Werken bij Bacardi… Merlijn van de Ven

"Ik voel me een ambassadeur van Bacardi."
Werken bij Bacardi… Merlijn  van de Ven
Sales Manager Off Trade Nederland 

Bacardi heeft een rijke en roerige historie die begint in het negentiende-eeuwse Cuba. Van een door brand verwoest bedrijf tot een verbanning van de familie Bacardí, het merk is weinig bespaard gebleven. Dankzij een ongebreidelde passie en overlevingsdrang staan ze internationaal echter nog steeds aan de top. Merlijn van de Ven is Sales Manager Off Trade Nederland en voelt die trots elke dag opnieuw: “Als iemand van de familie Bacardí praat, hang je aan zijn lippen. Hun geschiedenis kent zoveel heftige momenten. Dan voel je echt die passie.”

In de vergaderruimtes in Gouda komen de dranken van Bacardi tot leven. Zo schittert in de blauwe zaal ‘Bombay’ een meer dan levensgrote fles Bombay Sapphire langs de wand. Bacardi heeft Europa opgedeeld in drie regio’s met het Noord-Europese hoofdkantoor in Brussel. De General Manager, die verantwoordelijk is voor de Nederlandse markt, is elke week een dag in Gouda, want: Nederland is een markt die het goed doet en die internationaal geregeld als voorbeeldcase in the picture staat. Voor Van de Ven betekent dit veel beslissingsvrijheid en verantwoordelijkheid.

Een voor de hand liggende binnenkomer natuurlijk, maar… is het hier elke dag borrels drinken?
Nee, er wordt hier vooral hard gewerkt. Op vrijdagmiddag drinken we met z’n allen één drankje, want iedereen moet nog rijden. Een paar keer per jaar hebben we een feestje en dan is het natuurlijk maximaal genieten en beleven. En we hebben jaarlijks een ski trip. Maar we zijn hier meer dan alleen collega’s. ’s Avonds doen we ook wel eens een hapje en een drankje.

Wat is nou typisch Bacardi?
De passie voor de merken. En de mensen. Onze merken zijn fantastisch en als medewerker straal je dat uit. Ik ben trots dat ik bij Bacardi werk en kan me echt vinden in de waardes Caring, Passion, Trust en Excellence. Ik voel me een ambassadeur voor het merk en deel dat graag met familie en vrienden. We delen daarnaast als team echt persoonlijke dingen met elkaar, over wat er thuis speelt en zo.

Welke ontwikkelingen spelen er momenteel bij jullie?
De business draait steeds meer om inspiratie, waar vroeger de flessen en de prijs vaak centraal stonden. De trigger is nu: cocktails. Voor onze merken zit daar veel potentie en vooral gin groeit hard. We hopen omzet af te snoepen van de bier- en wijnplas door mensen thuis aan de cocktail te krijgen, met de juiste cocktails en promotiestrategie. Dat is moeilijk, want mensen denken dat cocktails duur en ingewikkeld zijn en dat je er snel dronken van wordt. Die barrières willen we weghalen. Je kunt een cocktail bijvoorbeeld prima drinken bij een barbecue. Cocktails zijn hip en happening. Er is bijna geen kroeg waar ze niet op de kaart staan, dus er is nu veel rumoer. Maar het succes komt ons niet aanwaaien.

Wat is dan moeilijk aan de huidige markt?
Dat verschilt per merk. Bacardi en Martini staan onder druk, hoewel Bacardi inmiddels weer groeit. Voor vermouth hebben we de strategie aangepast, dit om het merk en de daarbij horende drinks dichter bij de jonge, nieuwe consumenten onder de aandacht te brengen. Maar omdat we een marktaandeel hebben van 65 procent is het automatisch makkelijker om te verliezen dan om te winnen. In gin is er veel concurrentie bijgekomen van kleine, ambachtelijke merken en is het hard werken om onze positie te behouden.

 

 
Jij bent Sales Manager Off Trade. Wat vind je daar leuk aan?
Onder de streep zijn On en Off Trade hetzelfde. Je maakt jaardeals en bent bezig met introducties, activaties, promoties, schappenplannen etc. Voor Off Trade doe je dat met slijterijen en retailers. Het leuke van Off Trade vind ik dat het analytischer is. Ik hou van cijfers. En het betekent meer verantwoordelijkheid, omdat de omzet en de belangen groter zijn. Mijn werk gaat trouwens veel verder dan zorgen dat flessen in folders en online komen. Er komt veel marketing en creativiteit bij kijken. Je bedenkt plannen voor je klanten en hebt intern veel contact met marketing en trade marketing. Maar natuurlijk gaat ook om veel flessen verkopen. Daarnaast zijn er nog de festivals en events waar we staan, die een zeer belangrijke rol spelen op het gebied van inspiratie en het targetten van de juiste consument.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
Afhankelijk van of ik de kinderen moet brengen of halen, begin ik rond 8 of rond 9 uur en maak dan eerst – met een kop koffie - een rondje om even bij te praten. Persoonlijk contact is belangrijk. Daar staat Bacardi echt voor als familiebedrijf. Daarna check ik mijn mail en bestaat de helft van mijn dag uit allerlei meetings, van budget- tot marketing- en activatiemeetings. De diversiteit is extreem groot. Soms zijn we misschien wat te intern gefocust. Ik zou graag wat meer bij klanten zijn, zoals de mensen in mijn team. ‘s Middags ben ik ergens tussen 16.30 en 19.00 uur klaar. Je bent hier vrij om te bepalen hoelang je op kantoor bent, zolang je je verantwoordelijkheid maar neemt. In de avond werk ik een paar keer week door, want met mijn functie komt verantwoordelijkheid.

Wat voor baas ben jij?
Ik delegeer als leidinggevende graag en wil dat iedereen zijn eigen verantwoordelijkheid neemt. Als het niet goed gaat verwacht ik dat iemand bij mij aanklopt. Ik ben er altijd om dingen te bespreken. Verder hebben we elke week een teammeeting voor operationele zaken. En ik probeer geregeld een 1 op 1 te hebben met iedereen. Mijn team is een jonge, heel diverse club. Iedereen leert van elkaar en we delen ook persoonlijke dingen.

Welke competenties moet iemand hebben om hier te passen?
Dat is afhankelijk van de functie, maar het belangrijkste is dat het gevoel goed moet zijn. Een Key Account Manager moet bijvoorbeeld analytisch zijn, een echte onderhandelaar die zijn mond open durft te doen, het onderste uit de kan haalt en af en toe met de vuist op tafel durft te slaan. Veel balletjes tegelijk in de lucht houden hoort daar ook bij én niet bang zijn om voor een groep te presenteren. Maar zelfs als iemand dat allemaal heeft en het gevoel is niet goed, dan doe ik het niet. Dat is moeilijk uit te leggen.

 

Kent iedereen bij Bacardi elkaar?
Ja, er werken hier circa zestig mensen en we lunchen met z’n allen aan twee lange tafels. Dan zit je de ene dag naast de receptionist en een dag later naast de General Manager. Meestal gaat het dan ook helemaal niet over werk, maar juist over privézaken.

Is er intern concurrentie?
We houden elkaar scherp, maar het is hier niet schouder tegen schouder, buik tegen buik. Er is gezonde concurrentie om goed te kunnen presteren.

Wat is het moeilijkste aan je werk?
Het is uitdagend om steeds 150 balletjes tegelijk in de lucht te houden. Er zijn zoveel merken om bezig mee te zijn, waardoor je soms niet genoeg tijd hebt om overal genoeg aandacht aan te besteden. Dan moet je keuzes maken en dat vind ik lastig, want ik ben een perfectionist. Bij Bacardi moet je willen leren door vallen en opstaan. Niet alles is perfect georganiseerd. Als je hier werkt moet je zelf ook dingen uitzoeken.

Waaraan merk je dat Bacardi een internationaal bedrijf is?
Sinds de reorganisatie 2,5 jaar geleden is er meer uniformiteit. Daarvoor had elk land eigen campagnes en drankjes. Nu is wereldwijd duidelijk: dit is waar we voor staan en wat de doelstellingen zijn. Natuurlijk heb je minder bewegingsvrijheid, en wordt er meer van boven naar beneden gecommuniceerd. Maar: aan de campagnes die we nu hebben wordt meer aandacht besteed en iedereen gelooft erin.

Hoe ziet komend jaar eruit?
We hebben onszelf uitdagende doelstellingen gesteld. Ik krijg weer kippenvel als ik denk aan de kick-off conference die we onlangs in De Kuip hebben gehad, een conferentie voor de Benelux en Noord-Europa. Het thema was ‘believe’ en het was zo’n strak georganiseerd event. Ik voel de energie van die dag nog steeds.