https://peopleselect.nl/inspiratie/interview-met-jeroen-lubbers/
People Select

Interview met Jeroen Lubbers - SCOUPY

"Soms kun je me beter niet vragen wat ik ervan vind."
Interview met Jeroen  Lubbers
CCO SCOUPY, november 2016

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality en wisselt de Aan tafel- rubriek maandelijks met Evelyn Günther. Josceline interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jeroen Lubbers, CCO bij SCOUPY.

Jij begon zes jaar geleden op een zolderkamer met kortingisleuk.nl. Waarom?
In mijn tijd bij Unilever had ik de wens om gepersonaliseerd aanbod vanuit couponing te realiseren. Ik had het naar mijn zin, maar ik merkte dat ik iets met mijn ondernemersgeest moest. Ik was daar toch een beetje een olifant in een porseleinkast, omdat een keurslijf niet bij me past. Samen met mijn collega Geert Luyendijk bedachten we dat je met onlinekortingmechanismen fabrikanten kunt faciliteren om consumenten een persoonlijk aanbod te doen. Kortingbonnen, dat betekende vijf jaar geleden dat je iets kocht, je achterop de kassabon je gegevens opschreef en dat per post opstuurde naar een adres in Maastricht . Twee maanden later kreeg je, als het leesbaar was, geld terug op je rekening. Door dit patroon te digitaliseren konden we niet alleen het proces goedkoper en betrouwbaarder maken, maar ook veel meer informatie over klanten eruit halen.

Sinds vijf maanden zitten jullie onder de vlag van Sanoma.
Geert en ik kwamen naderhand in contact met Valentijn Bras, oprichter en CEO van SCOUPY, dat sinds anderhalf jaar ook Amerkenpromoties via digitale kanalen faciliteert. We zagen dat we ons deels op dezelfde klanten richten, maar ook dat onze diensten aanvullend waren en de toekomstvisies sterk in overeenstemming met elkaar. Sanoma had al aandelen in SCOUPY en heeft een half jaar geleden Kortingisleuk overgenomen. Zo gaan we deze nieuwe marketingmethode voor ‘awareness, penetratie en trial’ sneller groot maken. Als groot mediahuis kan Sanoma daarvoor immers veel awareness faciliteren. Wij zijn juist weer goed in het realiseren van aankopen/penetratie. Als grotere partij kunnen we veel meer bieden dan toen we nog met vijftien man op die zolderkamer zaten. 

Wat doet SCOUPY?
Met 1,7 miljoen unieke gebruikersaccounts zijn wij het grootste digitale actiemarketingplatform van Nederland voor FMCG. Via ons platform en dan met name onze app activeren we consumenten om naar de winkel te gaan en artikelen te kopen die wij promoten. Met een simpele foto van de kassabon krijg je vervolgens binnen een dag een deel of je hele aankoopbedrag van ons op je bankrekening teruggestort. We hebben het zogeheten ‘clearingproces’ dus digitaal gemaakt. Maar op die kassabon staat natuurlijk nog veel meer dan het actieproduct. Deze data koppelen we aan de data die we van consumenten krijgen en zo bouwen we gedetailleerde profielen op. Vervolgens kunnen we consumenten een relevant aanbod doen, ‘branded content mailings’ sturen om merkwaarden te laden en er zo voor zorgen dat mensen producten die ze geprobeerd hebben, vaker gaan kopen. We faciliteren dus de hele customer journey: van activatie, via identificatie naar retentie.

Staan fabrikanten te springen om met jullie te werken?
Afgelopen jaar hebben we meer dan 250 campagnes voor grote A-merkartikelfabrikanten gedraaid. Onze oplossingen zijn inmiddels dus echt wel bij bijna alle fabrikanten in beeld. En ze zijn eigenlijk allemaal enthousiast als ze ons verhaal horen, omdat dat de toekomst is. Tegelijkertijd zijn ze nu vaak vooral nog bezig met oplossingen voor de korte termijn. Dan zijn wij het aspirientje voor de hoofdpijn. SCOUPY wordt dan ingezet om de penetratie van een nieuw product te realiseren of om de rotatie te verhogen. Het inzicht-en-identificatiedeel blijft nu nog onderbelicht. Fabrikanten snappen dat ze iets met het data-onderdeel van ons verhaal moeten, maar vinden het lastig om dit in de organisatie een plek te geven.

Kunnen retailers ook iets aan jullie hebben?
Jazeker, omdat wij klanten kunnen stimuleren en beïnvloeden om vaker naar een bepaalde winkel te gaan. Onze data zijn ook interessant omdat wij niet alleen potentiële klanten kunnen bereiken, maar ook kunnen laten zien welke producten mensen kopen, hoe vaak ze iets kopen en wat ze daarvan vinden. Retailers kunnen hun klanten wel aan de kassa begroeten, maar niet digitaal gedag zeggen.

Wat is nu jullie grootste uitdaging?
Gelijk hebben is nog geen gelijk krijgen. Iedereen weet dat data de toekomst vormen. Een bedrijf kan klanten nu veel gerichter bereiken, maar dan moet je het wel in de strategie verankeren. Er moet een gepassioneerde marketingdirectie zijn met de visie om dit waar te maken. Fast moving gaat toch vaak over morgen of volgende week. Daarom moeten we steeds in gesprek om mensen op strategisch niveau mee te krijgen. Wel spannend, en het biedt veel kansen. Daarnaast gaan de ontwikkelingen snel; wat vandaag top of the bill is, kan morgen achterhaald zijn. We moeten ons daarom steeds aanpassen en hard aan onze toekomststrategie werken.

Jullie zitten met drie kapiteins op één schip.
Ja, maar we passen alledrie goed bij dit bedrijf. Valentijn heeft een achtergrond als media-ondernemer, waar wij veel van kunnen leren. Geert en ik kennen juist de fast moving-wereld. Maar het belangrijkste voor goede partners is vertrouwen, respect, elkaar de waarheid durven vertellen en samen lol hebben. Dat hebben wij allemaal. We zitten nu pas vijf maanden bij elkaar en zijn inmiddels met 45 man. Een structuur bouwen is daarom nu wel een serieus onderwerp. Dat behoeft nu veel aandacht, omdat het ons succes in de toekomst gaat borgen.

Hoe geef jij leiding?
Vanuit enthousiasme en mijn onderbuik. Ik geloof niet in hiërarchie, maar wil dingen samen doen. Ik ben zelf niet zo van de structuren en heb gelukkig een sales director die dat voor ons regelt. Ik ben altijd meer ‘one of the guys’, een meewerkend voorman. Ik vind het leuk om met mensen te werken en werk altijd hard om dingen voor elkaar te krijgen, maar ook om daarna leuke dingen te doen. Op kantoor hebben wij bijvoorbeeld een golfsetje liggen dat veel gebruikt wordt. Dat moet kunnen, vind ik. Ik vind het mooi dat bedrijven als Google en Facebook hun mensen veel vrijheid geven. Hoewel dat ook weer niet voor iedereen werkt. Sommigen hebben juist structuur nodig.

Proberen ze jou in die structuur te krijgen?
Ja, dat proberen ze, en dat is ook terecht en soms ook nodig. Maar dat ongestructureerde levert soms juist ook mooie dingen op. Een structuur bouwen is niet per definitie besteed aan ‘ongeleid projectiel Jeroen Lubbers’. Gelukkig heb ik altijd leidinggevenden gehad die me loslieten om als jonge hond overal tegenaan te schoppen. Mijn politieke kant is misschien wat onderbelicht, maar dat staat gewoonweg ver van me af. Begrijp me niet verkeerd: ik neem het leven heel serieus, maar wil er wel iets leuks van maken. Ik denk dat ik als leidinggevende fair en positief ben. Maar ik kan ook streng zijn, omdat ik een ‘excellente executie’ wil. Soms kun je me beter niet vragen wat ik ervan vind.

Aan welk karaktertrekje van jou ergeren anderen zich?
Dat moet je aan hen vragen, maar ik denk aan mijn veeleisendheid. Ik heb een tomeloze energie en ga altijd door. Dat kan tot irritatie leiden. Als ik aan het eind van de dag met een nieuw idee kom, zie ik ze soms wel kijken: ‘Rot op, ik ben bekaf.’

Wie of wat zijn jouw inspiratiebronnen?
Dat kan in kleine dingen zitten: dat je met je salesteam gaat kijken hoe we iets gaan oplossen, en dat het dan lukt. Ik was laatst bij een lezing van Steven van Belleghem over marketing in de toekomst en welke rol kunstmatige intelligentie en robotics gaan hebben. Zeer inspirerend, zoiets zet me aan om nog sneller te gaan. Dan denk ik: ‘Misschien moeten we nog radicaler worden.’ Maar het gevaar is dat je dan het contact met je klant kwijt raakt.

Jullie bedrijf groeit snel. Wat zou je achteraf gezien anders doen?
Het is een cliché, maar ik zou meer moeten genieten. We zijn zo snel gegaan dat we eigenlijk niet eens goed gevierd hebben dat we nu samen zijn als team. Ik zou af en toe langer bij momenten willen stilstaan. En: groter denken. We staan nu op een kruispunt en moeten groot denken over waar we heen willen.

Waar komt jouw ondernemersdrang vandaan?
Als kind wilde ik alles al anders doen en altijd winnen. Handelen zit ook echt in mijn bloed. Op het schoolplein verdiende ik mijn geld met handelen in voetbalplaatjes. Mijn ouders hebben me altijd in mijn ideeën gesteund. Zo heb ik op mijn dertiende van mijn spaargeld een mobiele bar gekocht en opgeknapt om hem daarna voor veel meer geld door te verkopen. Dat lieten ze me doen. Het is jouw spaargeld, zeiden ze dan.

Wat doe jij over tien jaar?
Dat weet ik niet. Ik heb een mooie reis met SCOUPY voor de boeg. Ik blijf wel ondernemer, want ik vrees dat ik te vrijgevochten ben om nog in loondienst te gaan. Mij vast in dienst nemen raad ik niemand aan. Ik zou hierna misschien wel iets met 3D-printers of zelfrijdende auto’s willen doen. Ik denk dat ik wel in de technische hoek blijf, omdat daar veel gaat gebeuren. Maar ik heb ook een passie voor FMCG, daar ben ik echt in opgegroeid na mijn studie. Ik hou van consumentencontacten en customer journeys. De FMCG is vrij traditioneel op het gebied van digitalisering en nieuwe technieken, maar dat zal over tien jaar wel anders zijn. Ik vind het mooi om daar betrokken bij te zijn.

Hoe combineer jij werk en privé?
Ik heb twee jonge kinderen en een vriendin die ook onderneemt, dus het is een drukke boel. Het zijn wel tropenjaren. Twee dagen na de geboorte van de jongste, bijvoorbeeld, begonnen de onderhandelingen met Sanoma. Maar het is ook een gezellige periode. Ik vind het heel leuk om veel bij mijn kinderen te zijn en draag mijn steentje bij in het huishouden. ’s Avonds werk ik vaak door, maar eet ik wel mee. Of ik zorg er ’s ochtends voor dat ze onder de pannen zijn. Als je het samen maar goed regelt, kan er een hoop. Ik haal veel plezier en geluk uit mijn gezin.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04