CONO is een ondernemende A-merk speler in kaas, bekend van onder meer Beemster. De organisatie focust op het actief verder uitbouwen van de merken en het leveren van de beste kwaliteit. Daarnaast is het bedrijf al jarenlang toonaangevend op het gebied van duurzaamheid. Sinds 2020 hebben ze de eerste klimaatneutrale kaasmakerij van Nederland. Dat betekent dat er van grasspriet tot kaas en van veehouder tot kaasmaker volop aandacht is voor mens, dier en milieu.
CONO is een coöperatie die al 120 jaar bestaat en waarbij ruim 425 aangesloten melkveehouders aangesloten zijn. Elke dag zijn ze er samen bezig om de producten en de kaasketen verder te verduurzamen. De koeien grazen zoveel mogelijk buiten en de diervoeding verbouwen de boeren grotendeels zelf. CONO is toonaangevend op het gebied van duurzaamheid. Het streven om klimaat positief te zijn in de gehele keten sluit naadloos aan hierop.
De kaasmakers varen een eigen koers om innovatieve producten van hoge kwaliteit te leveren. Daardoor doen ze dingen vaak net even anders. Dat betekent bijvoorbeeld dat ze tradities omarmen en moeiteloos combineren met moderne technologieën en verduurzaming. Details als deze zijn terug te proeven in de ambachtelijk gemaakte kazen. Ook werken ze graag in hechte partnerschappen samen met retailers, waar ze bij meerdere spelers een category captain rol hebben. Hun inzet is al twee keer beloond met een een Industributie Trofee in de categorie A-merk Vers.
Ook de consument ziet de inspanningen van CONO. Zij herkennen Beemster kaas als een merk dat bewust bezig is met verduurzaming en dierenwelzijn. Het levert de organisatie (wederom) een toppositie op in de lijst van meest duurzame kaasmerken in de Sustainable Brand Index 2023. En daar zijn ze natuurlijk trots op.
Naast Beemster voert CONO merken als Stompetoren, Weydeland, Schermermolens en Roodbonter. Behalve in retail zijn de smakelijke kazen te vinden in kaasspeciaalzaken en op de markt. Ook leveren ze kaas voor het foodservicekanaal en wordt er internationaal aan 45 landen verkocht. Bijproducten als room gaan naar partijen in de voedingsindustrie, zoals Unilever.
Cultuur
Het hoofdkantoor van CONO ligt midden in de Beemster, op 20 minuten rijden van Amsterdam. Kwaliteit, bevlogenheid, betrokkenheid, trots en eigenzinnigheid zijn er belangrijke culturele waarden. De organisatie is ondernemend, informeel, snel, wendbaar en slagvaardig en zet zich hard in voor de duurzame missie. In totaal werken er circa 200 medewerkers..