https://peopleselect.nl/inspiratie/interview-met-jasper-aansorgh/
People Select

Interview met Jasper Aansorgh

"Wij hebben een vechtersmentaliteit."
Interview met Jasper Aansorgh
Country Manager Hero Benelux, oktober 2018

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality en wisselt de Aan tafel- rubriek maandelijks met Evelyn Günther. Josceline interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jasper Aansorgh, Country Manager bij Hero Benelux.

Hero is ‘challenger’ in zes uiteenlopende categorieën. Hoe ga je daarmee om?
Het is leuk om challenger te zijn, dat zorgt voor de nodige dynamiek in het bedrijf. Wij hebben een vechtersmentaliteit. De expertise over onze zes verschillende categorieën ligt bij onze uitgebreide trademarketingafdeling. De trade marketeers gaan altijd mee naar de klanten bij belangrijke gesprekken over de categorieën.

Hebben jullie de ambitie om marktleider te worden? Maar toch niet in alle zes?
Inderdaad, die ambitie is per categorie weer anders. Alleen binnen jam is marktleiderschap reëel. Daarin is het een beetje stuivertje wisselen met Bonne Maman. In de categorie frisdranken zijn we marktleider in cassis, maar verder omvat frisdranken zoveel marktpartijen en een jaaromzet van één miljard in de supermarkt, dat we daar een bescheiden rol in vervullen. Maar juist die rol van ‘challenger’ ligt ons wel. Met een korte ‘time to market’, de status quo uitdagen, het ondernemende… een Pietje Bell-gevoel.

Zijn jullie daarin opportunistisch?
Tot op bepaalde hoogte, maar onze keuzes zijn altijd doorgerekend door onze financiële afdeling. Ik zie ons als een jong, dynamisch bedrijf met een commercieel team, dat bestaat uit een groep dertigers en veertigers. Wij zijn een lerende organisatie waarbij fouten maken erbij hoort, maar wij maken geen onverantwoorde keuzes. Onze commerciële mensen hebben veel vrijheid om beslissingen te nemen. Wij opereren niet top down, maar geven alleen de kaders aan en verwachten dat de medewerkers daar af en toe overheen gaan. Dat heeft bijvoorbeeld geresulteerd in het behalen van twee shopper marketing awards, voor Hero-cassis en Hero-jam.

Hoe ziet jouw rol als country manager er dan uit?
Ik ben vooral faciliterend. Het is mijn taak om iedereen te ondersteunen en te coachen. Ik werk het liefst met mensen die vakinhoudelijk veel beter zijn dan ik, zodat ik zaken kan coördineren. De verantwoordelijkheid ligt bij ons laag in de organisatie. De mensen die wij aantrekken, komen meestal vanuit grote corporates, aangezien die een bepaalde basis met zich meebrengen.

Pas je de organisatie aan aan de mensen die je aanneemt?
Nee, we kijken eerst naar het beleid, de strategie en het organogram. Dan komen de mensen. We zijn nu druk bezig om beleid te maken voor e-commerce en field sales. Want we willen vooruit en harder gaan groeien dan de markt. Om dat te realiseren moet je vooruitlopen en je snel ontwikkelen. Daarvoor maken we intern een stappenplan. Daarna gaan we mensen werven.

Lukt het om harder te groeien dan de markt?
Ja, we groeien nu 4,5 tot 5 procent in alle verkoopkanalen. De retailmarkt groeit, maar wij willen minimaal harder groeien dan de markt. Wij passen ons aan de veranderende markt aan. Als je stilzit, word je door verandering overvallen.

Was het logisch dat jij country manager werd?
Ja. Ik was toe aan een nieuwe stap en Hero zocht een commercieel sterk persoon met een enorme motivatie om het verschil te maken. Ik herkende me volledig in die omschrijving. En na een assessment kreeg ik ook het predicaat ‘geschikt’. Ik ben trots dat ik deze rol mag vervullen. Bovendien, er is volgens mij een verandering gaande, van traditionele general managers naar commerciële, meewerkende voormannen. Dat zie ik bij meerdere bedrijven gebeuren. Er gebeurt momenteel zo gigantisch veel, dat ik denk dat je zelf moet instappen en meedoen.

Wat vind je moeilijk aan je rol?
Ik moet aan veel mensen direct rapporteren, negen in totaal, dit omvat ook disciplines zoals human resources en R&D, mijn kennis daarvan is niet meer dan generiek. Ik heb geleerd wat de meerwaarde als leidinggevende is wanneer je het proces en hun keuzes uitdaagt, waardoor er nieuwe inzichten kunnen ontstaan. Om mij hierbij te helpen heb ik een coach en volg ik een opleiding bij de Rotterdam School of Management, als onderdeel van mijn ‘onboarding-programma’.

Heeft Hero Benelux veel vrijheid of komt de strategie vooral vanuit de Hero Group?
Dat verschilt, soms ben je als marketeer in het walhalla, als je bijvoorbeeld naar Hero-cassis kijkt. En soms zit je in het keurslijf van de Hero Group. Hero Group stuurt de focuscategorieën jam, tussendoortjes en babyvoeding vanuit dezelfde strategie aan. Per land of markt kunnen we voor frisdranken en gekoelde sappen zelf marketingcampagnes opzetten. Voor Hero-cassis hebben we een speciale tv-spot ontwikkeld om een nieuwe, jonge doelgroep aan te trekken. Die vrijheid hebben we; dat is ook uitdagend voor onze mensen.

In welke fase bevindt Hero Benelux zich?
We zijn bezig om de fabrieken los te koppelen van de commerciële organisatie. Toen ik in januari als country manager begon, heb ik me afgevraagd wat mijn doel ging zijn. Op een varende boot gaan zitten en hopen dat het goed gaat? Of mijn eigen handtekening zetten? Ik besloot om eigen groeiplannen te implementeren. Het opzetten van e-commerce, field sales en innovaties zijn daar onderdeel van. En ik koos ervoor om de verantwoordelijkheid lager in de organisatie te leggen. Intern zijn mensen doorgeschoven naar leidinggevende functies. Er is volop verandering. Dat is intensief, maar het geeft voldoening.

Kan iedereen zoveel verandering wel bijbenen?
Het is te vroeg om daarover uitspraken te doen, maar de omzetten zijn tot nu toe prima. Natuurlijk gaat er wel eens wat mis, maar daar leren we van, voor nieuwe projecten. Ik spring bij als ik merk dat iets niet lukt. En soms doen we dingen even niet. Ik heb liever dat acht dingen goed gaan, dan tien een beetje.

Zijn jullie niet te intern gericht?
Door alle verandering zijn we wel intern gericht geweest. Maar mijn rol is om de blik naar buiten te hebben. Ik werk voor onze strategie ook echt van buiten naar binnen. Ga naar retailers, congressen, volg opleidingen en daag mijn mensen uit om meer naar buiten te kijken. Jullie richten je steeds meer op gezonde producten en natuurlijke ingrediënten.

Past cassis nog wel in het portfolio?
Jazeker. Als je aan consumenten vraagt waar ze Hero van kennen, is het van de cassis en de jam. Daar staan we om bekend. We hebben met cassis ook een unieke propositie, omdat we de enige zijn die gefermenteerde zwarte bessen gebruiken, wat een unieke smaak oplevert. Onze zwarte bessen komen uit Zeeland en zijn dus een lokaal product. Hero en cassis zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Maar cassis en jam zijn wel net twee producten waar ik het label ‘gezond’ niet zo gauw op kan plakken. Wij bieden ook een ‘cassis zero’-variant die het goed doet en 20% groei laat zien. Onze jam is vorig jaar een stuk natuurlijker geworden. We zijn van zeven naar vier ingrediënten teruggegaan en hebben een minder zoete variant, waar 40 procent minder suiker in zit. Dus wij bieden bewuste consumenten een alternatief. We zijn volop bezig om alle ingrediënten onder de loep te nemen, om antwoorden te hebben op de wensen van vandaag en morgen.

Past dat ‘natuurlijk en gezond’ bij jou als persoon?
Ja. Ik vind het belangrijk dat de club waar ik voor sta, verantwoorde voeding op de markt brengt. Ik heb van jongs af aan al affiniteit met voeding en detailhandel. Dat zit in de familie. Ik let doordeweeks goed op wat ik eet, en in het weekend geniet ik graag van lekker uiteten – een 3-, 4-, of 5-gangen diner met wijnarrangement, of van een zak chips en een paar biertjes thuis. Om te compenseren sport ik vier keer per week: twee keer in de sportschool, één keer hardlopen en één keer wielrennen met een groepje.

Hoe combineer jij werk en privé?
Ik heb een stabiel leven thuis. Mijn vriendin werkt drie dagen als lerares op een pabo en zorgt de andere dagen voor de kinderen en sinds kort hebben we een puppy. Ik werk een of twee avonden thuis ’s avonds nog door, maar niet in het weekend. Behalve bij excessen natuurlijk. Ik vind het ook niet goed als je als leidinggevende mails naar je team gaat sturen in het weekend. Dan kunnen ze denken dat ik dat ook van hen verwacht. Wij werken outputgestuurd, dus iedereen is flexibel om zijn tijd in te delen en thuis te werken. Dat vertrouwen hebben ze.

Heb jij een bucketlist?
Ja. Boven aan het lijstje stond het noorderlicht zien in Lapland. Vorig jaar, toen ik veertig werd, heb ik dat afgevinkt. Toen zijn we met het gezin zes dagen naar Lapland gegaan. We hebben bij min 30 graden een sleetocht gemaakt met husky’s, op een sneeuwscooter rondgereden en een rendiertocht gemaakt. De kinderen vonden het fantastisch, voor hen was het een soort Efteling 2.0. Sneeuwballen gooien en rendieren aaien in de middle of nowhere. Zo af en toe moet je de tijd nemen om te genieten en met je gezin een aantal dagen helemaal offine te zijn. Het leukste vond ik dat we met z’n allen zes dagen in een kamer van 20 vierkante meter sliepen en je dus alles hoort. Van gesnurk tot een bezoekje aan het toilet. Thuis heb je toch meer afstand tot elkaar, omdat iedereen zijn eigen kamer heeft.

© 2019 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04