local_offer Werken bij...

Werken bij Vandemoortele – Jürgen Kostverloren

april 2024

"Je kunt hier echt jezelf zijn."

Vandemoortele Nederland is in transitie. Niet alleen het kantoor in Zeewolde krijgt een modern industrieel jasje, ook de organisatie zelf moderniseert en professionaliseert steeds verder. Meer categorie-, klant- en merkdenken en groei in het foodservice-kanaal zijn momenteel belangrijke focuspunten van de twee divisies: Plant Based Food Solutions en Bakery Products. Het productportfolio van Vandemoortele is enorm: ze produceren merken als Diamant, Reddy en Gouda’s Glorie, veel producten onder private label én bedienen de professionele bakery sector, foodservice en retail met voornamelijk frozen bakery producten. Het field sales team, onder leiding van Field Sales Manager Jürgen Kostverloren, brengt dit hele assortiment naar klanten in het hele land.

Hoe gaan jullie zorgen voor verdere groei in foodservice?
Onze klantstrategie is in 2023 veranderd. We gaan hen meer benaderen vanuit de potentie die we zien en brengen een segmentatie aan in prospects, bestaande en nieuwe klanten. Wat betreft onze producten mikken we meer op ‘big bets’, we bieden niet meer direct het volledige assortiment aan, maar presenteren een geselecteerd artikelenpakket. Als dat niet aansluit bij een klant pakken we natuurlijk alsnog het hele assortiment erbij. We focussen ook meer op concept-selling en onze merken bij de eindgebruiker. We zien al dat deze aanpassing werkt.

Wat betekent dit concreet voor jouw team?
Er wordt meer gestructureerd en planmatig gewerkt én er is meer verbinding tussen field sales, accountmanagement en marketing. Waar klantbezoeken vroeger vaak nog op gevoel gingen en bepaalde klanten soms wel 5 x per jaar bezocht werden, gaan we daar nu minder vaak heen en bezoeken we bijvoorbeeld ook 3 nieuwe klanten. Ook maken we meer impact door als team een aantal weken met een specifiek kanaal en product bezig te zijn. Zo gaan we binnenkort 8 weken alleen maar restaurants bezoeken met onze burger buns in combinatie met onze oliën.

Hoe ziet de foodservice-markt er voor jullie uit?
Je kunt het zo gek niet verzinnen, of wij komen er. Van hotels tot cafetaria’s en van bakkerijen tot groothandels. Het field sales team bestrijkt het hele land en bestaat uit tien mensen: twee Regio Account Managers en acht Sales Representatives.

Vandemoortele is van oorsprong een Belgisch bedrijf. Wat merk je daarvan in Zeewolde?
Er is regionaal de vrijheid om plannen op de lokale markt af te stemmen. De marketingplannen worden bijvoorbeeld wel in België gemaakt, maar wij hebben de ruimte om er een Nederlands sausje over te gooien.

Hoe ziet een gemiddelde werkdag van een Field Sales Manager eruit?
Ik ben de verbindende factor tussen field sales, marketing en accountmanagement, dus ik overleg veel met andere afdelingen om te bespreken of de plannen aanslaan in het veld. Daarnaast kijk ik naar de winstgevendheid, de resultaten, ben ik bezig met een stukje strategie en ben ik verantwoordelijk voor alles wat met mijn team te maken heeft. Ik zit ongeveer twee dagen op kantoor. De andere drie dagen ga ik mee met klantbezoeken en coach ik mijn team.

Waarop stuur jij dit team aan?
Ik neem ze mee in de organisatieveranderingen en stuur op hun persoonlijke ontwikkeling met individuele ontwikkelplannen. Verder zorg ik voor een positieve mindset in het team. Ze zijn meer een team geworden, vertrouwen elkaar, werken nauwer samen en wisselen onderling best practices uit. Ze kennen elkaar nu ook beter. Sommigen werkten hier al jaren, maar kenden elkaar eigenlijk nauwelijks. Dat is nu anders.

Waarom koos jij voor Vandemoortele?
Het is een groot en sociaal familiebedrijf dat fanatiek bezig is met sustainability. De sfeer is gemoedelijk en niet zo corporate. Je kunt hier jezelf zijn. Dat vind ik prettig. Ik vind de diversiteit aan producten ook leuk. Bij Coca-Cola – waar ik bijna 17 jaar gewerkt heb – had ik een portfolio van 37 artikelen. Hier zijn het er zoveel dat ik ze bijna niet kan tellen. We hebben alleen al 23 verschillende croissantjes.
Plus: ik heb bij Vandemoortele een mooie opdracht gekregen om te gaan bouwen aan het field sales team en te zorgen voor verdere professionalisering. De timing voor mijn overstap was ook precies goed. Ik heb sinds een paar jaar samen met mijn vrouw een restaurant en toen dat helemaal stond werd ik voor deze rol benaderd.

Dus jij combineert deze functie met het ondernemerschap…
Ja. Mijn vrouw runt in principe de zaak, maar ik help in mijn vrije uren boven de bezetting mee. Ik ben een mensen-mens, dus dan ben ik het blije ei in de bediening, of ik help met afwassen. Door dat ondernemerschap weet ik natuurlijk beter hoe een ondernemer denkt, dus dat kan ik ook in mijn werk hier gebruiken. Het is een kunst om een plan zo te maken dat het in de praktijk een succes wordt. Ik kan beide petten opzetten en bij het maken van field sales-plannen rekening houden met hoe die aansluiten bij de wensen van ondernemers.

Wat vind je het leukst aan je rol?
Dat ik kan ervoor kan zorgen dat mijn team goed draait. Ik vind het verder heel leuk om in het veld bij klanten te zijn.

Wat vind je lastig?
Veranderingen zijn voor veel mensen lastig. Zelf pas ik me snel aan. Ik hou van gas geven en denk van nature in oplossingen. Maar niet iedereen is zo. Dus moet ik allerlei manieren vinden om mensen toch stapje voor stapje mee te krijgen. Ik vind het ook moeilijk als mensen niet op tijd aangeven dat iets niet op tijd gaat lukken en dat anderen daar last van hebben in hun werk. Dan kan er wel stoom uit mijn oren komen.

Waar ben je trots op?
Dat ik collega’s hoor zeggen dat ze het team weer zien stralen en lachen. Toen ik in deze functie begon heb ik eerst vooral goed geluisterd naar mijn teamleden om te horen of er zaken waren die ze misten om hun werk optimaal te doen. Die dingen ben ik gaan regelen, dus nu is er weer volop vertrouwen. Iedereen voelt ook dat hij zichzelf kan zijn en dat is de sfeer die ik graag wilde bereiken.

Waarom moeten mensen bij Vandemoortele komen werken?
De organisatie is continu in beweging. Je verveelt je hier geen dag. De diversiteit van de kanalen, de klantprofielen, de producten, de sfeer en de mensen zijn leuk en interessant. Je kunt hier elke dag nieuwe dingen leren. De manier van denken is hier echt anders dan bij een A-merk dat iedereen kent. Aan tafel bij de klant moet je soms uitleggen wat voor producten en merken je hebt. Dat is een verschil dat ik als iets positiefs ervaar want het biedt extra kansen. Ik ben zelf echt heel blij met de match.

2024 Copyright - People Select - Privacy statement