https://peopleselect.nl/inspiratie/werken-bij-hallmark/
People Select

Werken bij... Hallmark

"Onze kernwaarden komen in alles terug."
Werken bij... Hallmark
Fleur Holtrop-de Joode, Creative Studio Director 

Hallmark versterkt waardevolle relaties door mensen te inspireren emoties te uiten. Met de kernwaarden Hartelijk, Verrassend en Verbindend worden vanuit het hoofdkantoor voor Continental Europe in Capelle a/d IJssel de mooiste creaties ontwikkeld. De Creative Studio waar al die producten ontstaan dankzij een team designers ziet eruit als een kaarten- en giftshop met daartussen bureaus. Dit kloppende hart van de organisatie is de werkplek van Fleur Holtrop - de Joode, die als Creative Studio Director de productmanagers, inkopers en DTP’ers aanstuurt.

Hoe blijf jij geïnspireerd om steeds weer iets nieuws te verzinnen?
Ik bezoek geregeld beurzen om trends op te pikken, nieuwe productsoorten te ontdekken en te kijken naar de ontwikkelingen in design. Dat kan zitten in nieuwe papiersoorten, technieken of machines, maar ook in kleuren en stijl. De ontwikkelingen in de markt zijn belangrijk. Ik haal ook inspiratie door te zien wat er bij onze leveranciers in China speelt. En natuurlijk van onze mensen zelf. Door mijn collega’s hier, maar ook die in het buitenland raak ik geïnspireerd. Wij hebben intern experts die naar trends in de verschillende categorieën en landen kijken, dus er komt voortdurend nieuwe inspiratie bij.

Hoe ziet jouw gemiddelde werkdag eruit?
Elke dag is anders. Ik ben lid van het MT dus vergader redelijk veel. Op een gemiddelde dag denk ik ook mee over nieuwe producten, van kaarten tot ‘gift presentations’ (verpakkingen voor cadeautjes) en gifts. Bij ons gaat het dan meestal niet over één nieuwe kaart, maar meteen over een hele kaartenmolen. Ook het onderhoud van het assortiment hoort erbij. Ik bekijk wat de hardlopers zijn en welke producten minder roteren. Die vervangen we. Als Creative Studio Director coach en begeleid ik mijn drie teams. Ik werk veel samen met de kantoren in de UK en Amerika én met de inkooporganisatie in Hongkong. Daar vlieg ik ook geregeld heen. Ik ga ook soms mee naar klanten, bijvoorbeeld naar een grote klant in Oostenrijk.

Welke werkzaamheden doe je het liefst?
De combinatie van alles maakt dit echt tot een droombaan. Toen ik meer eindverantwoordelijkheid kreeg was ik even bang dat ik alleen nog maar aan het vergaderen en managen zou zijn. Dat wilde ik niet. Ik wil feeling houden met de producten en vind het leuk om nieuwe dingen te bedenken en bestaande producten te verbeteren. En dat is gelukt. Ik heb zestien jaar in marketing en sales gezeten, waar je aan het eind van de processen toch vooral bezig bent producten te verkopen. Nu zit ik voor het eerst helemaal aan het begin van het proces en kan ik het totaalplaatje overzien. Fantastisch.

Welke ontwikkelingen spelen momenteel bij Hallmark?
We zijn bezig een nieuwe categorie op- en uit te bouwen: gift presentations; de tasjes, linten, inpakpapier, strikken, etc. om cadeaus mee te verpakken. In Oostenrijk zijn we hier twee jaar geleden mee begonnen. In België, Nederland en Duitsland liggen nog kansen. Verder hebben we onze strategie voor gifts in retail aangescherpt, en ook online de bloemen, chocolade en cadeaus. Daar zetten we in alle landen vol gas op. En mensen gaan niet altijd meer naar de winkel om een kaart te kopen, maar bestellen steeds vaker online een wenskaart die dan per post verstuurd wordt. Dat is de toekomst en Hallmark geeft hier een boost aan. We groeien snel.

En waar ligt jouw focus?
Afgelopen tijd heb ik een nieuw team van productmanagers gevormd, hebben we goed gekeken naar hoe het rendement van de producten en te introduceren concepten omhoog kan en heb ik energie gestoken in de samenwerking met ons Chinese inkoopkantoor in Hongkong. Al die dingen zijn inmiddels gelukt. Dit jaar kijk ik naar onze processen. Daar is de hele organisatie druk mee. Ik verwacht dat dit veel gaat opleveren. Dat iedereen met die veranderingen mee wil, zegt wel wat.

Wat heeft jou verrast toen je hier net begon?
De lijnen zijn korter dan ik had gedacht. Als buitenstaander denk je: zo’n groot internationaal bedrijf rapporteert vast voortdurend aan het hoofdkantoor in Amerika. Maar dat is niet het geval. Ik was ook verrast over de goede onboarding voor nieuwe medewerkers. Ik kreeg een programma van twee maanden om alle processen en mensen leren te kennen die voor mijn functie belangrijk zijn. In Amerika heb ik toen ook CEO Donald J. Hall Jr. ontmoet, alweer de derde generatie Hall die het bedrijf runt. En natuurlijk ben ik op al onze locaties in Nederland geweest. Die onboarding voelde echt als een warm bad.

Hoe belangrijk zijn jullie kernwaarden Hartelijk, Verrassend en Verbindend?
Die kernwaarden komen in alles terug. We houden er rekening mee bij alles wat we doen en bedenken. Al onze producten voldoen eraan. Het zit ook echt in de bedrijfscultuur. Bij beoordelingsgesprekken kijk ik ook altijd naar die drie waarden. Die interne branding werkt heel goed. We stoppen er veel tijd en energie in om onze kernwaarden intern levend te houden.

Waar let jij op als je nieuwe mensen aanneemt?
Dat is deels afhankelijk van de functie, maar iedereen wordt op getoetst op Hartelijk, Verrassend en Verbindend. Ik kijk of iemand zich goed kan inleven in onze doelgroep en producten. Want als je dat kunt, doe je je werk beter, is mijn persoonlijke overtuiging. Bij ons moet je communicatief vaardig zijn. De Creative Studio is de spin in het web van de organisatie waar je contacten hebt met het hele bedrijf en ook internationaal. Dus brede talenkennis is ook handig. Voor de productmanagers is het verder cruciaal dat ze een idee hebben van de actuele trends en de markt. En ze moeten concepten kunnen ontwikkelen natuurlijk. Voor een inkoper kijk ik naar inkoopkwaliteiten. Ik neem geen inkoper aan die niet heeft onderhandeld over zijn arbeidsvoorwaarden.

Wat voor leidinggevende ben jij?
Eentje die richting geeft en dan loslaat. Ik heb in het verleden zelf ervaren dat de ontwikkeling van de medewerkers zo het grootst is. Je moet ondersteunen, coachen en de richting bepalen, maar iemand moet er daarna zijn eigen invulling aan kunnen geven. Zo werk ik het liefst samen en mijn team bestaat vooral uit zelfsturende mensen die genoeg hebben aan die stip op de horizon. Alleen de junioren hebben logischerwijs wat meer begeleiding nodig.

Wat is het lastigste aan jouw baan?
In een internationale club kan het moeilijk zijn om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen. Dat zit hem bij ons vooral in kleine dingetjes. Uiteindelijk wil je als organisatie de best mogelijke marges. Dus kijken we bijvoorbeeld of we kaarten die we voor de Nederlandse markt maken ook geschikt zijn voor België en Duitsland. Maar omdat de cultuur in elk land echt anders is, moet je wel diversifiëren. Een kaart die hier goed werkt, heeft voor Duitsland een ander design nodig. Het concept blijft wel hetzelfde, maar de uitvoering is meestal anders. Daar moet je goed over nadenken.

Kom je dan niet snel uit op een compromis?
Creatief gezien is het de uitdaging om toch iets passends te vinden. Dat is lastig, maar die uitdaging vinden ze hier ook wel leuk. Het is tof als je iets hebt gemaakt dat overal werkt.

Hoe zit het hier eigenlijk met de teamspirit?
Er word veel georganiseerd, ook door medewerkers zelf. Eind vorig jaar hebben we op initiatief van een medewerker bijvoorbeeld meegedaan met een officedance-wedstrijd, waarbij je een filmpje moest maken van dansende medewerkers op kantoor. Daarvoor hebben we samen geoefend. Die wedstrijd hebben we ook nog eens gewonnen! We hebben geregeld borrels en eens per kwartaal hebben we een borrel waarbij een specifieke afdeling iets vertelt over wat er op hun gebied speelt. Dat helpt ook bij het verbinden.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04