https://peopleselect.nl/inspiratie/werken-bij-makro-esther-visser/
People Select

Werken bij... Makro Esther Visser

"Je krijgt direct ownership over je portfolio"
Werken bij... Makro
Esther Visser, Junior Category Manager drinks 

Makro is volop in beweging. Vestigingen zijn omgebouwd, de focus is verschoven van inkoop naar category management en door een koersverandering zijn er uitdagende kansen voor jong talent. Eén van die talenten is Esther Visser. Zij studeerde Bedrijfskunde en haalde een Master in Strategic Management. Sinds een jaar werkt ze als Junior Category Manager Drinks bij Makro, waar ze zich bezighoudt met het gedistilleerde drankenassortiment. Ze heeft met haar neus bovenop de veranderingen gezeten.

 

Wat heb jij gemerkt van de koersverandering binnen Makro?
Toen ik ruim een jaar geleden solliciteerde wist ik dat er een reorganisatie aan kwam. Ik zag dit als een kans om deel uit te maken van een gigantische transitie binnen Makro en veel te leren bij een organisatie die zo’n grote koerswijziging door ging voeren. Ik kwam daardoor direct in de transitiefase terecht, waarbij het af en toe best lastig was. Vooral als mensen losgelaten worden, is dat soms pijnlijk. Intussen is er bij Makro ontzettend veel gebeurd, maar we zijn er nog niet. Zo zijn we van een inkooporganisatie naar een category management organisatie gegaan, hebben we het promotieproces geoptimaliseerd en staat er een rebranding van het merk Makro voor de deur. Ik vind het gaaf dat ik hier vanaf het begin onderdeel van ben geweest, en een steentje bij kan dragen aan de veranderingen binnen Makro.

 

Wat zijn de belangrijkste veranderingen?
Allereerst is de mindset van de organisatie veranderd naar een category management organisatie. Uniek binnen Makro is het feit dat category management bij Makro inhoudt dat je zowel verantwoordelijk bent voor de inkoop (sourcing) van producten als voor de verkoop van alle artikelen binnen jouw assortiment. Dit omvat ook de prijs, promotieplanning en indeling van de schappen. Concreet is de basis bij Makro dat de klant voor 100 procent centraal staat, in ons geval zijn dat ondernemers. Zij kunnen bij Makro inkopen doen voor hun onderneming, boodschappen meenemen voor thuis en hebben de mogelijkheid om te (net)werken op het nieuwe netwerkplein. Ook hebben we de verschillende categorieën opnieuw onder de loep genomen en zijn we van ruim twintig categorieën naar elf gegaan. Hierbij hebben we ook het non-food en food assortiment bij elkaar in een categorie geplaatst, bijvoorbeeld bij Coffee & More waar je naast koffie ook koffiemachines en andere artikelen rondom koffie bij elkaar in de winkel vindt.

 

Wat zijn jouw taken?
Ik ben verantwoordelijk voor de sterke drank, aperitieven en mousserende wijn. Vanaf dag één heb ik enorm veel vertrouwen en vrijheid gekregen om zelf beslissingen te nemen. Je kunt meteen hands-on werken en er wordt van je verwacht dat je pro-actief je verantwoordelijkheden neemt. Ik mocht dus meteen mee naar jaaronderhandelingen met onze grote klanten en bereidde die gesprekken samen met mijn manager Vincent voor. Na de derde keer zei hij, vlak voor onze afspraak: “Nu mag jij het gesprek openen. Dat was doodeng, maar wel heel gaaf.” Dit is typisch Makro. Je wordt niet bij de hand genomen, maar krijgt de kaders vanuit Makro te horen en daarna moet je het zelf regelen. Hoe, dat maakt niet uit. Daar leer je veel van. Je krijgt direct ownership over je portfolio.

 

Bevalt de categorie Drinks je?
Deze categorie is interessant omdat het mensen verbindt. Drank is een dynamische wereld met leuke mensen. Ook brengen de activaties van merken zoals Jack Daniel’s en Absolut me op gave locaties, zoals bij Lowlands en ADE. Ik merk ook nu dat ik in horecagelegenheden automatisch kijk wat voor sterke drank er geschonken wordt. Je bent ook in je privéleven al snel met ‘jouw’ assortiment bezig. Ik vind het gaaf dat mijn werk zo zichtbaar is.

 

 

Hoe zien jouw werkdagen eruit?
Geen enkele dag is hetzelfde, als spin in het web binnen de organisatie krijgt category management vanuit zowel leveranciers, vestigingen, demand planning en marketing veel input waar je direct iets mee moet doen. Vaak begin ik ’s morgens met het checken van de e-mails om te kijken of er urgente issues bij zitten. Dan kijk ik naar de rapportages (hoeveel bezoekers hebben we gehad, hoeveel artikelen zijn er verkocht van mijn assortiment, hoe gaat het promotie-aandeel van mijn producten etc). Verder onderhoud ik alle contacten met de leveranciers. De jaardeals gaan samen met mijn manager. Met de top vijf leveranciers – die goed zijn voor 80 procent van mijn omzet – spreek ik wekelijks, met de kleinere heb ik contact als ik ze extra aandacht wil geven door bijvoorbeeld promoties. Met de grote leveranciers maak ik gezamenlijke plannen, dan gaat het om partnerships. Ik teken zelf de schappenplannen, maak de promotieplanning en bepaal welke merken extra geactiveerd worden op de winkelvloer.

 

Welke skills moet een goede Category Manager bij Makro hebben?
Je moet goed kunnen werken onder druk, veel dingen tegelijk kunnen doen en efficiënt met je tijd omgaan. Vaak moeten dingen gisteren geregeld zijn. Daarom is het belangrijk om helder te hebben waar je naartoe wilt met je categorie, anders word je de hele dag geleefd. Communicatief moet je sterk zijn want je belt, mailt en vergadert de hele dag. Conflicten op z’n tijd kun je niet uit de weg gaan, met zo veel ballen in de lucht moeten er namelijk keuzes worden gemaakt. Zo word je gedwongen om te kiezen wat je wel, maar vooral ook niet gaat doen. Bijvoorbeeld bij onderhandelingen komt af en toe het mes op tafel omdat je voor je organisatie een zo goed mogelijke deal wilt sluiten. Daarom is het ook belangrijk om analytisch sterk te zijn. Tijdens het onderhandelen van de jaardeals kan het bovendien soms hard tegen hard gaan, dan is het belangrijk om conflicten (op zakelijk gebied) aan te durven gaan. Ik heb geleerd om hard te zijn op de inhoud, en zacht op de relatie. Dat zorgt voor een optimaal resultaat voor je categorie en Makro. Tot slot werk je veel met Excel, maar dat heb ik bij Makro geleerd; dankzij een zelf geregelde training bij de Excel-wizard.

 

Wat vind je moeilijk aan je werk?
Category management is vooral kiezen wat je niet doet. Dat vond ik lastig in het begin, want ik ben een pleaser. Ik wil liever geen keuzes maken en ga op vrijdagavond dus gewoon naar drie verjaardagen, als die er zijn. Ik voel van nature de druk om alles te doen, maar dat kan gewoon niet in deze functie. Dan ben je 24 uur per dag druk, maar werk je nergens naartoe. Inmiddels kan ik wel meteen ‘nee’ zeggen. Iedereen krijgt ook trainingen in onderhandelen zodat je de bedrijfsbelangen goed kan behartigen. Je hoeft overigens als junior category manager niet alle kwaliteiten al te beheersen als je begint. Je werkgever moet vooral zien dat je het in je hebt.

 

Hoe is het contact met je manager?
Een van de belangrijkste personen op je werk is je manager. Die kan je dingen leren, vooruitschuiven als er kansen voorbijkomen en hij springt voor je in de bres als het nodig is. Van mijn manager heb ik enorm veel geleerd. We hadden al vanaf mijn sollicitatie een leuke klik. Ik kan me echt aan hem optrekken. Hij heeft me ook leren onderhandelen en laten zien dat je hard in de business kan zijn, maar zacht op de relatie. Hij triggert me ook om dingen zoveel mogelijk zelf te doen. Hij vraagt dan bijvoorbeeld: “Kom je met een probleem of met een oplossing?”

Waarom trekt Makro je als werkgever?
Hier zie je heel concreet resultaat van je werk. Als ik een rondje door de winkel loop, zie ik: deze fles staat hier omdat ik daarvoor gekozen heb. Het is mijn verantwoordelijkheid om de meters met gedistilleerde drank zo goed mogelijk in te zetten met een aantrekkelijk en divers assortiment. Het unieke van Makro is dat je als Category Manager zowel verantwoordelijk bent voor inkoop als category management. Na mijn stage bij Heineken wist ik dat in de FMCG wilde werken, maar waren wholesalers niet top of mind. Na mijn gesprek bij Leading Talent was mij duidelijk welke carrièremogelijkheden er eigenlijk allemaal zijn en dat heeft mijn oriëntatie zeker verbreed. Ik zag in dat ik bij sommige grotere bedrijven misschien minder snel een stempel zou kunnen drukken op iets omdat je taken meer afgebakend zijn. Bij Makro ben je van A tot Z betrokken en krijg je meteen veel verantwoordelijkheid. De combinatie van een gevestigde grote multinational waar je veel kunt leren, met een ondernemersmentaliteit is voor mij ideaal.

 

Heb jij tips voor starters in FMCG?
Ga eerst stage lopen in de FMCG om te ontdekken of het echt iets voor je is. Voor mij voelde het heel definitief om een keuze te maken voor een bedrijf. Daarom is het belangrijk dat je je oriënteert in de juiste sector. Je ziet in FMCG resultaat van je werk omdat je elke dag bezig bent met producten die iedereen kent en die je tegen komt in het dagelijks leven. Als je gaat werken krijg je eigen verantwoordelijkheden, terwijl bedrijven heel andere verwachtingen van je hebben als je stage loopt. Dat is een groot verschil. Tot slot raad ik iedereen aan om het maximale uit je studententijd halen, maar op een gegeven moment is het mooi geweest. Deze ‘nieuwe’ fase heeft weer allerlei nieuwe aspecten en mogelijkheden. Als je op de goede plek zit is werken vooral ontzettend leuk en leerzaam. Ik had me nooit gerealiseerd wat je allemaal voor werken terugkrijgt.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04