HAK

HAK

HAK behoort tot de top 3 maaltijdmerken in Nederland en is de laatste jaren getransformeerd van een traditionele conservenproducent in de Benelux naar een merkenbedrijf in plantaardige voeding dat actief is in Noordwest-Europa. Hun missie is glashelder: mensen – op elk moment van de dag – helpen om meer groenten en peulvruchten te eten. Van een curryschotel met linzen tot salade met bietjes en de groenten voor bij de aardappelen. Het assortiment bestaat uit natuurlijke en gezonde producten, die lekker en makkelijk klaar te maken zijn. En daar komen constant nieuwe innovaties bij.

Bij HAK zit duurzaamheid al sinds de oprichting in het DNA en de organisatie is daar dan ook voortdurend actief mee bezig. Samen met leveranciers streven ze naar lokale en duurzame teelt. Zo is Hak B-Corp gecertificeerd, heeft circa 85% van het assortiment van HAK het onafhankelijke keurmerk On the Way to PlanetProof, en heeft HAK als doelstelling om in 2027 voor alle lokale producten over te zijn gegaan op Biologische teelt. HAK zit dicht op de natuur en produceert met de seizoenen mee, dus op de momenten van de oogst.

Alle aan HAK gelieerde bedrijven zijn samengebracht onder de naam Neerlands Glorie Groente & Fruit. Daaronder vallen naast HAK ook HAK Fresh, Four Seasons Food, het Duitse Hak Foodeko en de samenwerking met de Belgische Pietercil Group. De strategie waarmee die organisatie bedrijven verbindt: Mensen helpen meer groenten en peulvruchten te eten. Anyplace, anytime, anywhere. Sinds november 2022 maken alle activiteiten deel uit van de internationale moederorganisatie en aandeelhouder Flexway, waarbij HAK lokaal nog veel autonomie en vrijheid heeft. Er wordt de komende tijd gewerkt aan een nieuwe strategie om het A-merk onder de aandacht te brengen van nieuwe (jonge) doelgroepen. Ook groei in Duitsland heeft extra focus.

In Giessen worden alle activiteiten van het professionele A-merk HAK met veel ondernemerschap gemanaged. Door de compacte omvang van het bedrijf heeft iedereen een merkbare invloed op het eindresultaat, met ruimte voor eigen inbreng en ideeën en met korte communicatielijnen. De medewerkers zijn ondernemend, open, betrokken, kwaliteitsgericht en nemen verantwoordelijkheid. Voor jonge collega’s worden geregeld gezellige en actieve activiteiten georganiseerd door de bedrijfsbrede club Jong Hak.

Sinds 2017 belevert het eigen koelversbedrijf HAK Fresh een breed scala aan foodservice-klanten als tankstations, inflight- en bedrijfscatering en franchiseformules. Ook levert deze tak koelverse ready-to-eat en ready-to-heat maaltijdcomponenten en salades aan supermarkten met groenten als hoofdingrediënt. HAK innoveert het Fresh assortiment continu om kansen in de markt te verzilveren.

Met de recente aankoop van Four Seasons Food verbreedt de organisatie verder met maaltijdoplossingen met groenten en peulvruchten en soepen en sauzen in stazakken onder private label. Tel daar de salesorganisatie in Duitsland, HAK Foodeko én de samenwerking met Pietercil Group in België bij op en de volledige scope en ambities van de organisatie tekenen zich af. Al deze bedrijfsonderdelen zijn samen ondergebracht onder de naam Neerlands Glorie Groenten & Fruit. De strategie waarmee die organisatie bedrijven verbindt: Mensen helpen meer groenten en peulvruchten te eten. Anyplace, anytime, anywhere.

Lees het interview met Directeur Marketing & Innovatie, Nicole Freid

2024 Copyright - People Select - Privacy statement