https://peopleselect.nl/opdrachtgevers/max-havelaar/
People Select

Max Havelaar

Eerlijke producten

Stichting Max Havelaar is een keurmerkorganisatie met een unieke aanpak, zo werkt de stichting op het snijvlak van ideëel en commercieel. De organisatie is in 1988 opgericht na een dringende oproep van Mexicaanse koffieboeren om een eerlijke prijs te bieden voor hun koffiebonen. Dat signaal werd in Nederland snel opgepikt en niet veel later werd het eerste pak eerlijke koffie met het Max Havelaar keurmerk aangeboden aan prins Claus. Het aantal Fairtrade producten groeit sindsdien nog steeds en is te vinden op producten als koffie, thee, chocolade, bloemen, rijst en bananen.

 

Fairtrade

Fairtrade helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Zoals Gladys, die haar werk op een bloemenplantage in Kenia sinds de certificering een stuk prettiger vindt. Of de Braziliaanse sinaasappelboer Nelson, die dankzij een hogere prijs voor zijn sinaasappels meer kan investeren in zijn boerenbedrijf en zo zijn kleinkinderen een betere toekomst kan bieden. Fairtrade is zowel een keurmerk als een wereldwijde beweging.

 

Licentie

In Nederland heeft Max Havelaar twee hoofddoelen, waar vol overgave aan gewerkt wordt. Het eerste is het vergroten van het volume onder keurmerk. De organisatie zet zich continu in om nieuwe licentiehouders aan te trekken en hen blijvend te inspireren. Het tweede doel is om de verkoop van Fairtrade producten te stimuleren. Max Havelaar spreekt retailers daarom actief aan op hun corporate social responsibility. Daarbij proberen ze tegelijkertijd het maatschappelijk draagvlak voor Fairtrade producten onder consumenten te vergroten, zodat de totale omzet van Fairtrade producten stijgt. Dat gebeurt onder meer met verschillende campagnes, waaronder de Fairtrade weken.

 

Slagvaardig

Max Havelaar is gevestigd in Utrecht en is onlangs verhuisd naar een open, nieuwe kantoorruimte. Het is een commerciële, kleine, slagvaardige organisatie met ongeveer achttien medewerkers. Zij zetten zich met passie en gedrevenheid in om het Fairtrade volume te vergroten bij zowel retailers, licentiehouders als consumenten. Hoewel commercie belangrijk is voor de organisatie hecht het ook aan kernwaarden als authenticiteit, rechtvaardigheid, mensgerichtheid, vooruitstrevendheid en ondernemingszin. De sfeer op de werkvloer is informeel en open met korte communicatielijnen.

Meer weten over dit bedrijf?

Meer weten over dit bedrijf en de mogelijkheden voor jou? Neem dan contact met me op.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04