https://peopleselect.nl/inspiratie/ps-visited-how-brands-grow-achterhaald-of-niet/
People Select

PS Visited | How brands grow… achterhaald of niet?

PS Visited: How brands grow… achterhaald of niet?

Digitalisering verandert de wereld niet: “De oude regels gelden nog, alleen zijn er nu een paar nieuwe hulpmiddelen beschikbaar.” Met deze stelling houdt de Nieuw-Zeelandse marketinggoeroe Byron Sharp op 22 maart een groot aantal marketeers een spiegel voor op het evenement How brands grow… in a digital world. En haalt hij meteen een groot aantal marketing mythes onderuit.

Sharp geeft in Den Haag een update van zijn visie aan de hand van recent onderzoek en gaat uitgebreid in op de vraag of digitalisering marketing compleet gaat veranderen. “Je hoort vaak dat we nu bijna vanaf nul opnieuw moeten beginnen. Onzin. De basis is niet veranderd”, meent hij.

How brands grow… heeft naast Sharp nog een aantal andere, inspirerende sprekers. Een inleiding op de visie van Sharp wordt gegeven door Wiemer Snijders van The Commercial Works. Hij herhaalt de uitgangspunten van marketing: richt je op mental en physical availability van je merk, werk aan het verhogen van de penetratie en vergeet naast je heavy users zeker je light users niet omdat je hier relatief veel groei kunt bereiken.

Frank van den Driest van CSO Kantar Consulting gaat in op de misverstanden en succesverhalen rondom purpose-led marketing. Hij stelt dat bedrijven met een duidelijke en ver doorgevoerde purpose momenteel harder groeien dan bedrijven die dat niet hebben. Faris Yakob van Genius Steals gaat uitgebreid in op de nieuwe manieren die merken moeten toepassen om aandacht van klanten te krijgen, omdat dit steeds moeilijker wordt. Als bedrijf moet je bovendien kritisch kijken naar de opbrengst van je media spend. Onderzoek wijst bijvoorbeeld uit dat de helft van de online impressies waarvoor je betaalt niet gezien wordt door je doelgroep.

Ook Byron Sharp zelf geeft aan dat fabrikanten veel scherper zouden moeten zijn op de effectiviteit en ROI van media spend in het bouwen aan mental availability en penetratie, omdat er nog steeds relatief weinig bewijs voor is.


 

Een andere spreker is Jim Stolze van SingularityU. Hij stelt dat digitalisering geen doel is, maar een middel. De meeste organisaties zijn inmiddels data rich zijn, maar weten dit nog niet om te zetten naar relevante informatie die duidelijke inzichten voor groei geeft. Data is geen bijproduct meer, maar is zelf een product geworden. Denk bijvoorbeeld aan Netflix of Spotify, die op basis van kijk/luistergedrag van de consument suggesties aan consumenten doen voor nieuwe (voor hen nog onbekende) content.

Voormalig chief marketing officer Aart Jan van Triest van FrieslandCampina vertelt tot slot hoe de theorie van Byron Sharp toegepast is op de babyvoeding categorie. Ook voeren Ruben Mak van Greenhouse Group en Daan Versteeg van SCOUPY een discussie over de manier waarop data traditionele mediacampagnes kan verrijken.

Al met al een dag met zeer hoge kwaliteit sprekers en onderwerpen, waarin de relevantie van het bekende boek is bekrachtigd en aangevuld met nieuwe inzichten op velerlei gebied. People Select is dan ook trotse sponsor van dit evenement.

Behoefte om hier samen over te sparren, neem dan gerust contact met me op!

Lieneke Houwen, Senior Consultant Marketing, Digital & Communicatie

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04