https://peopleselect.nl/inspiratie/interview-met-pascal-piepers/
People Select

Interview met Pascal Piepers

"Als je doet wat je leuk vindt, zoals ik, voelt het vaak niet als werk."
Interview met Pascal Piepers
Managing Director The Greenery, november 2020

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality. Zij interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Pascal Piepers, Managing Director bij The Greenery.

Afgelopen zomer is er bij The Greenery iets veranderd, wil je dat eens uitleggen?
De kernactiviteiten van The Greenery zijn samengebracht in drie onderdelen, The Greenery Growers, The Greenery Retail en The Greenery Logistics. Logistics is het onderdeel dat voor een optimale logistiek moet zorgen en daarnaast diensten aan derden levert. Mijn onderdeel, The Greenery Retail, richt zich op retail- en online-klanten. We zijn bezig met vraaggestuurde sourcing, categorie-ontwikkeling, verduurzaming, innovatie en ketenoplossingen. The Greenery Growers is het onderdeel dat zich op de belangen van de afzonderlijke telers richt; het kijkt ook naar gelijkgestemde telersgroepen, naar strategie-ontwik- keling en samenwerking, zowel in- als extern.

The Greenery Retail komt met de vraag van de klanten en afnemers, The Greenery Growers heeft zicht op het aanbod. En met elkaar stemmen wij vraag en aanbod zo doelgericht mogelijk op elkaar af. Zo willen we voorkomen dat – zoals vroeger – producten worden binnengereden die geen directe klantbestemming hadden, wat in het geval van verse land- bouwproducten natuurlijk een andere dimensie is dan bij een A-merkartikelproducent. Die vorming van drie onderdelen heeft tot doel om de focus verder te verbeteren op zowel het belang van onze klanten als dat van onze telers.

Waarom was die verandering nodig?
Als groot bedrijf dat zowel de klant als de teler bedient, merkten we tegenstrijdige belangen. De klant wil de laagste prijs. De teler wil de beste prijs. Dan moet je steeds een keus maken. Daarbij wil je de keten zo efficiënt mogelijk inrichten. Zodat je duurzaam bent, de categorie blijft ontwikkelen én altijd productbeschikbaarheid hebt.

Waarom juist nu?
De wereld en daarmee onze keten verandert steeds sneller. De telers hadden behoefte aan meer invloed op hun verkoopstrategie. Zodat ze makkelijker meerjarige afspraken kunnen maken. Hierdoor zijn ze in staat om te investeren en innoveren. Dat kon niet in het traditionele model. De nieuwe, moderne vorm creëert actieve aandeelhouders in plaats van passieve coöperatieleden. Daarnaast verandert het gedrag van consumenten en hiermee dus ook de vraag van onze klanten. Met een compacte en flexibel ingerichte organisatie kunnen we efficiënt werken en zijn we wendbaar om met de markt mee te veranderen.

En hoe ‘doet de nieuwe strategie het’?
Het is best uitdagend om tijdens de coronapandemie met een nieuwe manier van samenwerken te beginnen. Gezien die context ben ik niet ontevreden. Natuurlijk zijn we nog in die nieuwe situatie ‘aan het landen’, maar ik heb er vertrouwen in dat de nieuwe focus ruimte geeft om binnen de groep te ondernemen. Als je kijkt naar wat we in de markt hebben gezet, denk ik dat iedereen een compliment verdient. De eerste slag is gemaakt. Vanaf hier gaan we verder met verbeteren en bekijken we welke processen en keuzes we nog kunnen bijsturen. En hier zit geen einddatum aan. Dit blijft een continu proces.

Hoe zorg je dat iedereen meegaat?
Idealiter wil je dat iedereen in de plannen meegaat, je weet alleen nooit met 100% zekerheid of dit lukt. Transformeren tijdens corona is daarbij bijzonder. Sommige dingen zijn lastiger, andere gaan makkelijker. Er is intern minder weerstand tegen de veranderingen. Tegelijkertijd is het moeilijker om vanuit een thuiswerksituatie nieuw gedrag te stimuleren. Maar door veel te communiceren, de extra inzet van digitale hulpmiddelen en kleine attenties naar mensen thuis te sturen, hebben we toch een kick-off voor onze vernieuwde identiteit gecreëerd.

Vind jij dit soort transformaties leuk?
Ja, zeker! Het is superdynamisch, omdat groente en fruit leveren zo vraag- en aanbodafhankelijk is. De BV Nederland is ook vooruitstrevend op dit gebied en de sector is van zijn stoffige imago af. Dat merken wij bijvoorbeeld aan de instroom van nieuwe, jonge medewerkers. Die kiezen er bewust voor om bij The Greenery te willen werken. En daar komt dan nog een uitdagend en complex organisatievraagstuk bij. Dat geeft voorwaartse energie. Ik hou er niet van om op de winkel te passen.

Geeft zo’n verandering jou geen stress?
Natuurlijk zijn er momenten van stress als je zo betrokken en gedreven aan zoiets werkt. Mijn omgeving vraagt zich weleens af of het niet tijd wordt voor een rustigere baan. Maar waarom zou ik? Dit is een gave klus, dus ik ben best bereid af en toe concessies te doen. Je doet het goed of je doet het niet.

Zijn er meer veranderingen die jij nastreeft?
Zeker, ik zou graag meer samenwerking in de keten tot stand willen brengen. Als je als keten het maximale uit transparantie, duurzaamheid en prijs wil halen, móét je meer samenwerken. Vers loopt wat dat betreft wel voor op andere sectoren, maar ik ben ervan overtuigd dat er meer in zit. Elke ketenschakel stuurt intern op eigen kpi’s, soms zelfs op afdelingsniveau. Als je die kpi’s in de hele keten in lijn brengt, kun je veel grotere resultaten bereiken. En daar kan iedere ketenpartij van profiteren.

 


Klinkt als een utopie...
Ik werk mijn hele carrière in de FMCG en heb veel gezien. Er
zit veel potentieel in synergie, dat wordt echt onvoldoende benut. Het is niet zo dat één bedrijf veel beter is dan een ander. Natuurlijk weet ik dat alles samen delen een utopie is. Maar ik gun de branche meer samenwerking door schaalvergroting.

Staat de retailer daar open voor?
Ja, maar ik merk wel dat de korte termijn het vaak nog wint van de lange termijn. Je moet gewoon klein beginnen en dan met stappen aan de verandering werken.

Heeft corona veel invloed op jullie dagelijkse business?
Iedereen weet dat Europese retailers substantieel gegroeid zijn. Dat geldt ook voor ons. Toch hebben we ook extra kosten gehad om de productbeschikbaarheid op peil te houden. Dan wordt ook de kracht van The Greenery zichtbaar. Het assortiment in de Nederlandse winkels komt niet alleen uit eigen land, we sourcen in meerdere landen. We moeten dus niet alleen constant kijken naar onze afzetmarkt, maar ook naar de maatregelen in die andere landen. ‘s Winters komen veel producten doorgaans uit Spanje, maar als Spanje in een lockdown gaat, moet je het wegvallen daarvan opvangen en regelen.

Zijn er veranderingen die je na corona wil behouden?
Het zou mooi zijn als we kunnen vasthouden dat er veel meer gecommuniceerd wordt en dat er meer aandacht is voor de medewerkers. Interactie is belangrijk. Wij houden nu om de zoveel weken enquêtes onder het personeel om te peilen hoe iedereen in z’n vel zit en halen ook kwalitatieve informatie op. Mensen kunnen webinars volgen om werk en privé in balans te houden. Mensen besteden veel tijd aan hun werk, het is prettig als je het daar naar je zin hebt. Het is goed om daar als werkgever actief beleid op te blijven voeren. Dan kun je als organisatie grotere stappen maken. Mensen maken immers het verschil.

En voor jezelf?
Ik maak veel kilometers aan woon-werkverkeer, wekelijks zo’n vijftien uur, maar ik ga straks niet meer in de spits rijden. Ik ben wel veel op kantoor, omdat ik beschikbaar wil zijn en veel overleg heb. Maar als ik straks een strategie moet uitwerken, doe ik dat thuis. Persoonlijk contact blijft wel belangrijk om elkaar te inspireren. Niet alleen in een vergadering, maar ook bij de koffie-automaat. Spontane interactie tussen mensen is natuurlijker en levert meer op. En je moet een groep zien te blijven.

Waar zou jij persoonlijk beter in willen worden?
Mijn balans tussen werk en privé is een uitdaging. Als je doet wat je leuk vindt, zoals ik, voelt het vaak niet als werk. Toch is het goed om af en toe even afstand te nemen. Dan krijg je weer nieuwe ideeën en inspiratie.

Wat moet je nog ontwikkelen om een stap omhoog te maken?
Ik vind het belangrijk om mezelf te blijven ontwikkelen, ongeacht of ik bezig ben een stap omhoog te maken. Mijn algemene aandachtspunt is geduld. Ik heb veel energie, ben veeleisend en stel me ook zo op naar anderen. Die combinatie van gedrevenheid en alles leuk vinden is een uitdaging. Geduld kan je ook iets brengen, vaker dan me lief is. Ik merk dat ik wel steeds makkelijker de balans tussen die twee kan vinden.

Wat zijn je plannen?
Ik ben net 40 geworden, dat is een goed moment voor reflectie. Ik sta een paar keer per jaar even stil bij waar ik sta en waar ik naartoe ga. Dan formuleer ik doelen voor de toekomst. Het belangrijkste is om te blijven doen wat je leuk vindt.
Naast werkdoelen heb ik ook een lijstje met privédoelstellingen. Gezondheid is belangrijk, dus ik borg sportmomenten. Ik vind veel dingen leuk. Vorig kwartaal heb ik mijn vaarbewijs gehaald. En met mijn broer heb ik mijn GVB gehaald, mijn ‘golfvaardigheidsbewijs’. Ik vind het leuk om nieuwe dingen te leren, wil mezelf blijven prikkelen. Dat helpt me om balans te houden. Daarbij: je verrijkt jezelf met nieuwe dingen. Ik vind het ook leuk om aan mijn huis in Zeewolde te bouwen en klussen. Slopen, schilderen, verbouwen... dan gaat het verstand lekker op nul. Ik fitness een paar keer per week, mountainbike sinds corona eens per week en golf af en toe.

Waar erger jij je aan?
Ik kan niets met negatieve mensen. Mensen die niet openstaan voor alternatieven en passief negatief zijn. Dat vind ik ingewikkeld. Je mag pas klagen als je er alles aan gedaan hebt om een probleem of uitdaging op te lossen.

Wat staat er nog op jouw bucketlist?
Een Ford Mustang uit 1967. Ik weet eigenlijk niet waarom ik die nog niet gekocht heb. Maar nog iets te wensen overhouden is ook leuk.

© 2021 People Select - Maliebaan 80A 3581 CW Utrecht - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04