https://peopleselect.nl/inspiratie/werken-bij-solow-dennis-regeer/
People Select

Werken bij SoLow... Dennis Regeer

"Ik denk aan de zaken waar iemand anders misschien niet aan denkt."
Werken bij... SoLow
Dennis Regeer 

Bij retailer SoLow draait alles om funshoppen. Voor een feestje, voor het huis of om creatief te knutselen. Al die duizenden hebbedingetjes moeten natuurlijk kwalitatief goed en veilig zijn. En daar komt Dennis Regeer om de hoek kijken. Als Kwaliteit- en Veiligheidsdeskundige waakt hij over alle artikelen die in de winkel liggen, maar zijn taken zijn veel breder. Bij SoLow kunnen medewerkers namelijk echt hun ondernemerschap tonen en zichzelf breed ontwikkelen. In 2020 heeft Regeer daarom de webshop van SoLow helemaal vormgegeven. En dit jaar gaat hij met duurzaamheid aan de slag.

Wat doet een Kwaliteit- en Veiligheidsdeskundige precies?
Elk artikel dat we kopen moet voldoen aan de actuele wet- en regelgeving. Van het ontwerp en productieproces tot de levering en afhandeling van eventuele klachten. Om dat te controleren heb ik een kwaliteitsmanagement-systeem opgezet, dat voldoet aan de richtlijnen van de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit. De regels zijn voor ieder product weer anders. Soms gaat het vooral om mechanische kenmerken, soms juist om de fysische. Je wil zeker weten dat je geen vingers kwijtraakt als je een klapstoel uitklapt. Bij speelgoed gaat het vaak om inslikgevaar. Bovendien moeten alle artikelen voldoen aan de chemische eisen die hieraan zijn gesteld. Maar we kijken ook naar de verpakkingen van producten en de waarschuwingen die erop staan.

Ben jij verantwoordelijk voor het gehele assortiment?
Samen met mijn collega ben ik betrokken bij ieder product. Het unieke van SoLow is dat al onze producten een eigen verpakking hebben. Er ligt nergens anders een artikel met dezelfde barcode. Een inkoper kijkt vaak vooral naar design en prijs. Ik denk aan de zaken waar iemand anders misschien niet aan denkt. Het kopje waar je koffie uit drinkt is ergens van gemaakt. Het heeft een coating, een verflaag en is van een bepaald materiaal. Die stoffen mogen niet vrijkomen als je eruit drinkt.

Hoe ben je hier ingerold?
In 2007 begon ik bij Intertoys, waar toen eigenlijk weinig aandacht was voor productveiligheid. Toen er vanuit Brussel veiligheidsrichtlijnen voor speelgoed kwamen, heb ik die opgepakt en uitgewerkt. Sindsdien heb ik me er steeds meer verdiept, nieuwe kennis opgedaan, cursussen gevolgd, contacten gelegd met laboratoria enzovoorts. En omdat de wetgeving continu verandert, gaat dat altijd door.

Kun jij nog wel ‘normaal’ naar een product kijken?
Naast de legal blik kijk ik altijd met een commerciële blik. Je moet een risicoanalyse maken van wat er per product nodig is en steeds afwegen wat je laat testen zonder afbreuk te doen aan de veiligheid van een product. 100 procent garantie bestaat niet, daarvoor nemen we ook steekproeven uit productiebatches. Binnen de EU zijn leveranciers er zelf verantwoordelijk voor dat ze voldoen aan de regels. Wij hebben daar vooral een controleplicht op. Voor eigen import van SoLow-producten uit bijvoorbeeld Azië gelden uitgebreidere regels. Daarvoor doen wij zelf de veiligheids- en kwaliteitscontrole.

Waarom heb jij voor SoLow gekozen?
Ik was eigenlijk niet op zoek naar iets anders, maar werd overgehaald om toch bij D&F Commodity Trade - de organisatie achter SoLow - te gaan praten. Dat eerste gesprek verliep soepel en duurde vier uur. Ik voelde meteen een leuke klik. Een paar dagen later kreeg ik al een voorstel. Op dat moment werkte ik 5,5 jaar in home deco en de tuinbranche bij Edelman. Ik vond het leuk om weer nieuwe kennis op te doen en om met een ander assortiment consumentengoederen te gaan werken. Bij mij in de buurt zat geen SoLow, dus ik kende het bedrijf hiervoor vooral uit de winkelstraat. Ik ging er wel eens heen als ik iets nodig had voor een feestje.

Wat voor type bedrijf is SoLow?
Het is gemoedelijk en down-to-earth. Een kopje koffie staat altijd klaar en er wordt goed gezorgd voor het personeel. Het is geen zakelijke omgeving. Er is een fijne, flexibele sfeer. De mensen die er werken blijven er vaak ook lang, omdat ze kunnen doorgroeien en ook van functie kunnen switchen als ze dat willen.

Het bedrijf is onlangs overgenomen door een investeerder. Wat merk je daarvan?
Het plan is dat we de binnen 5 jaar van 35 naar 100 winkels gaan groeien. Nu hebben we 25 eigen winkels en 10 franchisers in Nederland. Naast nieuwe winkels in Nederland openen, willen we ook uitbreiden naar België en Duitsland. Het meerderheidsbelang van het bedrijf is nu in handen van Vendis Capital. De oude eigenaren Danny en François zijn nog steeds aandeelhouder.

Is de cultuur veranderd?
De focus ligt nu op snelle groei en minder kosten. Er wordt meer geanalyseerd en nagedacht voor een beslissing wordt genomen. Eerder had je meer de vrije hand en moest je constant ad hoc schakelen. Voor het bedrijf is een stevige basis goed, dan kun je op de juiste manier gaan groeien. Er ontstaan ook veel nieuwe jobs als er veel winkels bijkomen. Wel gaan processen iets langzamer, vooral in het begin. Maar als alles eenmaal loopt, kun je sneller schakelen. Positief is dat meer schaalgrootte leidt tot meer kwaliteit en meer budget om producten te testen.

Hoe hard zijn jullie geraakt door de coronamaatregelen?
2020 was ondanks corona nog een redelijk jaar. Toch konden we een tijd geen kant op. Je gaat niet investeren in winkels als alle winkels dicht zijn. SoLow is hard gegroeid door te importeren uit China en andere Aziatische landen. Die trend zet nog steeds door, maar China zat een tijd in lockdown en de containerprijzen gingen gigantisch omhoog. Van 3.000 naar 9.000 euro voor een container. Dat doet natuurlijk veel met je prijzen. Importeren werd lastiger.

Dennis Regeer

Het werk viel dus een beetje stil…
Het voordeel was dat we de tijd hadden om onze achterstanden weg te werken. Daarna ben ik naar de directie gegaan met het voorstel om met een webshop te starten. Dat idee was al meerdere keren besproken, maar er was weinig geloof dat we onze producten online met goede marges en winst konden verkopen. Toch hebben we de stap gewaagd met als insteek: zo snel mogelijk live gaan en vandaaruit gaan verbeteren. Daar was tijd voor, die uren moesten toch betaald worden.

Heb jij toen de webshop gebouwd?
Ik heb vooral het denkwerk gedaan. Gekeken hoe de lijnen intern lopen, hoe we het kassasysteem konden koppelen, geregeld dat alle producten online kwamen met foto’s en tekst erbij en de juiste vervoerders gezocht. Voor het bouwen van de site zelf heb ik een externe partij ingeschakeld.

Dat is wel even iets heel anders…
Het heeft te maken met managen, structuren aanbrengen, onderzoeken, leidinggeven en je ergens in verdiepen. Ik heb wel affiniteit met ICT en software, dus ik vond het leuk om dit te gaan uitzoeken. Voor de website kwam alles eigenlijk samen.

Hoe gaat het met de online verkoop?
We zijn nog steeds aan het optimaliseren, maar het gaat goed. De webshop blijkt nu ook handig met Click en Collect en funshoppen op afspraak. Er ligt inmiddels een plan klaar om er verder in te investeren. We hebben al een speciaal e-commerce magazijn ingericht waar we de bestellingen via de webshop orderpicken en verzenden. Dat blijkt veel efficiënter. In de webshop zit nog veel rek. Ik ben er nu nog bij betrokken, maar bij verdere groei komt er een aparte e-commerce afdeling met een eigen manager. Ik heb alweer andere plannen.

Waar ligt de komende tijd jouw focus?
Op duurzaamheid. We gaan daar echt breed naar kijken, want er zijn verschillende manier om te verduurzamen. Van minder single use plastics en een betere productkwaliteit, tot meer kartonnen verpakkingen en milieuvriendelijker vervoer. Wat we willen en wat we al doen wordt nu vastgelegd in een plan. Daarvoor ga ik in eerste instantie veel data verzamelen. We doen al aan recycling bijvoorbeeld, maar dat staat nergens op papier.

Willen jullie zelf graag verduurzamen of is het iets dat ook een beetje moet?
Een combinatie van beide. De wetgeving en productie-eisen worden steeds strenger, dus daarin moet je mee voor een goed toekomstperspectief. De investeerders willen ook graag dat we duurzamer worden. Dat heeft ook met imago te maken. Het beste is om duurzaamheid op een positieve en proactieve manier op te pakken, in plaats van erachteraan te hobbelen. Er zelf actief mee aan de slag gaan, creëert draagvlak. Het is een kwestie van beginnen met kleine dingen en het vandaar uit steeds verder uitbouwen.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag er bij jou uit?
Die is er niet. Ik begin de dag vaak met het bekijken van mails uit Azië op aanvragen die ik zelf uitgestuurd heb, of het lezen van inspectierapporten voor verschepingen. Of ik krijg testresultaten uit een laboratorium binnen. Ook kijk ik dagelijks naar de klachten-inbox. Daarin komen alle klachten uit onze winkels centraal terecht. Ik kijk dan wat voor soort klachten er zijn. Dan weet ik of we eventueel een corrigerende actie moeten ondernemen. Verder heb ik vergaderingen met collega’s en geef ik advies aan bijvoorbeeld de inkopers. Ik heb contact met de leveranciers, de laboratoria en verdiep me in de laatste wet- en regelgeving. En daar komt nog de operationele en technische kant van de webshop bij. Dat loopt allemaal door elkaar heen.

Wat vind je minder leuk aan je werk?Vergaderen. Het is soms vermoeiend dat iedereen ergens een eigen mening over heeft. Ik ben er niet aan gewend om alles tot drie cijfers achter de komma door te analyseren. Maar goed, daar ontkom je niet aan.

En het leukst?
Het sourcen van nieuwe artikelen door inkoop en hier de kwaliteitseisen bij zoeken, hiervoor moet je vaak oplossingsgericht denken. We hebben zo’n brede collectie, van cosmetica tot feestartikelen en elektronica. Daarvoor moet je steeds weer iets anders uitzoeken. Ik vind de mix tussen management- en operationele taken leuk. Ik ben altijd met beide bezig en daardoor op de hoogte van alles dat in het bedrijf speelt.

© 2021 People Select - Maliebaan 80A 3581 CW Utrecht - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04