https://peopleselect.nl/inspiratie/ps-visited-blurring-en-beleving-zijn-hot-in-dublin/
People Select

PS Visited: Blurring en beleving zijn hot in Dublin

PS Visited: Blurring en beleving zijn hot in Dublin

Alles draait om het bezoeken van unieke formules en opvallende retailconcepten tijdens de inspiratiereis van Global Q naar Dublin. Een divers gezelschap uit de Nederlandse retail en FMCG branche reist met dit doel op 11, 12 en 13 september 2017 naar Ierland om verse inspiratie op te doen en een kijkje te nemen bij lokale trends en ontwikkelingen. De opvallendste bevindingen: de opkomst van blurring en volop beleving in het lokale retail landschap.

 

Het zijn vooral lokale supermarkten en kleinere formules die we bezoeken tijdens deze leerzame inspiratiereis. Wat daarbij direct opvalt is dat in Dublin en omgeving al veel gewerkt wordt met blurring, vermenging van het supermarktkanaal met bijvoorbeeld horeca of speciaalzaak. In de supermarkten zijn allerlei foodservice en traiteurconcepten te vinden; van coffee to go-hoeken, tot goed ingerichte horeca met verse lunches en verse maaltijdoplossingen. Die crossovers zien er aantrekkelijk uit en maken hongerig.

Beleving

Iets anders wat in het oog springt zijn de vele ambachtelijke hoekjes met lokale en regionale producten waar het zelf beleven van de producten centraal staat. Je ziet overal sampling en tastings van bijvoorbeeld wijn of bier, maar ook van het vers assortiment. De trots over de lokale herkomst van de producten spat er vanaf. De lokale herkomst krijgt focus en mag uitgedragen worden.

 

 

 

Mogelijkheden

Uit alles blijkt dat er in retail nog veel meer mogelijkheden zijn, dan we nu hebben in Nederland. Als je maar buiten de geijkte kaders durft te denken. Bij supermarktketen SuperValu zie je bijvoorbeeld al echt een duale shopperbeleving: een scheiding tussen functioneel shoppen voor DKW en het neerzetten van beleving voor food en andere categorieën. Dat zou hier ook weleens kunnen aanslaan en zorgen voor een stijgende verkoop van verse maaltijden. Niet alleen in verpakkingen, maar ook in de losse verkoop zoals je hier doorgaans bij de traiteur ziet. Het is in elk geval een lust voor het oog.

 Lieneke Houwen, Senior Consultant Marketing, Digital & Communicatie

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04