Red Bull is de grootste energie dranken leverancier ter wereld en het op één na grootste frisdranken merk in Nederland. De wereld van Red Bull is gevuld met actie, sport en belevenissen. Het merk focust zich op sportevenementen, teams en individuele topatleten zoals bijvoorbeeld Memphis Depay. Ook ondersteunen ze de gaming- en dancewereld en zijn ze aanwezig op vele festivals zoals Defqon en Rolling Loud. Op deze manier geeft Red Bull vleugels aan mensen en ideeën en dit maakt ze momenteel één van de snelst groeiende FMCG-spelers in Nederland.
De geschiedenis van het gevleugelde merk begon in de vorige eeuw. Halverwege de jaren ’80 introduceerde Dietrich Mateschitz een nieuwe categorie dranken in Europa, geïnspireerd op functionele dranken uit het Verre Oosten. Met ingrediënten als cafeïne, taurine, suiker en vitamines én een uniek marketingconcept. Daarna ging het snel.
Red Bull is inmiddels actief in meer dan 175 landen en verkocht in 2022 11,5 miljard blikjes. De omzet steeg met bijna 24 procent ten opzichte van 2021 tot bijna 10 miljard euro, de beste cijfers in de geschiedenis van het bedrijf. De kernmarkten zijn West-Europa en de VS. Het hoofdkantoor zit in Oostenrijk in Fuschl am See (bij Salzburg). Wereldwijd werken er bijna 16.000 medewerkers.
In Nederland is het merk sinds 1995 op de markt en is de sales exponentieel gegroeid. Naast het originele blauw zilveren blikje zijn er suikervrije varianten en verschillende ‘editions’ met smaken als watermeloen en abrikoos-aardbei. Naast de bekende energie dranken heeft de organisatie ook een lijn met biologische frisdranken in verschillende smaken: The Organics by Red Bull, welke voornamelijk verkocht worden in de horeca.
‘Making the impossible possible’, met die gedachte is Red Bull groot geworden. Dat succes is bereikt door een sterke focus te hebben op fysieke en mentale beschikbaarheid, zichtbaarheid en nauwe samenwerking met een groot aantal partners. En dat smaakt naar meer. De Nederlandse organisatie ontwikkelt zich in hoog tempo verder en om de groei te bestendigen wordt de komende periode een organisatie brede structuur in de werkprocessen aangebracht.
Cultuur
Bij Red Bull willen ze grootse dingen neerzetten. Kernwaarden zijn: Meaning, Freedom & Responsibility en Mastery. In deze ‘High Performance Organisation’ hebben de medewerkers vrijheid om het beste uit zichzelf te halen en dat zie je terug op het kantoor in Amsterdam. Hier wordt in een hoog tempo samengewerkt, liever even langslopen bij elkaar dan een mail sturen