‘Great moments start with fire!’ Iedereen met een passie voor outdoor cooking wordt op zijn wenken bediend door Fyron. Van kamado’s en designbarbecues tot de beste vuurgestookte plancha-style kookplaten en handige accessoires. Outdoor cooking is zo een feestje voor iedereen. Het brengt mensen samen en nodigt uit om mee te helpen met het bereiden van heerlijke gerechten. En dat is precies het doel. Met de merken 200° Fahrenheit, OFYR, The Bastard, Grill Guru en Grizzly Grills biedt Fyron elke buitenkok het product dat perfect past bij diens persoonlijke voorkeuren. Met innovatieve kwaliteitsproducten, die allemaal een eigen identiteit, doelgroep, prijssegment en distributiemodel hebben, wordt de markt optimaal bediend.
Fyron is in 2021 ontstaan door de fusie van 200° Fahrenheit en OFYR (OFYR, The Bastard, Grill Guru en Grizzly Grills). Deze twee grootste Nederlandse producenten in de outdoor cooking-markt hebben hun expertise gebundeld en willen nu gezamenlijk de onbetwiste Europese marktleider in outdoor cooking worden. Investeerder Mentha Capital helpt om die ambitie waar te maken. De focus van de Fyron Group ligt de komende periode dan ook op verdere groei. En op uitbreiding van het productassortiment, het vergroten van het aantal verkooppunten en het uitbreiden van de internationale distributie.
Koks
Al in meer dan zestig landen kennen consumenten en professionele koks de producten van Fyron. Stuk voor stuk producten om de verscheidenheid en overvloed aan typisch Europese culinaire ervaringen een podium te geven. Gedreven door hun passie voor food en koken, transformeren ze barbecueën tot een volwaardig outdoor-cooking-concept. Met levenslange garantie. Elk merk is verkrijgbaar in een aantal, bewust gekozen kanalen. Van de detailhandel (van kookwinkels, tot barbecue-speciaalzaken en architecten) en retail (DYI, groothandels en tuincentra), tot e-tail (zoals Coolblue en Wehkamp) en hospitality (restaurants, hotels, cateraars en events).
In Nederland is het merk 200° Fahrenheit het bekendst. Het gros van de omzet van dit merk – category leader in het kamado-segment – komt nu nog uit Nederland. Maar met country managers in België, Frankrijk, Duitsland en de UK en een groeiend distributeurnetwerk is over de grenzen een flinke versnelling ontstaan. De Fyron community groeit dus snel. De organisatie biedt enthousiastelingen niet alleen kwaliteitsproducten, maar ook workshops op locatie en in de eigen winkel in Haarlem.
Cultuur
Bij Fyron werken inmiddels zo’n 110 medewerkers, waarvan het gros in Haarlem en Roosendaal. De culturen van de afzonderlijke bedrijven worden momenteel steeds verder geïntegreerd. Wat zij delen zij is dat ze allemaal echte ondernemers zijn. Mensen die graag hard werken, maar ook samen lol hebben. Fyron is een platte, informele organisatie met een jong en gedreven team dat midden in een enorme groeifase zit. Daardoor liggen nog niet alle kaders vast. Dit biedt volop ruimte om initiatieven te nemen en af en toe een fout te maken. Samenwerking, een winnaarsmentaliteit, innovatie, design en bijdragen aan een gezonder leven zijn belangrijke uitgangspunten. En natuurlijk wordt er geregeld samen gegeten.