Het internationaal opererende familiebedrijf Lekkerkerker Groep bedenkt en produceert al generaties inventieve oplossingen in kaas. Hun missie is om ‘in de wereld van kaas te verrassen met producten op zuivel- en plantaardige basis, met maximale smaak en kwaliteit en een minimale impact op de omgeving’. Er wordt een breed scala aan zuivel- en kaasproducten geleverd: van roomkaas, smeerkaas, kaassauzen en -vullingen tot kruidenboter, zuivelaroma’s en vegan alternatieven Met klanten in zowel retail, foodservice als de industrie zoekt de organisatie naar de perfecte ingrediënten en slimme oplossingen voor een groot aantal merken en professionele gebruikers.
Lekkerkerker Groep bestaat sinds 2021 uit twee bedrijven: de foodproductietak Lekkerkerker Food en zusterbedrijf Lekkerkerker Dairy & Food Equipment. De huidige food-divisie is een samenvoeging van Lebo Kaas en Kasi Food. Lebo is het foodservice merk dat al sinds 1977 bestaat en als enige bedrijf roomkaasproducten van verse Hollandse weidemelk in Nederland zelf produceert. Daarnaast biedt dit merk vegan roomkaas en kaassaus voor de professionele keuken. Kasi Food was een tijdlang een verzelfstandigd onderdeel waar alle smeerkaas werd gemaakt. Voor een sterkere positionering in de markt zijn beide takken weer samengevoegd.
Geschiedenis
De geschiedenis van het familiebedrijf startte in 1976 midden in het Groene Hart. Oprichter en naamgever Kees Lekkerkerker ontwikkelde als kaasproducent en -winkel nieuwe recepturen met oer-Hollandse kaas. Hij voegde kruiden toe en onderzocht opties om het vetpercentage te verlagen. Sinds 2014 staat de tweede generatie Lekkerkerker aan het roer van de Lekkerkerker Groep. Mariska Lekkerkerker leidt de food-tak en heeft gezorgd voor een professionaliseringsslag. Zusterbedrijf Lekkerkerker Dairy & Food Equipment demonteert, reviseert, verkoopt en installeert sinds ruim 25 jaar geavanceerde zuivelprocessing- en verpakkingsmachines, productielijnen en complete fabrieken voor meer dan 150 bedrijven in 40 landen. Deze divisie ontstond toen het bedrijf zelf productieapparatuur begon te bouwen vanwege een toenemende vraag.
Waar verse zuivel nu nog veelal het hoofdingrediënt is van het assortiment, zet Lekkerkerker Food vol in op verduurzaming en het aanbieden van plantaardige alternatieven. Het streven is dat in 2030 de helft van de productie een plantaardige basis heeft. Ongeveer 60 procent van de omzet komt momenteel uit co-manufacturing in foodservice en retail. Een kwart van de omzet komt uit de industrie. Het bedrijf levert halffabricaten als kaasvullingen, bakstabiele roomkaas, spreads, toppings en vegetarische en vegan varianten voor onder meer snacks en appetizers aan bakkerijen, snack- vlees- en tapasproducenten. De resterende 5 procent komt uit het eigen merk. De totale omzet bedraagt zo’n 35 miljoen euro.
Cultuur
Bij Lekkerkerker houden ze van pionieren – liefst samen met de klant – en hebben de 200 medewerkers niet alleen een berg expertise, maar misschien nog wel belangrijker: een stevige ‘can do’-mentaliteit. Van echte uitdagingen gaat hun hart sneller kloppen. Het team vindt het belangrijk om beloftes na te komen en kan bogen op ruime ervaring met grote multidisciplinaire projecten. Kwaliteit, betrouwbaarheid, flexibiliteit, innovatiekracht en duurzaamheid staan intern hoog in het vaandel, waarbij de lat elke dag een beetje hoger gelegd wordt. Er wordt veel samengewerkt.