Basil

Basil

Met ‘Spread the cycling joy!’ als motto is de missie van Basil meteen duidelijk: het verspreiden en promoten van fietsgeluk. Want: met de juiste fietsaccessoire stapt iedereen sneller én vaker op de fiets. En dat zorgt weer voor een mooiere, gezondere en gelukkigere wereld, geloven ze. De organisatie heeft twee merken: Basil voor de stijlvolle en functionele fietsaccessoires en MIK als baanbrekend mondiaal platform in fietsen, waar accessoires ingeklikt kunnen worden, een snelgroeiend merk dat wordt gebruikt door bijna alle grote A-merken fietsenproducenten.

De producten van Basil en MIK worden in house ontworpen en getest, bij gelinieerde partners geproduceerd en vervolgens verkocht via diverse B2B- en B2B2C-kanalen. Naast de Benelux en Duitsland behoren ook diverse exportlanden tot de afzetgebieden van Basil en MIK. De collectie bestaat uit onder meer fietstassen, -kratten en -manden, fietsregenkleding, montagesystemen en allerlei handige accessoires als fietsbellen en zadelhoezen. Bij beide merken is veel aandacht voor duurzaamheid en kwaliteit.

De geschiedenis van Basil begint in 1976 als Ine van Dam de rijwielwinkel van Nico van Balveren binnenstapt. Zij is op zoek naar een rieten mand voor op haar fiets en Nico besluit deze voor haar te laten maken. Dit verzoek brengt hem op een idee en hij besluit manden te gaan importeren. De merknaam is een samenvoeging van de familienaam, van Balveren en de woonplaats, Sivolde.

De collectie groeit in de loop der jaren steeds verder en levert het familiebedrijf ook meerdere prijzen op, waaronder de RAI fietsinnovatie van het jaar, winnaar ISPO Award en de KVK Innovatie Award. Sinds 2001 zit de tweede generatie aan het stuur, de passie voor producten die het fietsen aantrekkelijker en fijner maken staat nog steeds altijd centraal. En dat met een goed gevoel voor kwaliteit, stijl, duurzaamheid en functionaliteit. De organisatie zit momenteel in een omslagfase met focus op omzetgroei, strategie en professionalisering.

Intern is momenteel veel aandacht voor het uitbreiden van de marketingactiviteiten en het team. Merk- en collectietstrategie en merkactivatie van de merken Basil en Mik zijn de hoofdpijlers.

Cultuur

Het hoofdkantoor van Basil staat in het Gelderse Ulft. Het is een laagdrempelige en nuchtere organisatie met een open, informeel team van nu 28 personen. De mens staat er centraal en de lijnen zijn kort.  Het motto is er: work hard, play hard, in combinatie met ruimte voor humor.

Meer weten over of samenwerken met ons? Onze experts staan je graag te woord

2024 Copyright - People Select - Privacy statement