TastyBasics

TastyBasics

Bij TastyBasics willen ze dat gezonde voeding van onbewerkte, natuurlijke ingrediënten het nieuwe normaal wordt. Hun missie is om Nederland gezonder te laten eten, want: wie gezond eet voelt zich fitter en energieker. Daarom ontwikkelt TastyBasics producten die passen in een gezonde leefstijl en waarmee eetgewoonten makkelijk aan te passen zijn. Bij TastyBasics noemen ze dat ‘echte voeding’: voeding die niet alleen vult, maar ook daadwerkelijk voedt. Daarmee biedt TastyBasics een alternatief voor het huidige westerse eetpatroon, dat vaak te veel koolhydraten en te weinig gezonde voedingsstoffen als eiwitten, vezels, mineralen en vitaminen bevat. Hun muesli met noten en pitten werd onlangs zelfs bekroond met de Jaarprijs Goede Voeding.

Het marktaandeel en de omzet van de organisatie groeien hard en dat komt door het on trend assortiment van favorieten in de ontbijt- en lunchcategorie. Naast muesli is er ook brood, crackers en repen. Allemaal producten van ingrediënten die in grote mate onbewerkt zijn. De komende periode kijkt de organisatie naar het verzilveren van kansen voor verdere groei in de huidige categorieën. Die kan een boost krijgen door bij de retailer te verhuizen van het dieet/reform-schap naar een plek in het mainstream schap en een rebranding. Daarnaast ligt er ook internationaal veel groeipotentieel. Ook zijn er ideeën om in de nabije toekomst nieuwe producten te ontwikkelen voor aanvullende gebruiksmomenten, zoals de warme maaltijd. De omzet in 2021 bedroeg circa 5 miljoen euro. Het doel is om daar in 2022 7,5 miljoen van te maken.

TastyBasics is in 2013 ontstaan, vanuit FoodBasics, een organisatie die ingrediënten en halffabricaten levert aan B2B-klanten wereldwijd. Met kant-en-klare producten voor consumenten besloot oprichter Jan Buining de voedingsmiddelenindustrie een extra, gezonde impuls te geven. De filosofie achter het merk is eigenlijk simpel: als basis voor de producten van TastyBasics producten worden ‘hele’ noten, zaden, peulvruchten, pitten, groenten en fruit gebruikt. Omdat er geen voedingsstoffen uitgaan, krijg je van nature alles binnen wat je lichaam nodig heeft. Het maakt dat de producten vezel- en eiwitrijk zijn en minder koolhydraten bevatten. Er wordt geen suiker aan toegevoegd. Ook kunnen deze producten zorgen voor een duurzamere wereld en een transitie in de voedselketen.

Experts

Het team van TastyBasics in het Drentse Aalden bestaat uit een groeiend aantal experts in gezonde voeding. Van voedingsdeskundigen en wetenschappers tot een diëtiste en een kok. Zij ontwikkelen constant nieuwe producten en smaken en onderzoeken in het eigen laboratorium of producten aansluiten bij de behoefte van het menselijk lichaam en bij de ontwikkelingen in de markt. De productie daarvan wordt uitbesteed bij partners. Een commercieel team vult het team verder aan en inmiddels werken er zo’n 22 medewerkers in het moderne, lichte en open kantoor. De cultuur is er nuchter, informeel, dynamisch en ambitieus en de enorme groei vereist wendbaarheid en flexibiliteit. Het jonge team werkt vanuit een goede teamspirit gedreven en hard aan het realiseren van de doelen.

Lees het Werken bij-interview met Johan Veld

2023 Copyright - People Select