Lokale helden maken van grote en kleinere ambitieuze merken, met voor ieder product en land een lokale strategie die werkt. Met die tactiek verzorgt Pietercil Barends voor vele bekende A-merken in supermarkten, drogisterijen en groothandels onder meer de distributie en marketing. Ze verzorgen de distributie en marketing van meer dan 90 merken in verschillende categorieën, variërend van Del Monte, Lavazza, Dextro Energy en Canderel tot Wilkinson, Uncle Ben’s en Diele, in zowel food als non-food. Het doel: hun klanten markt- en omzetleider maken met respect voor de plaatselijke cultuur.
Pietercil Barends is onderdeel van de internationale Pietercil Group, een Belgisch familiebedrijf dat is opgericht in 1947. De onafhankelijke groep is actief in België, Nederland, Frankrijk en Luxemburg, een markt van ruim 95 miljoen consumenten, en heeft een jaaromzet van circa 300 miljoen euro. Ze werken voor zowel multinationals als lokale bedrijven en hebben producten in veertien verschillende categorieën. De organisatie is continu bezig om haar klanten zo goed mogelijk te bedienen en steeds opnieuw te zorgen voor precies het juiste aanbod op het juiste moment om groei te realiseren.
De organisatie neemt de volledige distributie uit handen van haar klanten en biedt marketing- en salesoplossingen op maat. Het gaat dan vooral om fabrikanten en merken voor wie Nederland en België relatief kleine afzetmarkten zijn. Ze voeren internationale campagnes uit op lokaal niveau, zorgen voor acties op de winkelvloer voor trade organisaties, zijn verantwoordelijk voor de salesactiviteiten van hun klanten, sturen logistiek en supply chain aan en zorgen voor efficiënte en doelgerichte processen.
Cultuur
In totaal heeft Pietercil Group circa 180 medewerkers. Het hoofdkantoor staat in Ternat (België), de Nederlandse vestiging is in Rotterdam. Hier werken ongeveer 40 mensen in een moderne omgeving, die zich bezighouden met (trade) marketing, sales en field sales. Zij onderhouden nauwe contacten met zowel de principalen (de merkeigenaren/klanten) als met grote retailers en accounts in foodservice en drogisterijkanaal. De organisatie is nog altijd een familiebedrijf: ondernemend met respect voor de koers van de familie. De sfeer is pragmatisch, nuchter en hands-on. De lijnen zijn er kort en er is ruimte voor eigen initiatief.