https://peopleselect.nl/inspiratie/interview-met-gijs-krimp/
People Select

Interview met Gijs Krimp

"Bij ons kan alles. Morgen al."
Interview met Gijs Krimp
General Manager Home & Hygiene Reckitt Benckiser, februari 2019

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality en wisselt de Aan tafel- rubriek maandelijks met Evelyn Günther. Josceline interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Gijs Krimp, General Manager Home & Hygiene bij Reckitt Benckiser.

Heeft Reckitt Benckiser een goed jaar achter de rug?
Ja. We zijn na een paar mindere jaren in alle verkoopkanalen gegroeid, dus zowel in de Nederlandse als in de Belgische food retail, in ‘low end’ en e-commerce. Reckitt is een paar jaar gefocust geweest op één of twee verkoopkanalen, waardoor we sommige andere kanalen wat verwaarloosd hebben. Dat is nu veranderd. Wij willen een groene, disruptieve machine zijn. We investeren in duurzaamheid. Daar zijn we laat mee, maar het gaat nu wel snel. Binnenkort zijn we de eerste met een volledig recyclebare verpakking voor vaatwasmiddelmerk Finish. Het disruptieve wordt halverwege het jaar weer merkbaar als we met de grootste herlancering sinds 2002 komen. En het ‘machine’-aspect zit ‘m in betrouwbaarheid, zowel ten opzichte van retailers – als het bijvoorbeeld om leveringen gaat – als onze interne processen.

Hoe gaat het intern?
Met de organisatie zelf gaat het goed, maar het zijn wel heftige tijden. De splitsing van de organisatie in tweeën – in enerzijds ‘hygiëne/home’ en anderzijds ‘health’ – vergt extra werk. De focus ligt bovendien niet meer alleen op de kanalen, maar weer meer op de merken. Ook op kleinere merken waar we tien jaar niet zoveel mee gedaan hebben. En we zijn op SAP overgestapt. We vragen veel van mensen. Dat kan bijna niet anders. En het past ook bij het bedrijf. Het is een tent waar alles altijd snel gaat. Dat komt doordat we decentraal georganiseerd zijn en per werkgebied voor het resultaat verantwoordelijk zijn. We kunnen veel zelf beslissen en dan gaat alles snel.

Hoe kun je je op al je merken en kanalen tegelijk richten?
Doordat we minder merken hebben. We repareren nu wat we hebben laten liggen. We willen terug naar de tijd dat we in A-merkenland gevreesd waren om onze innovaties en marketing: een goed product, veel ‘awareness’ creëren en een scherpe executie. Daar zijn we al mee begonnen. De divisiesplitsing maakt ons minder kwetsbaar. Het oude Reckitt Benckiser-model met een te brede focus werkte niet meer. Natuurlijk is het typisch iets voor ons om zo’n overgang dan binnen een paar maanden te willen doen. We vragen veel, maar creëren ook weer rust om te gaan bouwen.

Moet iedereen daardoor harder werken?
Dat is natuurlijk wel de naam die wij in de sector hebben: dat het een hard bedrijf is, hard als het om resultaten gaat, dat veel van mensen eist en de snelheid van de executie hoog is. Die reputatie is deels gedateerd. De wereld is sindsdien wel een beetje veranderd. Mensen aan je binden door alleen maar hard te zijn, werkt niet. Overal ‘ja’ op zeggen ook niet. Maar we blijven op het resultaat gefocust.

Zien jullie al betere resultaten door de nieuwe kopers?
Voor 'hygiëne' en ‘home’ zien we al binnen een paar maanden resultaten nu we de banden met de retailers aanhalen. In combinatie met een sterk promotieplan ben je dan al voor de helft op weg. Van oudsher is er in Nederland meer aandacht geweest voor schoonmaakmiddelen dan voor health-producten. Terwijl wij wereldwijd juist in de meeste landen marktleider zijn in ‘health’. De groei daarvan heeft meer tijd nodig.

Jij komt van Procter & Gamble. Wat is het grootste verschil met Reckitt Benckiser?
Bij ons kan alles. Morgen al. Omdat de beslissingen lokaal genomen worden. Dat heeft wel een prijs. Je moet de discipline hebben om plannen te faseren en verantwoordelijkheid te nemen, ook qua investeringen. We hebben daardoor nog  te leren op het gebied van langetermijnstrategieën, innovatie en duurzame waardecreatie. Ik hou ook wel van doordacht te werk gaan, maar heb de overstap niet als een grote overgang ervaren. Natuurlijk ken ik de grapjes van mensen die zeggen dat de jaren bij Reckitt Benckiser dubbel tellen, dat is ook wel een beetje zo.

Je was eerst bij Procter & Gamble marketingverantwoordelijke voor de vaatwascategorie in Europa, Midden-Oosten en Afrika, daarna werd je bij Reckitt Country Manager en daarna General Manager Benelux. Hoe heb je die stappen ervaren?
Formeel lijkt het een grote stap van marketing naar Country Manager, maar dat valt mee. Ik was als regionale marketing ‘lead’ van een categorie ook al indirect verantwoordelijk voor een groot internationaal team, dat ik ook meerdere malen per jaar opzocht en probeerde te motiveren. En ik ging in eerdere rollen vaak met sales mee naar klanten. Dus ik zat al redelijk dicht tegen sales aan. Dat is denk ik de moeilijkste tak, omdat daar de actie en meeste stress zit en je heel directe resultaten moet boeken. Nu ik General Manager ben, zijn daar supply chain en finance bijgekomen.


Wat heb jij in je rol van General Manager veranderd?
Ik ben van korte- naar langetermijnplannen voor twee tot drie jaar gegaan en we werken aan evenwichtige kanaalstrategieën. En ik kijk meer naar wat mensen kunnen en investeer in coaching en trainingen. Ook processen stroomlijnen en multidisciplinaire samenwerking staan op de agenda.

Wat wil jij bereiken in je huidige rol?
Dat de organisatie straks gezonder, blijer en florerender zal zijn. En drie jaar achter elkaar de doelstellingen halen. Het eerste jaar is al gelukt. Ik wil dat de organisatie staat, zowel intern als voor de retailers.

Waar loop je in deze functie tegen aan?
Ik wil op zo veel punten een bijdrage leveren, zowel inhoudelijk als procesmatig, dat mijn agenda dramatisch vol zit. Ik moet strak plannen en ook proberen tijd te blokken om na te denken, rond te lopen en met mensen te praten. Tijdens zo’n nadenkuurtje voel ik me bijna schuldig dat ik niet beschikbaar ben, terwijl het juist mijn rol is om over de langere termijn na te denken.

Wat zijn jouw sterke eigenschappen?
Ik denk dat ik veel energie kan brengen en daarmee ook veranderingen. Ik geloof oprecht dat alles kan en maakbaar is. Ik geloof bijvoorbeeld dat een vrouw een auto van 1000 kilo kan optillen als haar kind eronder ligt. Dat je op dat soort momenten aan zulke fysieke beperkingen voorbij kunt gaan. Ik geloof dat op een filosofische en spirituele manier. Mensen zeggen ook wel eens: ‘Ik vind het goed dat jij er helemaal in gelooft.’ Daarnaast denk ik dat ik een sterk analytisch vermogen heb om snel over verschillende onderwerpen na te denken en dan ook snel te beslissen hoe we het gaat doen. En ik ben sensitief: ik kan dingen goed aanvoelen, luisteren en praten. Als coach kan ik differentiëren en tailormade coachen.

Wat is dat spirituele waar je op doelt?
Spiritualiteit is een woord dat vaak verkeerd wordt gebruikt, vind ik. Mensen noemen je meteen zweverig als je weleens mediteert of een boek over Indiase filosofie leest. Voor mij gaat spiritualiteit juist over het bewustzijn, over focus op het hier en nu. Niets is minder zweverig! Ik mediteer af en toe en zie dat als een training voor mijn hersenen en bewustzijn. Als je die niet traint, word je slap. Net zoals je een pudding wordt als je niet sport. Als ik gemediteerd heb, kan ik scherper denken en zaken sneller afhandelen. Met een drukke baan en een gezin met drie kinderen helpt dat. Sporten is daarbij ook belangrijk. Ik probeer weer in een ritme van drie keer per week te komen. Je moet goed zorgen voor lichaam en geest, zeker met een baan waarvoor je veel uren maakt.

En waar ben je niet goed in?
In veel dingen. Waar zal ik beginnen? Ik wil vaak te veel tegelijk en te snel. Dat gaat soms ten koste van de kwaliteit en de inbreng van anderen. ‘Speed over perfection’ is eigenlijk niet helemaal hoe ik ben. Hoewel ik wel ongeduldig aangelegd ben en me kan ergeren als iets te traag gaat. Op dat soort momenten luister ik niet altijd goed meer. Dan heb ik zelf al een helder beeld van waar ik naartoe wil en hoe en wanneer. Dan moet ik mezelf dwingen om niet alleen plichtmatig te luisteren, maar echt onbevangen te horen hoe het anders zou kunnen. En ik ben soms niet precies genoeg. Daardoor zijn geen echte fouten ontstaan, maar het is wel riskanter. Tot slot moet ik soms steviger zijn, ik ben af en toe te aardig of voorzichtig voor mijn mensen, de handel en de organisatie. Als er zoveel gebeurt, moet je soms gewoon door met de business.

Wat is de grootste misvatting over jou?
Misschien dat ik erg conceptueel ben en niet erg gefocust ben op de executie, omdat ik het leuk vind om conceptueel te denken. Maar ik vind het allebei belangrijk en ben met beide bezig. Verder valt er niet zoveel mis te vatten. What you see is what you get.

Heb jij toekomstdromen?
Ik ben er nog niet uit wat mijn ‘hogere doel’ is. Ik lees, denk en praat over de wereld, met vrienden. En ik ben betrokken bij een stichting die mensen die de weg naar de instanties niet meer kunnen vinden, met kleine steuntjes in de rug probeert te helpen. Het is niet heel verheffend om 65 uur per week achter schoonmaakmiddelen aan te hollen. Maar goed, het bedrijfsleven draagt eraan bij dat gezinnen kunnen eten en leven.
Kortom, ik wil op een bepaald moment graag meer doen, maar de komende jaren ligt mijn focus op dit werk en op mijn gezin.

© 2019 People Select - Dorpsstraat 74 3732 HK De Bilt - info@peopleselect.nl - 030 63 739 04