local_offer Werken bij...

Werken bij Rijk Zwaan – Ingeborg Kleijer en Kim Reuter

maart 2024

"Ons werk heeft een duidelijke purpose"

Rijk Zwaan is een state-of-the-art groente- en fruitveredelingsbedrijf dat een belangrijke rol speelt in de wereldvoedselvoorziening. Het bedrijf ontwikkelt innovatieve, toekomstbestendige rassen voor telers wereldwijd waar door R&D soms wel 6 tot 12 jaar aan gewerkt wordt. Vanuit het hoofdkantoor in De Lier, in het hart van het Westland realiseert het Marketing & Business Development team creatieve marketingplannen om telers, retailers en consumenten te inspireren. Ingeborg Kleijer is Group Manager Client Support en geeft leiding aan een team van Marketing en Communicatie Specialisten. Samen met interim Marketing Communicatie Specialist Kim Reuter vertelt zij meer over de organisatie.

Wat maakt Rijk Zwaan tot een uniek bedrijf?
Ingeborg: “Het feit dat dat wij aan het begin van de voedselketen staan en bijdragen aan een stabiele wereldvoedselvoorziening. Mensen realiseren zich vaak niet dat daar een hele wereld achter zit. Wij maken zaden voor alle verschillende klimaatzones, zodat telers wereldwijd ze kunnen gebruiken. Dus van zaden voor een teler in Afrika die in de open lucht teelt, tot zaden voor de hightech kassen in Nederland en de USA. Wij zorgen bovendien voor gezonde gewassen en creëren continu nieuwe rassen die resistent zijn tegen allerlei ziektes. Hiervoor investeren we veel in R&D.”

Waarom is dat zo belangrijk?
Ingeborg: “Voor telers is het natuurlijk een grote angst dat hun gewas ziek wordt. Dat is niet duurzaam en een grote kostenpost. Wij ontwikkelen de zaden die zij nodig hebben en denken daarbij natuurlijk ook aan wat retailers en de consument willen. Retailers en consumenten willen een constante beschikbaarheid van producten die lekker zijn én niet te duur. Het is dus ook in hun belang dat er gezonde tomaten beschikbaar zijn.”

Dat zijn veel doelgroepen. Maakt dat het ingewikkeld?
Kim: “Je verwacht bij een zaadveredelingsbedrijf misschien dat je alleen B2B gericht werkt, maar dat wij aan het begin van de keten staan betekent niet dat de retailer en de consument onbelangrijk zijn. Wij willen de hele keten voorzien van wat ze nodig hebben. Onze marketing en communicatieactiviteiten zetten we dus ook zo breed mogelijk neer.”
Ingeborg: “Die verschillende doelgroepen maken ons werk juist interessant. Onze primaire klanten zijn de telers wereldwijd, maar wij denken altijd aan alle spelers in de hele keten. Want in die keten is behoefte aan bijvoorbeeld slablaadjes die precies op een hamburger passen, of tomaten en komkommertjes die lekker snacken.”

Wat zijn op dit moment lopende projecten?
Ingeborg: “In de tomatenwereld is er een groot probleem vanwege de ziekte tomato brown rugose fruit virus (ToBRFV). Dit zeer besmettelijke virus is een grote bedreiging voor tomatentelers. Als het in je kas zit, moet deze helemaal geruimd worden. Dat is een enorme kostenpost en het is niet duurzaam. Wij introduceren momenteel een tomatenras dat resistent is voor dit virus.”

Wat doet een Marketing Communicatie Specialist in deze organisatie zoal?
Kim: “In deze rol coördineer je de 18 maands-kalender, waarop diverse projecten staan: introducties, campagnes beurzen etc. Ik krijg daarvoor briefings van de Marketing Specialist en op basis daarvan stel ik zelf projectteams samen om deze uit te voeren.
Ingeborg: “Daaraan zit vaak een internationaal component, want één ras gaat meestal naar meerdere landen. De teams in die landen proberen we zo vroeg mogelijk erbij te betrekken. Eigenlijk maken we voor hen een koffertje met alle professionele tools die ze nodig hebben. Daarmee kunnen ze hun lokale campagne de juiste look & feel geven.”

Wat vind je het leukst aan je rol?
Kim: “Het is heel tof dat je een product in de markt mag gaan zetten waar een heel team jarenlang aan heeft gewerkt. Dat jij er een steentje aan kunt bijdragen dat zo’n gewas heel groot wordt. De vrijheid die je hier hebt heeft mij bovendien verrast. In een grote organisatie verwacht je dat er veel vaste processen zijn, maar hier is het juist heel hands on en heb je veel vrijheid. De organisatie staat juist open voor vernieuwing. En het is leuk dat je vrij bent om zelf teams samen te stellen voor je projecten.”
Ingeborg: “Het internationale karakter van het werk vind ik ook erg leuk. Gisteren belde ik nog met Brazilië, eergisteren met China en vandaag sprak ik Amerikaanse collega’s. Het is ook ontzettend leuk om daar een keer op bezoek te gaan. Dan voel je ook in bijvoorbeeld Vietnam dat je allemaal Rijk Zwaan bent.”

Wat voor collega zoek je?
Ingeborg: “Iemand die echt verantwoordelijkheid pakt en die zelf met ideeën komt. Initiatief en proactiviteit zijn superbelangrijk. Je moet verder mensen kunnen verbinden en goed kunnen plannen en organiseren. En je moet natuurlijk een goed oog hebben voor marketing: conceptueel denken, goed doorvragen en de briefings van de specialisten on brand kunnen doorvertalen.”

Hoe maak je een succes van deze functie?
Kim: “Door niet aan je bureau te blijven plakken, maar intern enthousiast de boer op te gaan. Dan sta je denk ik al meteen met 1-0 voor. Een collega zei laatst tegen mij: ‘Eigenlijk heb je allemaal eigen tokootjes binnen de grote toko Rijk Zwaan’ en dat klopt. Het zit goed als het voelt of alle projecten ‘van jou’ zijn.”

Welk type mens is hier succesvol?
Ingeborg: “Mensen die graag verantwoordelijkheid nemen, die proactief zijn, en goed kunnen luisteren. Ondernemerschap wordt hier gestimuleerd, dus als je proactief met een sterk plan komt, kun je daarmee aan de slag. Dat is extra interessant voor mensen uit de FMCG, omdat je daar vaak maar beperkte speelruimte hebt in je rol. Hier heb je meer mogelijkheden en kansen om zelf projecten op te pakken. Dus je impact is groter.”

Bij Rijk Zwaan wordt niet thuisgewerkt. Waarom is dat?
Ingeborg: “Wij geloven in het belang van goede samenwerking. De contacten bij de koffieautomaat zijn net zo belangrijk als de contacten die je in meetings hebt. Daarom vinden wij het belangrijk dat je op kantoor werkt. Er zijn hier veel mensen die regelmatig op reis zijn voor het werk, of die parttime werken, dus dat maakt het extra belangrijk om zoveel mogelijk samen te komen op kantoor. Van de samenwerking en band die daardoor ontstaat profiteert iedereen.”

Welke interne doorgroeimogelijkheden zijn er?
Ingeborg: “Persoonlijke ontwikkeling vinden we superbelangrijk en we hebben ook een eigen Academy. Elk jaar wordt gekeken naar jouw ontwikkeling. Het is hier niet zo dat je om de paar jaar van functie wisselt, zoals dat bij sommige andere bedrijven gangbaar is. Hier groeit je rol met je mee, waardoor veel mensen langere tijd in dezelfde functie zitten. Maar dat betekent niet dat je al die tijd precies hetzelfde blijft doen. Natuurlijk zijn er af en toe ook mogelijkheden om van rol te wisselen, nationaal of internationaal.”

Hoe zit het met de teamspirit?
Ingeborg: “Er zijn geregeld activiteiten. Het is een vrij grote organisatie, dus je kent niet iedereen, maar vanuit de afdelingen zelf worden allerlei initiatieven genomen voor uitjes en etentjes.”
Kim: “Of voor het samen doorbrengen van kleine momentjes, zoals een wandeling tijdens de lunch. Je kunt je ook inschrijven voor speciale lunches waar je collega’s van andere afdelingen kunt ontmoeten. En er is een actieve personeelsvereniging die van alles organiseert: van bootcamps, crossfit en baanwielrennen tot workshops fotografie en keramiek.”

Waarom zou je iemand aanraden om voor Rijk Zwaan te kiezen?
Ingeborg: “Omdat je een baan met een duidelijke purpose hebt. Dat is bij ons geen greenwashing, wij spelen echt een belangrijke rol in een duurzame voedselketen wereldwijd We hebben een marktaandeel van 10% wereldwijd, dus reken maar uit op hoeveel borden dagelijks producten van ons liggen! En verder omdat dit een mensgerichte organisatie is.”
Kim: “Rijk Zwaan is een goede, bekende naam in de sector en is echt zo’n bedrijf waar je voor wil werken. Het is ook fascinerend om te bedenken dat wij hier zaden maken waar alles inzit om tot een bepaalde groente uit te groeien. Dat hier de genetica wordt bepaald van wat er wereldwijd op mensen hun bord belandt.”

2024 Copyright - People Select - Privacy statement