"Je bent hier elke dag bezig met vrolijke, leuke dingen."

Wat is er zo waardevol aan saleservaring?
Je ziet en hoort op de winkelvloer precies wat goed gaat en wat niet. In een salesfunctie ontdek je echt zelf alles van een merk en leer je de producten en de klanten goed kennen. Vanuit sales kun je ook alle kanten nog op. Ik denk dat dit lastiger is als je vanuit de studiebanken meteen in een marketingrol op kantoor begint. Als je de winkelvloer kent, weet je beter hoe je de leuke actie die je bedenkt neer moet zetten, welke producten het best scoren, welke tekst je nodig hebt en hoe je display eruit moet zien. Je kunt die vertaalslag beter maken. Omdat je targets hebt, leer je daarnaast ook heel doelgericht werken.
Wat is leuk aan Haribo?
Het is een jong, informeel en ambitieus bedrijf. Ik was meteen super enthousiast. Het is een grote, internationale speler die wereldwijd zichtbaar is. Zelf merk ik er nu niet zoveel van het internationale karakter, maar er zijn wel kansen om bijvoorbeeld projecten in het buitenland te doen. Supergaaf. Het is hier ‘work hard, play hard’, dat zie je in alle lagen van de organisatie terug. En er is een mooi trainingsprogramma voor young potentials. Haribo staat bekend om de goede doorgroeimogelijkheden. Zelf heb ik deze week gehoord dat ik, na ¾ jaar in deze functie, promotie heb gemaakt naar Shopper Marketeer. Ook dat is dus mogelijk!
Jij bent nu nog Regio Account Manager. Kun je uitleggen wat je dan precies doet?
Ik bezoek supermarkten in de regio zuidoost en ben het aanspreekpunt voor de klanten daar. Dus dat betekent veel directe contacten, dat is leuk. Ik ben verantwoordelijk voor het onderhouden van de relaties. Bij mijn bezoeken zijn drie dingen belangrijk. Allereerst de distributie. Vanuit de schappenplannen weet je precies welk assortiment aanwezig moet zijn op basis van het aantal meter suikerwerk in een bepaalde supermarkt. Ik kijk in de winkel of de distributie klopt, dus: of er ligt wat afgesproken is in de jaardeals en na bepaalde mutatiemomenten.
Klopt dat wel eens niet?
Ja. Soms liggen er nog oude producten in het schap. Dan is het mijn taak om in overleg met de ondernemer of manager afspraken te maken. Mijn voorstel is bijvoorbeeld om die producten afgeprijsd in een actiemandje te stoppen. Wij vergoeden dan het restbedrag. Zo kun je elkaar helpen. Mijn auto ligt altijd vol met producten om meteen aan te kunnen vullen. Soms is het schap een rommeltje of klopt het aantal facings van een product niet. Dat is makkelijk te veranderen.
Waar kijk je nog meer naar?
Zichtbaarheid is belangrijk. Ik let bijvoorbeeld op of onze producten wel bij elkaar liggen en niet verspreid in het schap met twee producten van Maoam hier en twee andere Maoam-producten verderop. Maar de meeste tijd gaat zitten in lokale acties afspreken. Dat zijn acties die door de marketingafdeling bedacht zijn. Die worden tijdens onze maandelijkse meeting aan ons gepresenteerd zodat we weten wat het verhaal is.
Waarom kosten lokale acties het meeste tijd?
Een distributiecheck kan ik ook zonder ondernemer erbij doen. Bij lokale acties ga je echt om de tafel met een manager, of de specialist kruidenierswaren, om een actie te presenteren. Ik werk met een planning in weken en moet goed afspreken wanneer de merchandiser komt om een display in elkaar te zetten. Ervoor zorgen dat dit niet samenvalt met bijvoorbeeld een landelijke folderactie. Die planningen verschuiven ook nog wel eens, dus dat is best een uitdaging, want de regio is groot en daar moet ik met mijn opbouwplanning ook rekening mee houden.
Welke vrijheid heb je daarin?
Je hebt enorm veel vrijheid en kan echt ondernemerschap tonen. Mijn leidinggevende geeft ons echt de ruimte. Als je zelf een goede actie verzint, wordt die gewoon landelijk uitgevoerd. Dat is leuk. En ik kan bijvoorbeeld zelf kiezen in welke supermarkt ik een actie doe. Vaak is er een x-aantal acties dat ik moet verkopen. Er zijn heel veel supermarkten, daarom bewaar ik een actie soms echt voor mijn top 25 klanten. Die lokale acties leveren uiteindelijk het meest op aan extra omzet, hoe groter de actie hoe meer dozen er in een display gaan.
Als je zelf een goede actie verzint, wordt die landelijk uitgevoerd. Dat is leuk.
Welke competenties horen bij jouw functie?
Ondernemerschap is een belangrijke. En omdat het een grote regio is, moet je echt gestructureerd en gedisciplineerd werken en goed je planning bepalen. In mijn eerste maand merkte ik hoe belangrijk dat was. Als je de regio nog niet kent en van hot naar her gaat rijden, haal je je targets niet. Dat target is zeven bezoeken per dag. Soms haal je dat niet als je langsgaat om acties te bespreken. Daar moet je echt de tijd voor nemen. Maar je wil ook die kleine supermarkten bezoeken waar je geen acties hebt, voor een distributiecheck. Ik ben 4,5 dag per week onderweg. Vrijdagmiddag is er tijd voor administratie. Ik maak zelf de planning voor welke klanten ik wanneer ga bezoeken. Deze functie is prestatie- en doelgericht. Je moet zelf je weg vinden in hoe je dat bereikt. Discipline is dan ook weer belangrijk.
Wist je bij je sollicitatie al goed wat de functie inhoudt?
Ik had een goed beeld. Tijdens mijn studie had ik een bijbaantje in het sampling team bij Red Bull. Toen moest ik ook op mensen afstappen, een praatje maken en als het ware een product aan de man brengen. En had ook al een stage gelopen bij FrieslandCampina. Dat was een marketingstage waarbij ik heb gezien hoe je met merkactivatie een merk tot leven brengt en alles wat erbij komt kijken, zoals contacten met reclame- en mediabureaus. Als je studeert weet je toch niet precies wat dat inhoudt. Ik dacht toen: ik kan me blindstaren op een droombaan in de marketing, maar laat ik ook verder kijken. Ik ben heel blij dat ik dat gedaan heb, want saleservaring is echt waardevol.
Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen in je werk?
Het is belangrijk om de juiste strategische keuzes te maken en veel te investeren in het opbouwen van een structurele relatie met je klanten. Belangrijke klanten moet je toch wel zes keer per jaar bezoeken. Daar moet je tijd voor nemen en goed prioriteiten stellen zodat je niet na een half uur weer weg moet omdat je haast hebt. Ze moeten jou ook eerst leren kennen, je moet de gunfactor krijgen. Je merkt dat supermarkten soms afhaken als je het contact niet goed onderhoudt. Nog een uitdaging is dat het best wat moeite kost om een actie goed op de winkelvloer te krijgen. Een perfectie executie is lastig. Pas na een tijdje weet je: heb ik de juiste contactpersoon, wie moet ik op tijd reminden, en wie houdt zich netjes aan de afspraken. Dan ben ik soms iets te lief en zou ik wat strenger moeten zijn om te zorgen dat het een volgende keer helemaal goed gaat.
Wat adviseer je net afgestudeerden?
Kijk niet alleen naar je droombaan. Ook al wil je graag de marketing in: ga eerst lekker het veld in. Ik zie dit echt als een speeltuin en dat zegt eigenlijk iedereen hier. Onze Commercieel Directeur Jos Meulenbroek is ook bij Haribo in de buitendienst begonnen. Het heeft echt toegevoegde waarde. En: loop stage tijdens je studie, of neem een bijbaan, zodat je de taal van organisaties leert kennen en weet hoe dingen werken. Dat maakt het bij een sollicitatie zoveel makkelijker. Ik denk dat ik deze baan heb gekregen omdat ik al praktijkervaring had. Zo’n kijkje in de keuken is echt een aanrader.
Jij hebt deze baan gevonden via Leading Talent. Hoe vond je dat?
Heel prettig. Ik had niet op deze functie gesolliciteerd als Leading Talent mij niet had gebeld en had uitgelegd wat voor functie het was. Dat was echt een eyeopener. En de begeleiding tijdens de sollicitatierondes was fijn. De tips die ik kreeg en de voorbereiding op wat ik kon verwachten. Dat heeft zeker geholpen om deze baan binnen te halen.
