https://peopleselect.nl/inspiratie/ps-denktank-dinner-food-retail-trends-2030/
People Select

PS Denktank Dinner: Food Retail Trends 2030

PS Denktank Dinner: Food Retail Trends 2030

Bestaan retailers in 2030 nog? Blijven ze even machtig als nu? En: wat zijn de trends in food retail de komende jaren? Om deze – en meer – vragen én antwoorden draait het tijdens de Keukenavond van People Select op 16 maart.

 

Dat de retailwereld er in 2030 ongetwijfeld heel anders uitziet dan nu, staat vast. Daarom worden de 25 aanwezigen bij de ontvangst meteen uit hun comfortzone gehaald. Heerlijke hapjes met insecten zetten de toon voor een inspirerende discussieavond over vernieuwing en inspiratie.

 

Gastspreker Robert Delver, Formule Manager bij Plus, trapt af met een positieve blik op de toekomst. Volgens hem gaat het straks nog meer om de details. In Amerika ziet hij al dat retailers een steeds persoonlijkere benadering kiezen om consumenten te binden. Ze verleiden hun klanten met excellent gastheerschap en service en bieden uitgebreide productinformatie door deskundigen op de winkelvloer. Erkende waarde is belangrijker dan toegevoegde waarde, meent hij.

 

 

Business strateeg Reinier Heijenberg van ISMC schetst een kritischer plaatje. Op de lange termijn vervalt het op prijs en efficiëntie gerichte verdienmodel, denkt hij. Waar het bij retailers begon met de bananenoorlog, komen boeren nu in beweging om de macht van de retailers te omzeilen en vormen dan samenwerkingsverbanden om rechtstreeks zaken te doen met de consument. De farmer markets, die je in Amerika ziet, zijn hiervan een voorbeeld.

 

Moet er een schakel bij, of moet er juist één verdwijnen om overeind te blijven? Veel consumenten zijn niet geïnteresseerd in een eerlijke prijs voor de boer. Die willen het liefst een zo goedkoop mogelijk product. Een lastig vraagstuk dus, vooral omdat de retail de hele samenleving bedient en de belangen dus groot zijn.

 

De macht van de retailers leidt vervolgens tot een pittige discussie onder de uitgenodigde Trade Marketeers, Category Managers, Inkopers en Formule Managers uit food en non-food retail en de FMCG. De vraag is welke verantwoordelijkheid de retailer nou eigenlijk moet nemen. Aan de ene kant is zeker dat er iets moet en gaat veranderen, maar tegelijkertijd wil een consument nog steeds convenience met alle producten onder één dak. En daaraan zijn consequenties verbonden, want dat kan alleen lucratief zijn als er verdiend wordt op versproducten. Maar willen de retailers die transparantie in de keten geven?

 

Duidelijk is dat retailers elkaar ook in een wurggreep houden om dingen te veranderen. Een duidelijke conclusie is dus lastig te trekken. Behalve dan misschien dat veranderingen stapje voor stapje moeten plaatsvinden om het voortbestaan te verzekeren. Daarover werd nog lang nagepraat tijdens de afsluitende borrel.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04