Fairtrade Nederland helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te krijgen in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Het keurmerk helpt de wereld eerlijk te maken, met gelijke kansen voor iedereen en verbindt een goed doel aan commerciële ontwikkeling. Fairtrade is naast een keurmerk dat in 32 landen verkocht wordt, ook een wereldwijde beweging.
Fairtrade – voorheen in Nederland ook bekend als het Max Havelaar keurmerk – helpt boeren en arbeiders in ontwikkelingslanden een betere plek te verwerven in de handelsketen, zodat ze kunnen leven van hun werk en kunnen investeren in een duurzame toekomst. Dat doen ze door hun krachten te bundelen, want samen kun je veel meer bereiken. In totaal zijn inmiddels al 1210 boerencoöperaties wereldwijd aangesloten, met 1,7 miljoen boeren. Via het keurmerk werken consumenten, fabrikanten, retailers en boeren zo samen aan een betere wereld.
De organisatie Fairtrade Nederland heeft twee hoofddoelen, waar vol overgave aan gewerkt wordt. Het eerste is het vergroten van het volume onder keurmerk. De organisatie zet zich continu in om nieuwe licentiehouders aan te trekken en hen blijvend te inspireren. Het tweede doel is om de verkoop van fairtrade producten te stimuleren. De organisatie spreekt retailers en organisaties daarom actief aan op hun (corporate) social responsibilities. Daarbij proberen ze tegelijkertijd het maatschappelijk draagvlak voor fairtrade producten onder consumenten te vergroten, zodat de totale omzet van fairtrade producten stijgt. Dat gebeurt onder meer met campagnes.
De organisatie begeeft zich daarmee op het snijvlak van commercieel en ideëel. Fairtrade biedt bedrijven een positiever merkimago, onderscheidend vermogen en een grotere consumentenloyaliteit. Het keurmerk is te vinden op 30.000 producten waaronder koffie, thee, chocolade, bloemen, rijst en bananen. Deze non-profit organisatie verkoopt zelf dus geen producten, maar zet zich echt puur in voor eerlijke handel, het laten groeien van het keurmerk en de beweging erachter. Het is bovendien onderdeel van een grote internationale fairtrade beweging, Fairtrade International, met zusterorganisaties in een flink aantal westerse landen.
Fairtrade Nederland is gevestigd in Utrecht en heeft een open, moderne kantoorruimte. Het is een commerciële, kleine, slagvaardige organisatie met achttien medewerkers. Zij zetten zich met passie en gedrevenheid in om het Fairtradebereik te vergroten bij zowel retailers, licentiehouders als consumenten. Hoewel commercie belangrijk is voor de organisatie hecht het ook aan kernwaarden als authenticiteit, rechtvaardigheid, mensgerichtheid, vooruitstrevendheid en ondernemingszin. De sfeer op de werkvloer is informeel en open met korte communicatielijnen.
Lees het interview met Executive Director Peter d’Angremond