Frisse Alpenlucht, groene heuvels en vrolijke Alpenmeisjes die een bakje yoghurt eten. De oorsprong van de natuurlijke zuivelproducten van Almhof ligt dan wel in de Zuid-Duitse Alpen, toch worden de onderscheidende en hoogwaardige producten speciaal voor de Nederlandse markt ontwikkeld. Het brein achter slimme campagnes als ‘Natuurlijk genieten’ en ‘Alle lof voor Almhof’ is Müller Nederland. Dit bedrijf is in 2004 ontstaan toen het Duitse familiebedrijf Theo Müller Group het merk Almhof overnam van Uniekaas.
Moederbedrijf Müller is een toonaangevende fabrikant van innovatieve foodoplossingen en bijbehorende services. Verspreid over 17 vestigingen in Europa werken in de zuiveldivisie circa 5.300 mensen. Zij zorgen samen voor een omzet van meer dan 6 miljard euro met zeven verschillende merken. Müller is marktleider in desserts in Duitsland, Italië en het Verenigd Koninkrijk en in toetjes en yoghurt in Nederland. Het assortiment in Nederland (40+ SKU’s) bestaat onder andere uit yoghurt, kwark en desserts in verschillende smaken en sinds 2020 ook met Müllermilk.
Müller Nederland heeft, door slim te investeren in productportfolio en brand building, met het merk Almhof een top 5-positie in het retaillandschap verworven. Door bewust te kiezen voor pure, verse en natuurlijke ingrediënten en kleinere verpakkingen positioneert het merk Almhof zich slim als aanbieder van ‘een (verwen)moment voor jezelf’ en groeit het nog steeds flink. In 2023 lanceert Almhof een gloednieuwe sub-merk: ‘I Feel Good’, producten met extra veel proteïne, vezels en/of vitamines.
Met een compact maar sterk lokaal team van circa 20 personen is Müller Nederland zelf verantwoordelijk voor een lokale visie en strategie op product-, marketing- en salesniveau. Innovaties worden over het algemeen helemaal lokaal bedacht en ontwikkeld. Tegelijkertijd kan Müller Nederland natuurlijk gebruikmaken van alle expertise uit het internationale concern. In iets meer dan 7 jaar is het merk Almhof meer dan 100 procent gegroeid, een knappe prestatie in een dalende zuivelmarkt.
Cultuur
Op het kantoor van Müller Nederland werken ondernemende, nuchtere, commercieel ingestelde mensen die met een grote mate van zelfstandigheid opereren en verantwoordelijkheid dragen voor hun eigen discipline. De lijnen zijn er kort en er hangt een familiaire sfeer. Alle medewerkers werken gemotiveerd samen om een toppositie te veroveren in de strijd met hun directe concurrenten. Successen worden altijd gevierd, maar daarna gaat de aandacht snel uit naar de volgende innovatie of renovatie. Goede ideeën zijn dus meer dan welkom!