Rémy Cointreau

Rémy Cointreau

De liefde voor vruchtbare grond en eeuwenoud vakmanschap verbindt het rijke portfolio van het Franse bedrijf Rémy Cointreau. Van klassieke Franse wijn- en fruitboomgaarden tot suikerplantages in Barbados. Van de zonovergoten bodem van het Griekse eiland Samos tot de goudkleurige gerstvelden in de Alpen. En van de noordwestelijke kust van Amerika en Schotland. Het allerbeste wat de natuur op al deze locaties biedt is de basis voor merken als LOUIS XIII, Rémy Martin, Mount Gay, Octomore, Cointreau, The Botanist, Angela’s Treasure, St. Rémy, Garryana en Moissons. Elk merk heeft unieke eigenschappen en een eigen erfenis. Toch delen ze dat ze allemaal ontstaan na een zorgvuldige selectie van de allerbeste ingrediënten, gekozen door een groep creatieve experts die naar excellent resultaat streeft en de ziel van de merken als geen ander kent.

Fusie

De Rémy Cointreau Group bestaat sinds 1990. In dat jaar fuseerden de familiebedrijven van Rémy Martin en Cointreau en bundelden de families hun krachten. Daarnaast heeft de Group nauwe partnerschappen met andere spelers in wijn en spirits, waardoor het portfolio nog veelzijdiger is. Naast cognac en likeur omvat het portfolio ook whisky, gin en rum. De geschiedenis van de producenten van sommige merken gaat terug tot het begin van de achttiende eeuw, zoals Mount Gay dat al sinds 1703 bestaat. De opgebouwde kennis over de dranken is vervolgens van generatie op generatie overgedragen, waarbij een gemeenschappelijke filosofie is dat het belangrijk is om de tijd te nemen. Of dat nou 5 jaar, 10 jaar of 100 jaar is. Het is pas klaar als het klaar is. En dat resulteert in exceptionele producten voor exceptionele momenten.

Van oudsher werkte de organisatie vooral met distributeurs om de internationale markten te bedienen, maar dankzij de snelle groei worden in steeds meer landen ook lokale (sales)kantoren opgericht. In Hoofddorp is sinds 2021 een compact salesteam actief, dat zich uitsluitend richt op groei in de Nederlandse markt. Dit team heeft de vrijheid om eigen plannen voor de lokale markt te ontwikkelen en wordt op marketing, HR, finance en IT-gebied ondersteund vanuit het Benelux-hoofdkantoor in Brussel. In Nederland zijn Rémy Martin en Cointreau de bekendste merken waar de meeste focus op ligt. Uiteraard wordt ook gekeken naar mogelijkheden om de andere merken te laten groeien.

Cultuur

Kernwaarden van de overkoepelende organisatie zijn grond (de bodem waarop de hoofdingrediënten groeien), mensen en tijd: tijd voor de connectie met collega’s en klanten, maar ook de tijd die nodig is voor rijping van de producten. Ook duurzaamheid krijgt volop de aandacht. De cultuur in het familiebedrijf is informeel en ondernemend. Initiatieven worden gekoesterd en er kan snel ingespeeld worden op kansrijke plannen. De organisatie investeert in haar medewerkers en helpt hen om zich zakelijk en privé verder te ontwikkelen.

2024 Copyright - People Select - Privacy statement