https://peopleselect.nl/inspiratie/interview-met-rob-manhoudt/
People Select

Interview met Rob Manhoudt - Procter & Gamble

"Je moet geduld hebben en pijn durven lijden."
Interview met Rob Manhoudt
Country Manager Nederland Procter & Gamble, juli 2016

Evelyn Günther is columniste van FoodPersonality en wisselt de rubriek maandelijks met Josceline Bogaers. Evelyn interviewt directieleden en senior managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Rob Manhoudt, Country Manager Nederland bij Procter & Gamble.

Je bent nu twee jaar eindverantwoordelijk voor de Nederlandse markt. Welke essentiële keuze heb je gemaakt?
Ik heb de commerciële strategie aangepast. De markt is zeer concurrerend, maar je op je concurrentie richten leidt niet tot toegevoegde waarde. Daarom ben ik teruggegaan naar onze kern: innovatie. Als je innoveert, ontstaat een dynamische cultuur en laat je de waarde voor zowel consument als retailer groeien. We hebben nu net de Lenor Unstoppables gelanceerd, die vliegen nu van de schappen, net als Gillette Proshield. Van ons nieuwe vitaminemerk Swisse hebben we nog geen resultaten, maar de eerste tekenen zijn zeer positief.

Wat merken retailers van deze strategie?
Onze samenwerking met retailers is gedifferentieerd. Wij kijken nu naar welke producten consumenten bij bepaalde retailers verwachten. Het principe one size fits all is echt verleden tijd. Natuurlijk moet je een brede distributie hebben als dat nodig is, bijvoorbeeld voor merken als Ariel en Pampers. Maar van andere producten verwacht de consument niet dat hij ze overal vindt. Daarom shopt hij bewust bij meerdere formules en gaat hij bijvoorbeeld zowel naar Aldi als naar Albert Heijn. Ook online shoppen is groot, in non-food dan. Daar moet je in je toekomstige plannen rekening mee houden. We richten ons in Nederland op negen verschillende productcategorieën. Binnen al die categorieën willen we innoverend te werk gaan, maar wel met een specifieke aanpak per categorie en geen algemene aanpak.

Met producten als Swisse lijkt het of jullie van een massamarktbenadering willen afstappen…
We innoveren ook op dit vlak en segmenteren onder consumenten steeds meer. Onze belangrijkste doelgroep was altijd: gezinnen met kinderen, the golden household, het huishouden met het grootste mandje. Daar passen merken bij als Ariel en Pampers. Nu richten we ons ook op eenpersoonshuishoudens, daar komen er steeds meer van. En op vijftigplussers, met bijvoorbeeld Always Discreet, een incontinentielijn. De gezinnen met kinderen blijven onze kern, maar door ook te kijken naar die andere doelgroepen, zien we dat het bereik groter wordt.

 

Hoeveel ruimte heb jij in Nederland voor je eigen beleid?
We hebben ervoor gekozen om in Nederland op innovatie in te zetten. We proberen innovaties die voor de Nederlandse consument relevant zijn, in een vroeg stadium naar Nederland te krijgen, om samen met onze retailpartners de waarde van de categorieën te laten groeien. Het helpt dat Nederland intern als belangrijke leermarkt wordt gezien: een markt die zeer ontwikkeld en concurrerend is. Als een introductie in Nederland slaagt, kun je overal slagen.

Hoe heb jij er in de afgelopen twee jaar voor gezorgd dat je mensen met je meegaan?
Ik geloof erin mensen in hun kracht te zetten en de ruimte te geven. Dan durven ze ook om hulp te vragen. Ik ben niet zo van het controleren, maar meer van het helpen. Ik geef aan het begin van een meeting altijd aan dat ik er ben om iemand te helpen. Daarin ben ik vanuit mijn positie ook een rolmodel. Als iedereen elkaar helpt, gaat het hard en ben je succesvol. Winnen is leuk, dus dan ontstaat er een mooie dynamiek. Maar je moet natuurlijk wel écht helpen: als iemand je drie keer iets vraagt en je doet het niet, is het vertrouwen weg. Je moet je handen vuil durven te maken en ook ingrijpen als de situatie moeilijk is.

 

 

Waar ben je het meest trots op?
Op de cultuur en sfeer. Dat mensen met plezier naar hun werk komen en zich op hun plek voelen. Dat het als een thuis voelt.

Je hebt een pittige baan. Welke privé-offers heb je gebracht?
Ja. Goede vraag. Ik voel dat echter niet zo. Mijn leven moet in balans zijn en werk is daar een onderdeel van. Soms gaat daar veel tijd in zitten, maar ik heb ook vier kinderen van wie ik geniet en voor wie ik de tijd neem. De laatste acht weken heb ik ze maar een enkele keer niet naar school gebracht. Je moet keuzes maken; en als je kiest, dan lukt het ook om er tijd voor te hebben. Het mooie van P&G is dat het bedrijf flexibel werken mogelijk maakt zodat eenieder zijn of haar meest effectieve manier van werken kan toepassen.

 

 

Je studeerde politicologie. Waarom koos je voor Procter & Gamble?
Als je hier begint, is alles gericht op je ontwikkeling, op promotie van binnenuit. Dat zie je van buitenaf misschien niet zo goed, maar er wordt veel in nieuwe mensen geïnvesteerd. Zij moeten uiteindelijk het bedrijf gaan leiden. Wij nemen vrijwel nooit mensen van buiten aan op leidinggevende posities. Die werkwijze garandeert dat er geïnvesteerd wordt op het businessvlak, maar ook op het persoonlijke vlak. Je krijgt veel verantwoordelijkheid en begeleiding in een één-op-ééntraject. Je leercurve is daardoor enorm. Bijna iedereen begint hier als stagiair en wil er daarna graag blijven werken. Dat gold toen ook voor mij, ik heb nog wel om me heen gekeken en met andere bedrijven gesproken, maar P&G zat toen door de stage al een beetje in mijn systeem. Ook de mensen die inmiddels vertrokken zijn, kijken vrijwel altijd positief terug op hun P&G-tijd. Er is een enorm alumninetwerk. Je eerste werkgever blijft je toch bij. P&G is je huis geweest, waarin je bent opgegroeid en alles hebt geleerd wat je kunt.

Droom je er wel eens van om de politiek in te gaan?
Het is nu eerder een hobby. In mijn studietijd heb ik een project gedaan voor het ministerie van Buitenlandse Zaken en een stage bij P&G. Toen merkte ik dat de cultuur en het bedrijf P&G mij ongelofelijk aanspraken: dynamisch, jong en op ontwikkeling ingesteld. Het innovatieve karakter spreekt me aan. Als jonge hond voelde ik me er zeer thuis. Omdat het een bedrijf is dat verder wil, ambitieus is en leertrajecten heeft.

Wat is jouw persoonlijke missie?
Ik wil de Nederlandse tak van P&G verder tot bloei laten komen. Ik hou van veranderingen, daar krijg ik energie van. Verandering was nodig om tot categoriegroei en waardegroei te komen. Daarvoor moet je eerst de markt analyseren en begrijpen wat er gebeurt. Daarna heb ik ingezet op relevante innovatie naar de Nederlandse markt brengen en op een bredere consumentensegmentatie.

 

Wat is jouw kijk op de retail in Nederland?
Retailers zouden wat mij betreft meer op zoek kunnen gaan naar differentiatie in de markt, om waarde te creëren. Op dit moment kijken ze nog te veel naar elkaar. In mijn ogen valt er voor de retail meer te behalen als ze zich meer op de behoeften van hun consument zouden richten. Alleen maar kijken naar wie van wie wint, levert uiteindelijk geen resultaat op.

Wat vind je moeilijk?
Het is een uitdaging om snel verandering te bewerkstelligen. Iedereen wil graag dat de keuze voor innovatie voor bloei in de markt zorgt en dat alle negen categorieën groeien. Maar voordat je zo ver bent, ga je een overbruggingsfase in. Je moet geduld hebben, soms pijn durven lijden en tegen een slecht kwartaal kunnen. Door de druk die er dan komt, is het wel eens moeilijk om koers te houden. Maar het belangrijkste is om te blijven geloven in de keuzes die je maakt.

 

Wat zijn jouw managementprincipes?
Er zijn voor mij twee belangrijke principes: ‘I’m here to help’ – wat ik al zei – en ‘What did you learn today?’. Elke avond als ik in de auto naar huis rijd, vraag ik mezelf: heb ik iemand echt verder kunnen helpen? Dat kan op zakelijk gebied zijn, maar ook privé. Ik kan voldaan op een dag terugkijken als me dit gelukt is. En als dat die dag niet gelukt is, kan ik ook wel teleurgesteld zijn in mezelf.

Ben je thuis net zoals op je werk?
Ik geloof niet in een verschil tussen werk en privé. Je hebt één leven waar alle elementen in zitten. Ik denk zowel zakelijk als privé dat je niet directief moet leiden, maar faciliterend. Wat ik bij het opvoeden van mijn kinderen zie, bevestigt dat conflicten zeer vaak contraproductief zijn. Een goed gesprek is beter. Je moet uitleggen waarom je iets wilt. En als het klopt, krijg je mensen met je mee. Ik ben daarin zo transparant mogelijk.

 

 

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04