https://peopleselect.nl/inspiratie/werken-bij-qm-intelligence-simon-bunt/
People Select

Werken bij... QM intelligence Simon Bunt

"Ik geloof echt in de missie en commerciële waarde van onze producten."
Werken bij... QM intelligence
Simon Bunt, Business Developer 

Social enterprise QM intelligence helpt foodretailers en fabrikanten bij het verduurzamen van hun producten. Aan de basis van hun diensten staat een unieke, objectieve database met productinformatie over meer dan 40.000 producten van moederorganisatie Questionmark. Daarmee leveren ze detailinfo op productniveau om awareness te creëren en duurzaamheid te stimuleren. Business Developer Simon Bunt: “Het moment is aangebroken om onze USP te gaan verzilveren. Big data worden steeds waardevoller, nu consumenten steeds meer willen weten over de herkomst van een product en wat het met hun gezondheid doet.”

 

Het industriële kantoor van QM intelligence en Questionmark heeft uitzicht op het IJ en is gevestigd in een gebouw met allerlei maatschappelijke organisaties. Echt een plek waar je een duurzame startup als deze verwacht. Waar Questionmark zich sinds de oprichting in 2012 vooral richt op consumenten, houdt QM intelligence zich juist bezig met de commerciële kant. De twee zijn opzettelijk opgezet als aparte organisaties om de onafhankelijkheid van de data te blijven garanderen. Die data bestrijken vier thema’s: gezondheid, milieu, mensenrechten en dierenwelzijn. Bunt: “Ik dacht eerst dat mensen die letten op duurzaamheid alle aspecten even belangrijk zouden vinden, maar dat is niet per se zo. Voor de een gaat het vooral om het sociale aspect, voor de ander juist om dierenwelzijn. Nederlanders focussen vaak vooral op gezondheid.”

Shop jij altijd bewust?
Nou, altijd is overdreven. Ik denk wel bewust na over wat ik koop. Ik voelde me altijd al bovengemiddeld betrokken bij duurzaamheid. En nu heb ik de kans om zowel commercieel als ideëel bezig te zijn. Dat bevalt erg goed.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van jou eruit?
Mijn werkzaamheden zijn zo divers, dat ik geen gemiddelde werkdag heb. Ik ben veel buiten de deur en zit bij de hele foodmarkt aan tafel, zowel bij merkeigenaren als retailers. Dat is heel leuk en zo leer je echt de hele foodsector goed kennen. Intern denk ik ook mee met bijvoorbeeld marketing en productontwikkeling. Gisteren ben ik bijvoorbeeld bezig geweest met een propositie voor een onderzoeksrapport samen met productontwikkeling en marketing. Daarna heb ik een paar uur gerichte sales gedaan, dus partijen benaderd en mensen gesproken met wie ik al in gesprek ben. En ik heb een externe partij gesproken over ons consumentenpanel Greenvoice. Het is echt heel afwisselend.

Is dat wat werken bij QM intelligence zo leuk maakt?
Als je hier werkt moet je die diversiteit aan werkzaamheden wel leuk vinden en ondernemend zijn. Het is inherent aan werken bij een startup dat je met verschillende dingen bezig bent. Bij grote organisaties is alles tot in de puntjes geregeld en verdeeld in taken en afdelingen. Daar ben je vaak heel gericht bezig met een onderdeel van het geheel. Hier ben je veel breder bezig. Dat wordt echt van je gevraagd en dat is precies een van de redenen waarom ik hierheen ben gegaan.

 

Wat waren nog meer redenen voor jouw overstap?
Ik heb hiervoor acht jaar bij Ahold gezeten. Wat mij aanspreekt is dat dit een kleine organisatie is waar je meteen veel impact hebt op de organisatie zelf en waar de besluitvorming snel is. Goede ideeën worden meteen toegepast. In een grote organisatie moet je eerst allerlei loketten af en mandaat regelen voor een besluit. Belangrijk vind ik ook dat de organisatie gedreven wordt vanuit een maatschappelijke missie. Wij benaderen de markt met een uniek aanbod om duurzame en gezonde producten te stimuleren. Alles staat in het teken daarvan. Dat merk je ook aan de mensen. We willen de wereld iets mooier maken en denken niet alleen hardcore aan de commercie.

Hoe heftig was die overgang van Ahold naar een duurzame start-up?
Een extremere overgang kan bijna niet inderdaad, maar dat heb ik me goed gerealiseerd voor ik dit avontuur aanging. Na acht jaar in een stabiele omgeving wilde ik iets anders. Ik geloof echt in de missie van QM intelligence én in de commerciële waarde ervan. Het is een innovatief product in een innovatieve markt, waar ik helemaal achter sta. Het leuke is dat je bij een startup echt kunt ondernemen. Dat brengt meer risico mee, maar geeft vooral veel energie.

Hoe werkt de mix tussen commercialiteit en jullie maatschappelijke missie?
Ik realiseer de omzettargets en werk gewoon met harde KPI’s. Daarmee zorg ik voor een gezonde inkomstenstroom die de continuïteit van de organisatie garandeert. Dat draagt bij aan de realisatie van onze missie. Door de inzichten die ik doorgeef uit het veld kunnen de productontwikkelaars ook zorgen voor een steeds betere product-market fit. Zo draagt het commerciële bij aan het ideële.

 

Staan retailers en fabrikanten open voor jullie producten?
Zeker, maar natuurlijk zijn er verschillen. Er zijn voorlopers die voelen dat ze iets moeten met duurzaamheid, en er zijn volgers. Gezondheid is tegenwoordig al een vast onderdeel van de strategie van retailers. Consumenten en supermarkten zijn bezig met minder suiker, zout en vet in producten die ze kopen en verkopen. Wij bieden retailers en fabrikanten tools waarmee ze hun strategie kunnen bewijzen en verder ontwikkelen. Ik kijk altijd goed naar wat een partij al doet en waar hun behoefte precies ligt. Daar pas ik mijn aanbod op aan, want alleen zo kun je waarde toevoegen. Duurzaamheid is best complex, dus ik leg ook altijd uit wat daar allemaal onder valt en wat de ontwikkelingen zijn. Het is een proces met meerdere contactmomenten.

Wat gebeurt er op dit moment in de organisatie?
QM intelligence bestaat nu zo’n anderhalf jaar. De eerste periode hebben we vanuit de database onze producten ontwikkeld en waren we redelijk intern gericht. Nu gaan we ons juist actief naar buiten richten, de continuïteit van de business borgen en ons unieke USP op de markt brengen. Het mooie is dat wij alles zelf kunnen produceren en niks hoeven te outsourcen. We hebben front end en back end developers, researchers en marketing. Dat maakt ons snel en de resultaten van wat we doen zijn heel concreet en zichtbaar. We willen graag partnerships aangaan.

Welke kwaliteiten moet een Business Developer hier hebben?
Je moet makkelijk contact maken en communiceren. De gunfactor hebben en doorzettingsvermogen zijn ook belangrijk. Als Business Developer hier moet je expertise meebrengen en bewezen ervaring en resultaten laten zien in consultative selling. Je moet hier echt de ondernemer in jezelf naar boven halen en kansen zien en pakken, veel initiatief nemen. Randvoorwaarde is ook dat je makkelijk nieuwe dingen leert, want bij duurzaamheid komt veel kijken. En natuurlijk dat onze missie voor jou een echte drijfveer is. De mensen die hier werken zijn slim, pragmatisch en zijn echte doeners. Dat is wat we zoeken.

Jullie zijn een klein team met weinig hiërarchie. Hoe werkt dat in de praktijk?
We werken met Holacracy management. Dat betekent dat we werken vanuit eigenaarschap. Je bent zelf verantwoordelijk voor hoe je je werk aanpakt. We werken met cirkels, met kleinere groepen die zelfsturend zijn. Dat is heel efficiënt. We hebben bijvoorbeeld geen vaste meetings, maar overleggen alleen als er punten te bespreken zijn. Dat is heel prettig werken en leerzaam. Daar zouden grote bedrijven wat van kunnen leren. Vaste meetings zijn zinloos als er niks te bespreken valt. Wij vergaderen kort en heel concreet en actiegericht.

Zijn jullie een hechte club?
Omdat we een compact team zijn ben je al snel hecht met elkaar. We hebben allemaal dezelfde drijfveren, dat merk je goed. Collega’s hier hoef je niet te overtuigen van iets, die bewegen uit zichzelf al mee omdat ze hetzelfde doel voor ogen hebben. Dat maakt ons wel hecht. We borrelen eens per maand en doen af en toe samen een uitje, dan gaan we bijvoorbeeld mountainbiken.

Gaat deze start-up de wereld veroveren?
We hebben grote ambities om de wereld een stuk mooier te maken. Dat begint in de Nederlandse markt met food, maar we willen op termijn ook internationaler actief worden en de branches verbreden. Als startup zijn we agile en afhankelijk van de ontwikkelingen. Langetermijnplannen hebben we op hoofdlijnen wel, maar we maken vooral plannen voor de korte termijn. We zijn een jonge onderneming die zich aan het bewijzen is. Voorlopig zijn we nog op zoek naar een volledige product-market fit.

Kun je intern doorgroeien bij jullie?
Omdat we niet hiërarchisch werken, gaat dat anders dan normaal. We willen dat iemand vanaf het begin zijn krachten optimaal kan gebruiken. De kansen liggen hier voor het grijpen. Hoe succesvol je wordt ligt eraan hoe je je verantwoordelijkheden oppakt en hoe we met z’n allen zorgen voor groei.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04