https://peopleselect.nl/inspiratie/werken-bij-euroma-pernella-geluk-en-nico-van-rossum/
People Select

Werken bij... Euroma - Pernella Geluk en Nico van Rossum

"Wij zijn echte smaakmakers."
Werken bij... Euroma
Pernella Geluk en Nico van Rossum 

Zes bordjes met verschillend gekruide stukjes vlees staan klaar om geproefd te worden in de R&D-werkruimte mét keuken. Alle denkbare kruiden en specerijen worden hier elke dag door de experts tot nieuwe smaaksensaties gecombineerd. Het moderne, lichte en gloednieuwe hoofdkantoor van Euroma in Zwolle is een waar ‘House of taste’. Marketing & Innovation Manager Pernella Geluk en HR Adviseur/Recruiter Nico van Rossum voelen zich al helemaal thuis in dit state-of-the-art walhalla voor smaakmakers.

Vanwaar dit nieuwe hoofdkantoor annex productielocatie in Zwolle?
Nico: “We waren in Wapenveld uit ons jasje gegroeid en hadden al langer nieuwbouwplannen. We zijn hard gegroeid de afgelopen jaren, met onze strategische partners, en ook door de overname van Intertaste in 2018. Vanwege deze groei hadden we een grotere en modernere productiefaciliteit nodig. In Zwolle staat nu een bijna geheel geautomatiseerde fabriek, een van de modernste van Europa op het gebied van kruiden en specerijen, met vrijwel alleen gloednieuwe installaties en een imposant hoogbouwmagazijn.”

Pernella: “Het mooie is dat dit gebouw voldoet aan het hoogste niveau qua duurzaamheid. Het pand is met duurzame materialen gebouwd en is vrijwel volledig energieneutraal en gasloos. Op het dak liggen 2.600 zonnepanelen voor hergebruik van energie.”

Hoe is het om in dit pand te werken?
Pernella: “Ik vind het een cadeautje. Nu zitten we in een moderne, lichte ruimte met goede klimaatbeheersing en alles op maat gemaakt. De afdelingen marketing, sales en R&D en ons innovatiecentrum zitten in dit nieuwe gebouw allemaal bij elkaar op de begane grond, waardoor de lijnen kort zijn. De kracht van Euroma is ook echt die samenwerking, waarbij marketing de consumentenkennis heeft en de trends in food kent, sales vanuit de klant en de partnerships kijkt en R&D de product-technologische kennis heeft. Zo vinden we elkaar dagelijks om onze klanten van nieuwe smaken te voorzien.”

Wat voor klanten zijn dat? Veel mensen kennen jullie vooral als de producent van de Euroma-kruidenpotjes in de supermarkt…
Pernella: “We zijn inderdaad bekend van onze consumentenverpakkingen kruiden en kruidenmengsels onder het Euroma merk. Maar we doen veel meer en zijn letterlijk en figuurlijk ‘smaakmakers’. We leveren zowel droge als natte producten en zowel koelverse als houdbare producten. Zo ontwikkelen en verpakken we voor Europese retailers en A-merken diverse producten onder hun merk. Denk aan dressings, sauzen en sambal, maar ook aan mealkits, soepen en satésaus. In Nijkerk staat onze satéfabriek, de grootste van Europa. Verder leveren we kruiden en specerijen voor grootverbruik aan de levensmiddelenindustrie. Maar onze belangrijkste pijler is die van onze halffabricaten. Dat zijn recepturen en smaken die we in co-creatie speciaal voor onze klanten ontwikkelen. Zoals een nieuwe smaak chips, of nootjes. Maar wij maken ook recepturen voor aardappelcoatings, soepen, vleeswaren en worsten. Die fabriceren we dan op grote schaal. Dat weten de meeste mensen niet. In de supermarkt liggen dus veel meer producten met onze smaakmelanges dan je ziet.”

Valse bescheidenheid?
Pernella: “We zijn trots op wat we doen, maar mogen inderdaad wel wat minder bescheiden zijn. Dat begint te komen en nu we dat meer laten zien, levert het ons al meteen een belangrijke nominatie op voor een FNLI-award. Onze collega Kees den Uijl vond 30 jaar geleden namelijk al een natuurlijke manier uit om kruiden en specerijen te reinigen. Om voedselveiligheid te borgen en aan de hoogste microbiologische normen te voldoen, worden kruiden en specerijen met stoom behandeld door middel van het unieke en door ons ontwikkelde Prima Pura proces. In onze nieuwe fabriek staat inmiddels een doorontwikkelde, geautomatiseerde stoominstallatie die de grondstoffen behandelt. Zijn technologie levert veel spin-off en heeft het mogelijk gemaakt smaken uit alle werelddelen ‘cleaner’ te maken en: minder zout en suiker in recepturen te gebruiken.

Waaraan merk je in de praktijk dat jullie zo hard gegroeid zijn de laatste periode?
Nico: “Omdat we de laatste twee jaar verdubbeld zijn van 250 naar 500 medewerkers, zijn er veel nieuwe mensen, functies en vacatures bijgekomen. Dat zorgt voor een nieuwe dynamiek. Door de overname van Intertaste waren er steeds meer locaties met een eigen geschiedenis en cultuur. Op het nieuwe hoofdkantoor komen de culturen van al die locaties bij elkaar, omdat de mensen van de fabrieken in Wapenveld, Puttershoek en Utrecht daar nu gaan werken. In Zwolle komt iedereen samen en ontstaat een smeltkroes van mensen, van jong en oud en van kantoor en fabriek.”

Pernella: “Door die groei maken we momenteel een veranderslag door en zijn we bewust verder aan het professionaliseren op het gebied van rapportages en werkprocessen. De teams zijn volop in ontwikkeling en het is nu de uitdaging om hierbij het goede van Euroma en Intertaste te behouden. Maar het ondernemende dat het bedrijf zo kenmerkt zie ik bij iedereen terugkomen.”

Hoe is de cultuur en sfeer bij Euroma?
Pernella: “Ondernemend, innovatief en mensgericht. Toen ik hier begon viel het me bovendien op hoe lang mensen hier vaak al werken. Dat zegt iets over betrokkenheid. En door de groei is er een leuke mix van jonge high potentials en ervaren krachten. Onze kernwaarden passie, ondernemerschap en verantwoordelijkheid zijn overal terug te vinden. Er wordt hier hard gewerkt, de lijnen zijn kort en de loyaliteit is groot.”

Nico: “De sfeer is open en gemoedelijk. En het leuke is dat iedereen hier over eten praat, eten bindt ons. Verder werken we resultaatgedreven en kunnen we door de korte lijnen snel schakelen als iemand een goed idee heeft. We zijn ook ontwikkelingsgericht en kijken naar de talenten van de medewerkers. We zoeken niet altijd naar Mr. Of Mrs. Perfect, maar vinden het belangrijker wat je meebrengt aan kennis en competenties en waar je naar toe wilt.”

Nico van Rossum

Pernella Geluk

 

Welke rol heeft marketing in de organisatie?
Pernella: “Wij signaleren de food trends in de markt. En we kijken daarbij naar nieuwe smaken in Europese supermarkten en horeca. Je ziet nu bijvoorbeeld dat het Midden-Oosten mede dankzij de populaire kookboeken van bijvoorbeeld Ottolenghi een trend is. In zijn keuken worden veel groenten gebruikt. Wij vertalen die trends door naar smaakoplossingen voor de markten in verschillende landen. Daarvoor gaan we ook zelf op reis om nieuwe smaken te proeven en echt te weten wat er speelt. Dit jaar zijn we in Tel Aviv geweest om te kijken hoe er daar gekookt wordt en hoe een pitabroodje dat je daar kunt eten hier zou kunnen werken. Welke groenten goed verkrijgbaar zijn, welke saus erbij past. Elk land heeft eigen smaakvoorkeuren, dus daar moet je rekening mee houden.”

Hoe ben jij als leidinggevende?
Pernella: “Ik hou ervan om de juiste mensen bij elkaar te zetten en kansen te vertalen naar oplossingen. De een is daar goed in, de ander juist in iets anders. Die mensen en kennis moet je bundelen, ook over afdelingen heen. Door de groei zijn we afgelopen jaar eigenlijk letterlijk een nieuw bedrijf geworden. Dat vereist veel flexibiliteit. Daarbij willen we snel kunnen inspelen op klantvragen en kansen.  Mijn team is verdubbeld met zes nieuwe medewerkers. Afgelopen jaar was ik daarom veel bezig met het bouwen van dit team en het ontwikkelen van onze visie op innovatie in de categorieën waarin wij actief zijn. Inmiddels zijn we een geoliede machine van food marketing experts en maken we indrukwekkende slagen.”

Wat voor mensen passen in jouw team?
Pernella: “Ik werk graag met mensen die een passie voor het vak hebben. Mensen die weten in welke richting ze zich willen ontwikkelen en die goed kunnen samenwerken. Daarnaast verschilt het per rol wat iemand moet meebrengen. Belangrijk is wel het ‘outside-in’denken; Wij vertalen echt trends in de markt, op basis van consumenteninzichten naar concepten voor de business van onze klanten. Ook moet je echt samen willen optrekken met sales en R&D.”

Nico: “Die samenwerking merk je zelfs al in onze sollicitatieprocedure. Bij een tweede gesprek voor een marketingrol is altijd een collega van sales of R&D betrokken. Wij zien die driehoek echt als tool om de business verder te ontwikkelen.”

Wat hebben alle medewerkers van Euroma met elkaar gemeen?
Pernella: “Een passie voor smaak en food. Sommige mensen zijn echte koks, andere houden vooral van lekker eten. Alles draait om smaak. Waar je bij andere foodbedrijven misschien een paar keer jaar werkt aan een nieuwe smaak, is dat hier dagelijkse kost. Smaak is cruciaal voor onze klanten en wij denken continu mee op basis van trends en inzichten. Wij willen weten wat er speelt in keukens over de hele wereld en steeds verrassen met nieuwe melanges. Iedereen is betrokken bij het werk, de collega’s en de producten. En omdat we nauw contact hebben met een aantal grote klanten werk je hier niet alleen voor Euroma, maar ook altijd voor de klant.”

© 2020 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04