veranderende behoeften te voldoen en waar de concurrentie hoog is.

Onder retail vallen alle bedrijven die rechtstreeks producten aan consumenten leveren, zoals supermarkten en detailhandel. In deze branche draait het niet alleen om producten verkopen. Het draait om het begrijpen van de markt, het creëren van sterke merken en het bouwen van langdurige relaties met klanten. Alles om de eindgebruiker optimaal te bedienen.

 

FMCG en Retail

Fast Moving Consumer Goods

In de dynamische wereld van Fast Moving Consumer Goods (FMCG) en retail gaan de ontwikkelingen razendsnel. Omdat producenten en retailers samen bepalen welke producten consumenten kunnen kopen, ligt er veel focus op kwaliteit, innovatie, snelheid en consumentgerichtheid. Het uitbouwen van het marktaandeel is een belangrijk doel in zowel de FMCG als retail.

Om commercieel verder te kunnen groeien is het verder zaak om de wensen en behoeften van de eindgebruiker te doorgronden en hen optimaal te bedienen.

calendar_month Retail vacatures

Om commercieel verder te kunnen groeien is het verder zaak om de wensen en behoeften van de eindgebruiker te doorgronden en hen optimaal te bedienen. Daarbij is een groot aantal factoren van belang, waaronder het aanbieden van de juiste producten en assortiment en het vertellen van het juiste merkverhaal. Ook het ontwerpen van aantrekkelijke winkelervaringen en het stroomlijnen van de supply chain zijn natuurlijk zeer relevant. En elk aspect vereist een doordachte strategie en benadering.

 

Soort bedrijven

In de FMCG zijn verschillende soorten bedrijven actief. Er zijn multinationals, zoals Reckitt, P&G, Unilever en Heineken, maar ook vele nationale fabrikanten, familiebedrijven, start-ups en scale-ups. Marketing en sales zijn traditioneel belangrijke specialismen, omdat deze disciplines er rechtstreeks voor zorgen dat er voldoende omzet en winst wordt gemaakt.

 

Welke mogelijkheden zijn er in de FMCG-industrie? 

De Fast Moving Consumer Goods (FMCG) sector is een broeinest van innovatie en toonaangevende ontwikkelingen. In deze dynamische omgeving staat de tijd nooit stil en is geen werkdag hetzelfde. Bedrijven volgen de ontwikkelingen in de markt op de voet en lopen voorop bij het ontwikkelen en gebruiken van de nieuwste technologieën, het inspelen op actuele markttrends en het volgen van consumentengedrag. Van baanbrekende productieprocessen tot geavanceerde supply chain-managementtechnieken en verduurzaming, de FMCG-industrie is voortdurend bezig met evolueren en het herdefiniëren wat mogelijk is.

Behoeften en wensen consument

De behoeften en wensen van de consument hebben veel focus in de sector. FMCG-bedrijven begrijpen als geen ander het belang van het snel inspelen op veranderende consumentenvoorkeuren. Zij ontwikkelen daarom continu nieuwe producten en verbeterde versies (innovaties en renovaties) daarvan die rekening houden met de steeds veranderende smaken en eisen van de consument.

Diversiteit industrie

De FMCG-industrie is zeer divers en omvat een breed scala aan producten, variërend van voedingsmiddelen en dranken tot schoonheids- en verzorgingsproducten. Deze worden bovendien verkocht aan een diverse klantenkring, van retail tot foodservice en van non-food retail tot wholesalers en distributeurs. Deze diversiteit maakt het tot een boeiende sector om in te werken, met carrièremogelijkheden voor mensen met uiteenlopende vaardigheden en expertise. De sector biedt bovendien volop kansen om door te groeien, zowel nationaal als internationaal.

 

A-merken

De FMCG-sector is de thuisbasis van een aantal van ’s werelds bekendste en toonaangevendste merknamen. Van iconische frisdranken tot geliefde snack- en snoepproducten, deze merken hebben wereldwijde invloed en bieden professionals de kans om deel uit te maken van het succesverhaal achter deze populaire namen.

Carrièrekansen

Voor wie op zoek is naar een carrière met veelbelovende perspectieven, biedt de FMCG-sector een overvloed aan werkgelegenheidskansen. Of het nu gaat om sales, marketing, productontwikkeling, logistiek of verkoop, de vraag naar getalenteerde professionals in deze dynamische industrie blijft hoog, waardoor het een aantrekkelijke werkplek is voor ambitieuze individuen die streven naar professionele groei en impact.

 

Werken in FMCG en retail

De FMCG en retail bieden een uitdagende en veelzijdige werkomgeving voor hoogopgeleide en ambitieuze professionals met specifieke ervaring en vaardigheden. De vraag naar commerciële specialisten in FMCG en retail is bovendien op alle niveaus al jaren groot.

People Select is al sinds 1995 gespecialiseerd in het invullen van rollen in FMCG en retail en heeft een krachtig netwerk tot en met C-level. Ons netwerk omvat professionals op alle niveaus. Van doorgewinterde Sales en Marketing Directors tot General Managers en van commercieel gedreven sales experts en creatieve marketeers tot analytisch sterke Trade Marketeers en Category Managers. Op onze website publiceren wij onze actuele FMCG-vacatures en retail vacatures op allerlei ervaringsniveaus.

 Advies op maat

Wij bemiddelen al sinds onze start bij (commerciële) functies in deze branches (ook op interim basis). Dankzij onze expertise kunnen wij zowel kandidaten als opdrachtgevers voorzien van advies op maat. Wij bieden de mensen in ons netwerk bovendien toegevoegde waarde door onze kennis over de markt en de organisaties te delen. Daarnaast begeleiden wij onze kandidaten actief met bijvoorbeeld concrete sollicitatietips, informatie over hun gesprekspartners, het bedrijf en de cultuur. Alles wat helpt om die ideale baan te krijgen.

 

Carrièrekansen in Fast Moving Consumer Goods en retail

Ben je nieuw in de FMCG of retail en wil je weten hoe je carrière er ongeveer uit zou kunnen zien? Lees dan onderstaande informatie.

 Vereiste opleiding FMCG

Voor een carrière in de FMCG en retail is een afgeronde HBO of WO opleiding een must, liefst in commerciële of economische richting. Verder is het belangrijk dat je aantoonbaar affiniteit hebt met de branche. Het helpt daarbij enorm als je stage hebt gelopen bij een FMCG-bedrijf of een (bij)baan gehad hebt in bijvoorbeeld retail of horeca.

Belangrijke competenties

Persoonlijkheid, motivatie en ambitie zijn factoren waar werkgevers streng op selecteren. Het is belangrijk dat jij jezelf kunt verkopen, weet hoe de FMCG en/of retail werkt en je verdiept in je toekomstige werkgever en branche. Communicatieve, analytische en organisatorische vaardigheden zijn belangrijke competenties in deze branche. Het is daarom een plus als je tijdens je studie bijvoorbeeld een bestuursfunctie hebt gehad. Als jij ook nog eens goed kunt samenwerken, graag verantwoordelijkheid en initiatieven neemt en ondernemend ingesteld bent, dan is de kans groot dat jij in de FMCG of retail past.

Bedrijven in de FMCG en retail zijn op zoek naar toptalenten met passie voor merken en een winnaarsmentaliteit. Als jij je talent kunt bewijzen, biedt de branche interessante en uitdagende doorgroeimogelijkheden en kun je vaak snel carrière maken. Bij multinationals kun je vaak ook internationale ervaring opdoen.

Afhankelijk van het bedrijf waar je terechtkomt, kun je als werknemer meer of minder invloed uitoefenen op de koers, werkzaamheden, innovatie en ontwikkelingen. Als het hoofdkantoor en/of de productiefaciliteit van het bedrijf in Nederland is gevestigd is de kans groot dat je meer invloed hebt op innovatiemogelijkheden en groeikansen dan als je werkt voor een multinational met het hoofdkantoor elders. In dat laatste geval moet je sterk zijn in het ontdekken en optimaal benutten van de mogelijkheden op de lokale markt en het vertalen van de internationale input.

 Junior functies FMCG

Functies die mogelijk interessant voor je zijn, zijn bijvoorbeeld: (Junior) Account Manager (sales), (Junior) Brand of Product Manager (marketing), (Junior) Category Manager (retail), of (Junior) Trade Marketeer.

 Groeimogelijkheden

Vanuit een Junior-rol kun je vervolgens intern of extern doorgroeien in sales, marketing, trade marketing, category management, inkoop of business development. Als specialist in de Fast Moving Consumer Goods, Consumer Packaged Goods of retail (en/of e-tail) zijn er volop kansen voor een veelzijdige carrière bij een groot aantal interessante werkgevers. People Select kan je advies geven over de werkgevers die het beste passen bij jouw kennis, ambitie en ervaring.

 

Interesse?

Wil je meer informatie, of vrijblijvend kennis maken met People Select? Neem dan contact met ons op.

info

Vacature Alert: altijd op de hoogte blijven? Meld je aan en ontvang onze nieuwste vacatures in jouw vakgebied in je mail.

2024 Copyright - People Select - Privacy statement