local_offer Werken bij...

Werken bij Superunie – Marc-Jan Kivits

juni 2024

"Wij voeden bijna een derde van de bevolking."

Bij Superunie is inkopen al jaren tot topsport verheven. De organisatie koopt in voor maar liefst tien retailorganisaties én de marktleider in foodservice met in totaal ruim 1.600 winkels door het hele land, van service-supermarkten tot discounters. Haar inkoopmanagement valt meer mensen op, want onlangs is Superunie wederom bekroond met de Industributieprijs voor Beste Inkoopmanagement. Voor iedereen met interesse in het vak, is Superunie dus een waar walhalla. In dit interview geeft Marc-Jan Kivits, Director Branded, Private Label & Wine een kijkje achter de schermen.

Wat is de kick van werken bij deze centrale inkooporganisatie?
Wij voeden bijna een derde van de Nederlandse bevolking, dus als je impact wilt maken zit je hier goed. Door factbased te onderhandelen over goede prijzen met onze leveranciers en het sourcen van steeds duurzamere producten heb je veel invloed.
Naast de contacten met leveranciers werk je hier bovendien samen met onze leden, de retailers en foodservice bedrijven. Zij hebben groot vertrouwen in wat wij doen, omdat wij hen goed op de hoogte houden van wat er speelt en altijd transparant uitleggen welke inkoopgedachte er achter onze adviezen zit. Uiteindelijk bepalen de leden wat er ingekocht wordt.

Dus stakeholdermanagement is heel belangrijk…
Ja, je bent naast inkoper ook verkoper van de inkoopcase naar de leden. Per case bekijk je vanuit een inkoopbril hoe deze in elkaar zit. Je bekijkt ook wie je belangrijkste stakeholders zijn. Zijn dat servicegerichte leden als Plus, of zijn het meer de discounters? Het gaat veelal over hele grote bedragen en dus is het relevant om alle stakeholders actief en transparant op de hoogte te houden van de status van de case.

Welke ontwikkelingen spelen er momenteel op inkoopgebied?
Na de uitdagende corona-tijd en de effecten van de Oekraïne oorlog moesten we met onze leveranciers eerst op zoek naar een nieuw evenwicht en de juiste afspraken. Die rust is terug. Daardoor kan Superunie zich weer richten op enerzijds de verdere professionalisering van de organisatie en anderzijds op waar we goed in zijn, inkopen tegen de best mogelijke voorwaarden voor onze leden. Qua professionalisering betekent dit dat we bezig zijn met het implementeren van tools om nog efficiënter meer relevante factbased informatie te verzamelen, zodat de inkopers meer tijd overhouden voor leveranciersgesprekken.
Verder is een constant aandachtspunt het vergroten van het margepotentieel voor de leden, door goed in te kopen. Besef dat 70 tot 75 procent van de totale kosten bij een retailer de inkoopprijs van goederen zijn, en dat is precies het deel waar wij als Superunie over gaan. Daarin ligt dus een grote en verantwoordelijke rol voor ons weggelegd. Inkoop is voor onze leden belangrijker dan ooit.

Consumenten kopen steeds meer huismerken door de stijgende prijzen. Wat betekent dit voor jullie?
Huismerken zijn voordeliger en doen qua kwaliteit niet meer onder voor de A-merken. Soms zijn huismerken zelfs beter dan A-merken en een stuk goedkoper. Voor ons is het nu extra belangrijk om huismerken breed te sourcen van goede kwaliteit. Maar het maakt niet uit in welke conjunctuur we zitten. Eigen merken zijn altijd al een belangrijke pijler voor de retailer.
Wij verkeren in de luxe positie dat consumenten hoe dan ook eten nodig hebben, we voorzien in de eerste levensbehoeften. Daarbij kiezen ze soms voor een A-merk en soms voor een eigen merk. Wij maken samen met onze leden en leveranciers per categorie een visie en strategie en zoeken naar de beste oplossing. Daarin nemen we zowel A-merken als eigen merken mee. Uiteindelijk is elke consument een consumens en maakt iedereen zijn eigen keuze.

Wat is een belangrijk verschil tussen het inkopen van A-merken en eigen merken?
Bij de A-merken ben je wat meer aan het ‘jagen’ en bij de eigen merken meer aan het ‘vissen’. Het inkopen van A-merken is meer positioneel, want: bij elk voorstel kan er een nieuwe situatie zijn en daarom zijn de details extra belangrijk. Daarnaast is A-merk inkopen geen exacte wetenschap. Als je onderhandelt met een grote leverancier heeft deze ook wat in de melk te brokkelen. Dus bij A-merken kijk je vaak ook naar de lange termijn en houd je rekening met wat er gebeurt als er geen overeenkomst zou komen. Bij de eigen merken kijk je meer naar de kwaliteitseisen, welke leveranciers kunnen het product maken, en volg je je eigen strategie, processen en sourcing plannen.

Wat doen jullie op het gebied van duurzaamheid?
Vroeger kon je je onderscheiden met fair trade koffie en bananen, maar inmiddels is duurzaamheid een gegeven. Het is onze new way of working. Er is geen categorie zonder beleid op dit gebied. Als inkoopunit ben je voortdurend bezig om samen met gespecialiseerde collega’s en leden invulling te geven aan de duurzaamheidskalender. Je onderhandelt allang niet meer alleen over prijs en bij het sourcen van producten kies je voor leveranciers die dit beter voor elkaar hebben. Denk bijvoorbeeld aan transparante en eerlijke ketens, minder en recyclebare verpakkingen en/of gezonde voeding.

Jullie staan bekend als harde onderhandelaars. Klopt dat beeld?
Mensen halen de woorden hard en duidelijk vaak door elkaar. Ik vind dat wij duidelijk zijn. Kijk, wij maken onze deals altijd factbased. En daarom geldt: wat recht is, is recht en wat krom is, is krom. Wij hebben er moeite mee als iets kroms wordt recht gepraat en andersom. Zo zitten wij in de wedstrijd. Duidelijk toch?

Is die harde sfeer er ook in het team?
Nee, integendeel. Als je dan toch over hard wilt spreken, dan zijn wij ‘hard’ in de spreekkamer, maar hebben intern juist veel hart. Dat noemen wij hardt, met dt. Wij zijn een leuke, sociale en resultaatgerichte club met weinig hiërarchie. Mensen hebben veel verantwoordelijkheden, maar is er ook tijd om samen te lachen en dingen te doen. Er zijn clustermiddagen, borrels, BBQ-’s met familie erbij, sportgroepjes en ga zo maar door. En we hebben Jong Superunie, een club waar bijna iedereen onder de 35 jaar aangesloten bij is. Zij organiseren allerlei activiteiten en ook werkbezoeken aan onze leveranciers. Wij investeren echt in onze mensen en in hun persoonlijke groei. Dat vind ik zelf heel belangrijk.

Wat kan een beginnend inkoper bij jullie leren?
Echt onderhandelen kun je alleen maar leren door meters te maken. Superunie is een goede leerschool, omdat wij onze mensen echt vooruithelpen en opleiden in het vak. Je krijgt een senior inkoper als buddy, die je alles kunt vragen wat je wil en die je helpt om wegwijs te worden. Je kijkt eerst mee met anderen, waardoor jij je eigen stijl kunt ontwikkelen en het vervolgens zelf gaat doen. Je hoeft als inkoper ook echt niet grof of hard te zijn. Als je tijdens onderhandelingsgesprekken maar duidelijk aan kunt geven waar de grens ligt. Het is juist belangrijk dat je jezelf blijft in onderhandelingen, dat het geen toneelstukje is. En jij bepaalt zelf binnen Superunie het tempo van je carrière. Er zijn altijd nieuwe uitdagingen.

Wat voor leidinggevende ben jij?
Ik level graag met mijn team en wil een van hen zijn. Ik ben transparant en resultaatgericht en vind het belangrijk om mensen in hun kracht te zetten. Ik hou verder van een goede samenwerking en een goede balans tussen privé en werk. Ook vind ik het belangrijk om eventuele moeilijke dingen samen uit te praten. We zijn een team en daarin kan iedereen alles tegen mij zeggen, ook als ik iets niet goed doe.

Wat zijn de interne doorgroeimogelijkheden?
Als je als Junior Inkoper binnenkomt, kun je gemiddeld na ongeveer twee jaar doorgroeien naar een rol als Inkoper, afhankelijk van je historie en talent. De snelheid waarmee je doorgroeit wordt bepaald op basis van je kwaliteiten, kennis en kunde en is dus maatwerk. Als Inkoper kun je weer doorgroeien naar Inkoper, Senior Inkoper en dan naar Inkoopmanager en Buying Director. Daarnaast kun je deelnemen aan projecten, of intern switchen van unit, dus van bijvoorbeeld A-merken naar vers. Het kan allemaal. We gaan uit van waar jouw kracht ligt.

Waar ben jij in jouw rol als inkoopdirecteur zoal mee bezig?
Geen werkdag is hetzelfde. Ik ben betrokken bij de onderhandelingen met A-merken en kijk met de inkopers mee om te bepalen wat de beste strategie is. Verder ben ik bezig met de langetermijnstrategie, met de processen en bekijk ik hoe we nog meer factbased kunnen werken. Daarnaast heb ik contact met de leden en probeer ik eventuele knelpunten vroegtijdig te verhelpen door een transparante dialoog aan te gaan.

Wat vind jij het leukst aan je werk?
Mensen laten groeien op zowel persoonlijk als vakinhoudelijk vlak. Dat doe ik door te bespreken wat goed gaat en wat beter kan of moet. En door goed te luisteren naar waar ze energie van krijgen en te weten wat er nodig is om ze uit te blijven dagen. Vervolgens nodig ik ze dan bijvoorbeeld uit om aan een project bij te dragen, of bied ik een relevante training aan. Zo laat ik merken dat ik hun groei zie.
Verder vind ik het nog steeds leuk om te Sherlock Holmes’en en in korte tijd veel complexe materie te verwerken om dit door te vertalen naar goede onderhandelingen. Want: onderhandelen begint pas als een leverancier ‘nee’ zegt.

Waar let jij op bij het aannemen van nieuwe collega’s?
Ik kijk of iemand het juiste DNA heeft en bij Superunie past. Ik vind het belangrijk om te weten waar iemand vandaan komt, wat iemand meeneemt vanuit zijn/haar roots. Dat zegt vaak veel over iemands toekomst. En ik challenge kandidaten door ze te vragen een oplossing te bedenken voor een specifieke situatie in hun huidige werk. Het inkoopvak kun je leren, maar iemand moet het in zich hebben om ‘nee’ te kunnen zeggen. Ik vind het ook belangrijk dat mensen het durven te zeggen als je iets niet begrijpt. Ik hou niet van mensen die met kletsverhalen komen.

Waaraan voldoet de ideale inkoper?
Deze heeft beide voeten op de grond, heeft veel ambitie en talent en kan goed omgaan met complexe materie. Verder is deze persoon resultaatgericht en kan hij/zij goed communiceren en bovenal goed luisteren. Een stevige persoonlijkheid, humor en analytische vaardigheden zijn ook belangrijk. De ideale persoon is bovendien bereid om hard te werken en ervoor te gaan.

2024 Copyright - People Select - Privacy statement