""Wij hebben een bewezen product en willen consumenten echt helpen.""

Intoleran wil dat iedereen onbekommerd kan genieten van eten. Het bedrijf ontwikkelt én produceert daarom voedingssupplementen voor mensen met intoleranties en maag- en darmklachten. Bewezen effectieve producten die door een snelgroeiende groep consumenten gebruikt wordt. Na Nederland en België is nu de rest van de wereld aan de beurt om kennis te maken met het merk. Over drie tot vijf jaar wil Intoleran minstens vervijfvoudigd zijn en investeert daarom nu volop in het vergroten van de internationale brand awareness. Online marketing speelt daarbij een belangrijke rol. Managing Director Harmen Treep droomt groot en vertelt graag over de groeiambities.
Wat voor organisatie is Intoleran?
De naam Intoleran bestaat nu twee jaar, maar het bedrijf bestaat al sinds 2008. Je zou ons als een scale-up kunnen zien, maar dan wel met een bewezen product en een trouwe klantengroep in Nederland en België. Het is een superstabiel, winstgevend bedrijf dat de laatste twee jaar in een nieuwe fase is beland. De vorige eigenaar startte het om zijn eigen intolerantieprobleem op te lossen en had – puur door de kwaliteit en werking van het product zelf – al snel veel succes. Wij zijn nu de commerciële kant aan het uitbouwen: de naamsbekendheid van de nieuwe merknaam vergroten, de juiste partners kiezen en de online en offline strategie bepalen. Aan de basis daarvan staat nog steeds onze bewezen producten.
Waarom kozen jullie voor een nieuwe merknaam?
We wilden de communicatie met de doelgroep verbeteren en deze merknaam zegt meer over het soort product dat wij bieden dan de oude naam Disolut. Wij willen mensen met maag- en darmklachten helpen hun probleem op te lossen. Daarom staat er ook ‘Digestive Experts’ achter onze naam. De markt voor voedingssupplementen explodeert momenteel, want er is veel aandacht voor intoleranties. Van gluten en lactose tot fructose. Wij hebben een bewezen product en willen consumenten echt helpen. Daarom geven wij ook veel advies en informatie. Op onze site vind je eerst vooral informatie over verschillende klachten. Pas daarna kom je bij de producten terecht.
Hoe onderscheiden jullie je van al die concurrenten?
Door onze geloofwaardigheid en het advies dat we geven. Je slikt onze capsules of tabletten alleen als het direct je probleem oplost. Je gebruikt ze niet preventief. Het effect ervan wordt direct na inname duidelijk. En als het je klachten niet verhelpt, proberen we je te helpen een andere oplossing te zoeken. Het draait dus om de werking en kwaliteit van onze producten en de service die we daaromheen bieden.
Dus dan kun je iets eten waar je lichaam eigen niet goed tegen kan…
Kijk, ons standpunt is: als je weet dat je bepaalde voedingsstoffen niet kunt verteren, moet je die niet nemen. Maar: soms kun je dat niet vermijden. Als je uiteten gaat, of bij vrienden of familie eet bijvoorbeeld. Of als je toch een keer een ijsje wilt eten. Dan is het handig om een blikje met ons supplement bij je te hebben waarmee je de hoeveelheid spijsverteringsenzymen weer aanvult zodat je voeding wel goed verteerd kan worden.
Jullie ontwikkelen en produceren de supplementen zelf. Waarom is dat?
In ons lab in Donkerbroek hebben wij volledige controle over hoe onze producten gemaakt worden. Dat gebeurt deels bewust handmatig, omdat wij zo min mogelijk vulstoffen en andere hulpmiddelen willen gebruiken. Met grote machines lukt dat moeilijker. Onze producten zijn zo puur mogelijk en worden streng gecontroleerd.
Jullie producten zijn ook niet overal te koop…
Wij kiezen bewust voor kwalitatieve verkooppunten en selecteren locaties waar de consument gedegen advies kan krijgen over intoleranties, zoals bij de apotheek, diëtist of kwalitatieve drogist. Intoleran biedt het personeel daarvan dan trainingen zodat er goede informatie-overdracht plaatsvindt. Dat vinden wij belangrijk.
Jullie organisatie groeit erg snel. Wat betekent dat concreet?
Dat we goed moeten kiezen welke initiatieven we het eerst gaan uitvoeren. Het is heel verleidelijk om net iets te veel te willen, omdat er veel mogelijkheden zijn en het zo leuk is om te groeien en nieuwe dingen uit te proberen. Dat geeft een mooie dynamiek. Maar het is belangrijk om eerst verder te groeien in de landen waar we al actief zijn en daarna stapsgewijs verder uit te breiden.
Dus er komen voorlopig geen nieuwe markten bij?
Eerst een succes maken van de recente nieuwe landen, Spanje, Italië, Australië en de Verenigde Staten. De snelheid waarmee je succes hebt, verschilt per land. Alle factoren moeten immers kloppen: de aansluiting tussen het merk en de lokale consument, het team, de timing, noem het maar op. Dat kun je nooit vooraf helemaal inschatten. Dus kun je je beter richten op drie of vier landen waarvan er dan twee of drie een succes worden, dan gokken op één land en eerst afwachten hoe dat uitpakt.
Hoe vindt je internationaal distributeurs?
Dat gaat vaak via het bewezen effect van onze producten. Onze Australische distributeur werkt ook als apotheker in een ziekenhuis en was op zoek naar een ondersteuning bij zijn eigen voedselintoleranties. Toen hij ons had gevonden, was hij zo enthousiast dat hij onze distributeur wilde worden. In Amerika ontdekte onze distributeur onze producten toen hij zocht naar een oplossing voor de intoleranties van zijn vrouw. Sindsdien werken we samen. Onze landenmanager in Spanje kende onze producten uit de Disolut-tijd, omdat hij deze verkocht in zijn webshop met vegan supplementen. Ook hij wilde graag met ons in zee.
Hoe is het om gefinancierd worden door een investeerder?
Onze investeerder Successor gelooft heilig in wat wij aan het doen zijn en wil leuke en mooie ontwikkelingen voor de organisatie. We hebben twee jaar geleden echt samen het bedrijf overgenomen en toekomstplannen gemaakt. Ik moet de investeerder soms bijna afremmen in het beschikbaar stellen van budget. Als hij hoort waar we aan werken wil hij dit het liefst meteen grootschalig uitrollen, omdat hij zo enthousiast is. Hij denkt vaak nog veel groter dan wijzelf!
Waarom zou een kandidaat voor jullie moeten kiezen?
Hier werken voelt alsof je een eigen bedrijf hebt, dat – ondersteund door een grote investeerder – een wereldmerk aan het bouwen is. Het is een klein en overzichtelijk bedrijf, waardoor al onze medewerkers echt iets toevoegen en kunnen meedenken over de beste weg om ons ambities te realiseren. Wij zijn actief van Australië tot Amerika, hebben medewerkers in België, Spanje en Italië en we exporteren ook naar bijvoorbeeld Frankrijk, Duitsland, China en Hongarije.
Het is die internationale groei-vibe, gecombineerd met het feit dat wij echt een relevant product hebben. Wij nemen problemen weg bij mensen die soms jarenlang klachten gehad hebben en die enorm blij zijn als ze merken dat ons supplement werkt. We krijgen echt regelmatig ‘hallelujah’-berichten van consumenten. Dus ons product voegt daadwerkelijk iets toe. Zodra mensen ons kennen, zijn ze echt blij.
Waarom koos jij voor Intoleran?
Het is een supermooie uitdaging om een bewezen product internationaal uit te rollen en een wereldmerk te bouwen. Mijn droom is dat mensen gaan zeggen: ‘Ik neem zo even een Intolerannetje’. Dat mensen met maag- en darmklachten onze producten als soortnaam gaan gebruiken. En voor mij persoonlijk: ik vind het interessant om echt als ondernemer aan een consumentenmerk te bouwen.
Hoe is jullie bedrijfscultuur?
Wij zijn een jong, informeel, hands-on en heel nuchter team. Bij ons gaat het om praktisch nadenken, ideeën bedenken en vooral: veel doen. Ons team is compact en wij werken grotendeels hybride. Dat past goed bij ons, want we hebben veel internationale klanten en die contacten verlopen ook vooral digitaal. Met internationale collega’s in Rome, Gent en Barcelona hoort afstand er voor ons gewoon bij. Dat is nooit een probleem. Onze diëtisten, die ook onze marketingmedewerkers zijn, geven ook met gemak online trainingen aan bijvoorbeeld 40 apothekers in Australië of Italië.
Wat voor baas ben jij?
Ik weet heel goed waar ik met Intoleran naartoe wil, maar er zijn natuurlijk 400 manieren om daar te komen. Ik sta open voor ideeën daarover. Soms ben ik wat ongeduldig en hoewel ik graag initiatieven van anderen hoor, kan ik ook wel een tikje eigenwijs zijn. En verder vind ik het niet erg als dingen mislukken. Als je daar maar snel van leert en veel andere dingen wel goedgaan. Ik laat collega’s graag los en wacht vaak tot je mij erbij roept omdat je mijn advies even nodig hebt. Zoals elke ondernemer hou ik van snelheid.
Wat voor kandidaat past het best bij Intoleran?
Het gaat vooral om de klik, want we leiden met 4 man samen het bedrijf. Ik zoek een collega met een hoog initiatief- en opleveringsniveau. Iemand moet het leuk vinden om dingen voor elkaar te krijgen en nieuwe dingen te proberen. Iemand die meteen gaat vragen naar het medewerkershandboek en de pensioenvoorzieningen past niet bij ons.
Wat is eerste uitdaging voor de Global E-Commerce & Digital Manager die jullie zoeken?
Het verhogen van de merkbekendheid is een belangrijk focuspunt voor de organisatie. Eén van de prioriteiten is om ervoor te zorgen dat consumenten Intoleran sneller gaan vinden als ze online zoeken naar een oplossing voor hun probleem. Dat draait om het vindbaar maken van onze informatie en producten. Mensen met klachten weten vaak niet precies wat de oorzaak ervan is. Maag- en darmklachten worden meestal ook niet aan de borreltafel – of soms zelfs met de eigen partner – gedeeld. Zowel organisch als betaald willen we online beter gevonden gaan worden zodat mensen onze informatie en oplossing vinden. En dat geldt voor in alle landen waar we actief zijn.
Door onder andere Intoleran.com in 6 talen goed te laten aansluiten bij geïnteresseerden hopen wij ze om te zetten naar gebruikers en vaste klanten. Onze E-commerce manager speelt hierbij een belangrijkste rol.
En verder?
De Global E-Commerce & Digital Manager heeft ook een belangrijke rol bij het bepalen van onze positionering op (internationale) marketplaces. Daar zijn we nu nog nauwelijks actief. En dan zijn er natuurlijk alle online campagnes, van affiliate marketing, online performance marketing, branding campagnes en tot volledige online introduceren van ons merk met verschillende marketing campagnes in bijvoorbeeld Frankrijk. Genoeg te doen dus.
