https://peopleselect.nl/inspiratie/ps-denktank-dinner-strijden-om-de-macht-in-online-foodretail/
People Select

PS Denktank Dinner: Strijden om de macht in Online Foodretail

PS Denktank Dinner: Strijden om de macht in Online Foodretail

De strijd om de klant in retailland is vergelijkbaar met de machtsstrijd in het rijk van Game of Thrones. Met die stelling als vertrekpunt schetst Laurens Sloot, hoogleraar Retail Marketing, Directeur van de EFMI Business School en Foodmanager van het Jaar, zijn toehoorders in rap tempo de huidige online ontwikkelingen. De toekomst van Online Foodretailing stond namelijk centraal tijdens het People Select Denktank Dinner op 15 januari.

 

Online Foodretail zit in de lift is. Dat ziet iedereen en de cijfers tonen het aan. Picnic groeit razendsnel en ook foodservice partijen als Takeaway.com en HelloFresh maken interessante ontwikkelingen door. Sloot verwacht de komende jaren een groei van online foodretail van bijna 3 procent in 2017 naar 5 tot 6 procent 2020.

 

Wie de online strijd gaat winnen, is veel moeilijker te voorspellen. Daarvoor moeten retailers investeren in customer centric intelligence, aldus de hoogleraar. Want: de sociale wereld van klanten bevindt zich steeds meer online. De juiste data, de juiste manier om die te lezen én te vertalen in acties is van cruciaal belang voor online retailers, betoogt hij. Wie dat niet doet, verliest op termijn marktaandeel. Echte loyaliteit bij klanten bestaat ook nauwelijks meer, is het gevoel bij de ruim twintig toehoorders uit retail en sales.

 

Verschuivingen

Digitale concepten kunnen zich snel en wereldwijd verspreiden, ziet Sloot. Dat geldt voor hypegevoelige cryptocurrencies, maar ook in het retaillandschap gaan de verschuivingen sneller. Partijen die inspelen op convenience worden omarmd door de consument die steeds minder tijd heeft om zelf te koken en boodschappen doen. Picnic is een goed voorbeeld van een bedrijf dat hiervoor goedkoop en slim een oplossing biedt. En dan geldt: goed voorbeeld doet goed volgen. Sloot signaleert dat de snelle opkomst van deze ‘buitenstaander’ de route naar online voor klassieke retailers aanzienlijk versnelt.

 

Online zullen nieuwe challengers daarom een grote rol gaan spelen. Naast diensten als Picnic schat Sloot de groeikansen ook hoog in voor partijen die blurren tussen offline en online en blurren tussen retail en foodservice. Denk aan Marleen Kookt en HelloFresh. Daarnaast kan het voor retailers slim zijn hun krachten te bundelen, zoals Picnic en Boni hebben gedaan. Sloot oppert dat Superunieleden succesvoller kunnen zijn als ze samen online gaan en niet allemaal hun eigen platform opzetten. Dat drukt de kosten voor distributie en fulfilment.

 

Degene die de strijd wint is waarschijnlijk degene die de klant langdurig weet vast te houden. Die klant moet de toegevoegde waarde van de aangeboden dienst blijven zien. Aan de retailkant betekent dat: de kosten zo laag mogelijk zien te houden, rechtstreekse toegang tot je klanten krijgen en de data van die klanten vervolgens slim inzetten. Wie dat het best lukt gaat online de komende jaren een mooie toekomst tegemoet.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04