Het avontuur van VS Food Sales begon met een passie voor lekker eten. Oprichter Johan van Schaften kocht in 2015 een chocoladefabriek in Rotterdam. Zijn visie: chocolade beter en lekkerder maken. Samen met goede vriend en voedseltechnoloog Joshua Schaap ging hij experimenteren in een keukentje van 2 bij 2 meter. Door te proeven, proberen en combineren zijn zo de chocoladerepen van Johnny Doodle ontstaan. Genoemd naar de bedenker. Het zijn grote brokken chocolade met grove chunks als ingrediënten, die het gevoel geven alsof je een bonk chocolade bij de betere chocolatier hebt gekocht.
De supermarkten raakten al snel enthousiast. Binnen zes maanden gingen de eerste repen er over de toonbank. Met de verkiezing tot beste introductie van het jaar in 2016 groeide het merk nog sneller. Er kwam een eigen foodtruck die in het eerste jaar al op 264 festivals stond om zoveel mogelijk mensen te laten genieten van de nieuwe repen. De fabriek verhuisde naar de Hoeksche Waard en vanuit dit hoofdkwartier werd het tijd om de grens over te gaan. Het merk is inmiddels te vinden in 8.000 winkels in Amerika en 600 winkels in Duitsland. Nieuwe Europese landen volgen op korte termijn.
Smaak
Ondernemer Johan van Schaften kreeg de smaak te pakken en wilde verder groeien in food. Met de start van The Chocolate Factory en The Gummy Factory werd het assortiment volop verder uitgebreid met private label chocolade en zoetwaren, die in bijna alle retailers op het schap ligt. In 2023 wordt het gloednieuwe merk UPtimism! toegevoegd, een merk met functionele zoetwaren (denk aan gummy’s met toegevoegde vitamines). Verdere uitbreiding van het aantal merken staat al in de nabije toekomst op stapel, want het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan.
De groei-ambities van de organisatie liggen hoog, de huidige omzet van ongeveer 10 miljoen euro moet in 2023 gaan verdubbelen. Nu komt 80 procent van de omzet nog uit private label en 20 procent uit merk. Het doel is om die percentages op korte termijn om te draaien. Dat kan met nieuwe merken, maar ook met nieuwe smaken.
Cultuur
Het commerciële kantoor van VS Food Sales zit boven de fabriek in Heinenoord, vlakbij Rotterdam, waar de chocolade letterlijk in kruiwagens klaarligt. Het jonge, ondernemende, positief ingestelde en foodminnende team bestaat uit in totaal 30 mensen. Met een Rotterdamse mentaliteit en een hands-on, nuchtere, pragmatische geest steekt iedereen er graag de handen uit de mouwen om de lekkerste luxeproducten van idee tot het schap te maken. En natuurlijk ook om te proeven; alle producten worden altijd door het hele team geproefd. Want: ‘passionate people make unique brands’.