https://peopleselect.nl/inspiratie/interview-met-jan-willem-dockheer/
People Select

Interview met Jan-Willem Dockheer - AH To Go

"Eens in de zoveel tijd moet je jezelf heruitvinden."
Interview met Jan-Willem Dockheer
General Manager AH To Go, juli 2018

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality en wisselt de Aan tafel- rubriek maandelijks met Evelyn Günther. Josceline interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Jan-Willem Dockheer, General Manager bij AH To Go.

Moet jouw werkgever groot en ‘corporate’ zijn?
Nee, maar ik heb wel vooral bij corporates gewerkt en niet bij kleinere bedrijven. Hoewel AH to go binnen Ahold niet een grote tak is. Ik denk dat ik kan floreren in een klein bedrijf, omdat ik het leuk vind om linksom of rechtsom mijn weg te vinden en mijn doel te bereiken. Hoewel ik niet kan bewijzen dat ik het kan zonder de supportssystemen van een groot bedrijf. Maar toen ik voor Philips in Rusland zat, zat het in dat land best tegen. Ik voelde destijds een soort oerkracht van: dit gaat gewoon lukken. We hebben het hoofdkantoor ervan overtuigd dat we de producten aan de Russische markt moesten aanpassen. We werkten uiteindelijk nauw samen met de top-3 retailers en distributeurs daar, met als gevolg dat Philips in Rusland van nummer drie naar nummer één groeide. In die periode heb ik geleerd wat het vraagt om succes te boeken.

 

Wat is de match tussen AH To Go en jou?
Ik ben in 2013 naar Ahold gekomen omdat zij vers bloed wilden. Ik was destijds als general manager verantwoordelijk voor de consumentenproducten van Philips in Scandinavië en was altijd al een retailfan, hoewel ik er nooit in gewerkt had. Toen mensen van AH me wilden spreken, vond ik het magisch om in contact te treden met niet zomaar een retail start-up, maar met ‘de winnaar’. Daar ben ik met volle overtuiging op ingegaan. Dat ik me buitenproportioneel op de klant richt, past goed bij de koers die Wouter (Kolk, red.) in 2015 heeft ingezet. Ik wilde convenience ‘op iedere hoek van de straat’ zien te krijgen, zoals de conveniencewinkels van 7-Eleven in Zweden.

 

In welke fase zit AH To Go nu?
Ik zou zeggen dat we in het begin zitten. Er zijn enorm veel kansen en we willen de formule veel groter maken en voornamelijk mensen die onderweg zijn, blij maken met onze gezonde AH To Go-producten. Dit sluit aan bij de trend om continu een beetje te willen eten in plaats van alleen ’s ochtends, ’s middags en ’s avonds. Je wilt het liefst overal je favoriete eten kunnen kopen. We hebben onszelf daarbij niet opgelegd hoe groot we willen worden en op welk moment. Het is niet meer van deze tijd om aan de hand van vaste piketpaaltjes een plan op te stellen en strikt daarnaar te handelen. We hebben een groot doel, maar de weg ernaartoe en het moment waarop we ons doel moeten bereiken, hebben we niet precies bepaald. Maar we pakken het voortvarend aan en willen het maximale eruit halen. Met AH To Go staan we deels los van het bedrijf, waarbij we met de klant als bijna-religieus uitgangspunt de formule snel kunnen ontwikkelen en wel op iedere locatie op de juiste manier. Niet alleen op het gebied van assortimenten, maar ook in de manier waarop we de klant met digitale technologie van dienst willen zijn. Albert Heijn maakt grote stappen om te innoveren en om snel te zijn, en wij ook. Op het gebied van technologie leren AH To Go en AH voortdurend van elkaar.

 

Hoe zie je die technologie terug in de winkels?
We willen een grote stap zetten in ultragemak. Onze klanten vinden dat het allerbelangrijkst, naast snelheid en goede producten. Op ons hoofdkantoor in Zaandam hebben we inmiddels een ‘high speed store’. Daar willen we de ‘journey’ van de consument van 3 minuten terugbrengen naar 20 seconden. We hebben een systeem, ‘tap to go’, waarbij je je product pakt, met je telefoon afrekent en zonder van een kassa gebruik te maken weer weg kunt om als het ware je college of trein te halen. Deze manier van boodschappen doen gaan we verder ontwikkelen. We bouwen ook aan een ‘convenience-loyaltyprogramma’ waar je als klant geen tijd aan verliest. De Bonuskaart werkt niet bij AH To Go, we verkopen ook nauwelijks supermarktproducten voor thuis. Ik lees en bekijk veel video’s over alle nieuwe technieken om te zien hoe commercie en techniek elkaar kunnen versterken. We doen ons best om hierin voorop te blijven lopen en klanten – wij spreken zelf steeds vaker over ‘gasten’ – steeds beter en sneller in hun drukke levens van dienst te zijn.

 

Jij wilt die technologie ook allemaal zelf snappen, maar moet dat wel?
Nee, dat hoeft niet. Ik zou het nooit willen of kunnen overnemen, maar ik vind het belangrijk om te begrijpen wat er gebeurt en hoe de techniek voor je kan werken. Je moet weten waar je mensen mee bezig zijn, zodat je de juiste teams kunt samenstellen en budget beschikbaar maakt voor de investeringsbesluiten die je neemt. Als je het zelf helemaal niet begrijpt, weet je niet waar je staat en kun je de teams ook niet goed genoeg helpen als dat nodig is.

 

 

Wat is de grootste misvatting over jou?
Mijn enthousiasme. Ik zie er het nut niet van in om in groepen niet enthousiast over het leven te zijn – en over kansen, want die zijn er veel in onze sector. Maar in het ‘gevecht van de dag’ met mijn team kan ik best confronterend en uiterst serieus zijn. Ik voel dat ik een positieve energie overbreng, ook al is dat niet continu echt het geval. Natuurlijk zie ik ook de grote bedreigingen die er zijn, maar problemen straal ik liever niet uit. Het is geen toneel. Ik vind het ook fijn om in mijn eentje te reflecteren, rust te hebben en vaak genoeg even alleen te zijn.

 

Kost dat tomeloze enthousiasme niet veel energie?
Nee, je moet echt ergens in geloven, bij wijze van spreken tot in je tenen. Als je dat enthousiast over de bühne brengt, gaan anderen daarin met je mee. Het moet oprecht zijn, anders prikken anderen er zo doorheen en kun je niet lang op je stoel blijven zitten. Bovendien weten mijn teams dat ik ook van structuur en analyse houd: de basis op grond waarvan we alles aansturen.

 

Zou jij zin hebben in een buitenlands avontuur? Ooit nog?
Ja, hoor. Hoewel dat nu totaal niet speelt. In de Nederlandse markt is genoeg gaande. Mijn drie dochters zijn nu ook op een leeftijd dat het me niet in dank afgenomen zou worden, denk ik. Maar ik denk met voldoening terug aan de periode in Scandinavië en Rusland. Het maakt ook wel nederig. Je moet ergens altijd toch een beetje vechten en je aanpassen. Minder leuk is dat het wat eenzamer is. Je bent meer op je gezin aangewezen. Natuurlijk heb je ook in het buitenland vrienden, maar die vriendschap is toch vergankelijker omdat mensen komen en gaan en van jezelf weet je ook vaak niet hoe lang je ergens zult blijven. In Nederland kun je bestendiger aan je netwerk bouwen en ik wil hier ook eindigen.

 

Wat zou een volgende stap kunnen zijn?
Wat ik leuk vind, is bedrijven en teams klaarstomen voor de toekomst, door klantengedrag goed te begrijpen en te kunnen voorspellen of zelfs om te vormen – en daarin vooroplopen. Iets op het snijvlak van productie, technologie, formule, consumenten, gezondheid en innovatie. Zoals ik nu doe. Je kunt het ook omdraaien en zeggen dat je je best moet doen om goed genoeg te blijven voor je eigen baan, dat vind ik een mooi idee. Ik denk ook altijd dat ik met 1-0 achtersta, dit komt ook omdat ik vaak heb gewerkt bij bedrijven die een kleinere marktpositie hadden op het moment dat ik er werkte en toen in lastige markten opereerden. Je weet nooit wat er gebeurt en je moet je als individu blijven ontwikkelen. Eens in de zoveel tijd moet je jezelf heruitvinden.

 

Als je nu op het terras kon zitten in Amsterdam, waar en met wie zou je daar dan zitten?
Met mijn twee maten Bas en Dirk, ergens op het Amstelveld of op mijn boot. Maar die ligt daar, dus dat komt op hetzelfde neer. Met hen bespreek ik de stomste dingen, maar ook de heftigste levenskwesties. Eén keer per jaar zijn we een weekend samen om elkaars levensgeluk te peilen en te bespreken hoe we er nou echt voorstaan in het leven.

 

AH en AH To Go zetten in op gezonde voeding. Wat betekent gezonde voeding voor jou?
Ik gun het iedereen dat hij weet welke voeding goed bij hem past en dat iedereen zijn eet- en drinkpatroon elke maand iets gezonder maakt. Ik begrijp best dat je van de weeromstuit ook wel eens een keer de andere kant op slaat, maar dat maakt niet uit, zolang de stap gemiddeld maar naar gezonder eten gaat. Daar word je gelukkiger van. Ik voel me zelf ook beter als ik gezond eet, lekker werk, sport en relax. En ik wil op zondag gewoon twintig kilometer kunnen fietsen of hardlopen. Maar een gezellig dinertje met goede vrienden en een goed glas wijn erbij voelt niet meteen ongezond aan. Zelf word ik daar geestelijk gelukkig van. En dat soort geluk houdt een mens in zekere zin ook weer gezond, zal de dokter vast zeggen.

 

Wat zijn jouw ‘guilty eetpleasures’?
Bij AH To Go hebben we een tosti die ik heel graag eet. Ach, ik heb er zoveel. Met mijn dochters ga ik soms een frietje kopen. En wat ik onwijs lekker vind en best vaak drink, is cola. Als ik in een restaurant ga eten, begin ik meestal met een cola. Ook al is dat soms best raar.

© 2018 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04