"Wij willen de beste zijn!"

Hoe belangrijk is vleeskennis in jouw baan?
De kracht van Group of Butchers is dat het een mix is van gespecialiseerde slagers in combinatie met een (commercieel) team met kennis en ervaring in de FMCG-industrie. Know-how over vlees en de markt is uiteraard cruciaal bij de rol die wij invullen bij klanten. Als je hier begint op de commerciële afdeling krijg je eerst een persoonlijk inwerktraject. Naast een slagersvakopleiding heb ik de eerste zes weken meegeholpen op de productielocaties in Nederland en België met het maken van ambachtelijke rookworsten en gehaktballen, dagverse filet americain en ambachtelijke hammen. Dat heeft mij enorm geholpen om de producten en de productieprocessen te leren kennen en begrijpen. En het is belangrijk voor maximale vierkantsverwaarding en rendement van grondstof tot eindproduct in de keten. Na zes weken kreeg ik de kans om als Key Account Manager aan het Albert Heijn-account (vlees en vleesconserven) te beginnen, onder supervisie van founder Wilbert Wolfs.
Wanneer heb je profijt van die praktische ‘slagerskennis’?
Voortdurend, het helpt om creatieve concepten en oplossingen te bedenken die passen bij de markt en de behoefte van onze klanten. Naast marktkennis is het essentieel om kennis te hebben van de technische delen van een varken, rund en kip, want die vormen de basis van onze eindproducten. Die is noodzakelijk bij het presenteren van producten en concepten bij klanten aan tafel. Deze kennis – in combinatie met het inzicht in productieprocessen – helpt mij om het verschil te maken bij en voor klanten.
Hoe ziet een gemiddelde werkdag als Key Account Manager eruit?
Die is heel gevarieerd, dat is het leuke aan Group of Butchers. Ik schakel dagelijks met interne afdelingen als productontwikkeling, kwaliteit, marketing en supply chain over lopende zaken en projecten. Wij werken met verse producten. Snel schakelen en beslissingen nemen is aan de orde van de dag. We hebben één keer per week een commercieel teamoverleg, dat ik voorzit, en één keer een operationeel overleg met productie en supply chain. Voor NPD-projecten worden projectteams gevormd. Om onze kwaliteit te monitoren en te waarborgen organiseren we interne proefsessies waarbij we onze producten testen ten opzichte van de markt. Extern werk ik dagelijks samen met onder meer de category manager, sourcing manager, flow manager en QA-afdeling voor wat betreft operationele zaken en de ontwikkeling en lancering van nieuwe concepten.
Waar ligt de focus van Group of Butchers op dit moment?
Onze organisatie groeit erg hard. De uitdaging is om het ambacht en de kwaliteit van onze producten te handhaven en te laten groeien, in combinatie met de excellentie in supply chain en het service level waar we groot mee zijn geworden. Hiervoor hebben we mensen toegevoegd in zowel management- als operationele lagen binnen de organisatie. Daarnaast bouwen we samen met klanten aan strategische partnerships en kijken we naar expansie over de grens. Bijvoorbeeld in België waar we al twee productielocaties hebben. En tja.. na vijf jaar op rij de Indistributie Trofee te hebben gewonnen, deed de tweede plaats dit jaar wel een beetje pijn. Wij willen de beste zijn!
Met welke producten houd jij je bezig?
Ik ben commercieel verantwoordelijk voor de portefeuille Albert Heijn en dan voor de categorieën vlees en vleesconserven. Ik houd me dus bezig met bijvoorbeeld gehaktballen, rookworsten en rotisserie concepten.
Wat leer jij van eigenaar en oprichter Wilbert Wolfs?
Wilbert is van oudsher slager van beroep en praat het liefst vanuit zijn slagerspassie met klanten. Hij is vroeger bij zijn ouders in de slagerij begonnen en heeft daarna enkele jaren ervaring opgedaan in de vleesindustrie. In 1997 is hij – samen met Nick Visser – DGS gestart. En de rest is geschiedenis. Van zijn dertig jaar commerciële ervaring in de vlees- en vleeswarenmarkt leer ik elke dag. Wilbert vindt het minder leuk om met spreadsheets bezig te zijn, dus probeer ik hier mijn bijdrage te leveren vanuit mijn A-merken achtergrond. Dit zorgt voor een goede balans.
Wat is nou typisch voor Group of Butchers?
Wij zijn een groep slagers. Vlees is onze passie, iedere dag de allerlekkerste producten maken. Dat ambacht en onze trots zie je op alle locaties – van productievloer tot kantoor. Je merkt dat de verschillende locaties van oudsher familiebedrijven zijn. Die typische betrokkenheid en dat nostalgische is er nog steeds. Er wordt hier hard gewerkt en de sfeer is informeel en direct. De lijnen zijn kort en het is belangrijk dat je afspraken nakomt. Daarbij is er altijd ruimte voor eigen initiatief en ondernemerschap. Dat past goed bij mij.
Welke competenties moet je hebben om hier succesvol te zijn?
Ervaring in food is een must, idealiter ook in vlees of vleeswaren of een andere (retail) vers-categorie. Het is belangrijk om conceptmatig op retail-niveau te denken, aangevuld met overtuigingskracht en doorzettingsvermogen. Er wordt verwacht dat je eigen initiatief toont. Ondernemerschap is daarbij belangrijk. Natuurlijk zijn er binnen de organisatie richtlijnen die je moet volgen, maar daarbinnen heb je veel speelruimte. Het wordt hier echt gewaardeerd als je initiatieven aandraagt, wél met een goede onderbouwing. Group of Butchers heeft een no-nonsens cultuur en het is belangrijk om in teamverband te kunnen werken.
Hoe zie jij je toekomst hier?
Inmiddels zit ik één jaar bij Group of Butchers in mijn huidige rol. Ik heb het perfect naar mijn zin en er zit voldoende perspectief en uitdaging in het team, mijn account en de functie. Ik leer daarbij veel van Samira Lurks (Sales Manager AH vleeswaren), waarmee ik samen operationeel leidinggeef aan een team van vier commercieel medewerkers. Ik wil de komende jaren het team verder professionaliseren en nog meer sturen richting de lange termijn. Dat moet ons meer rust gaan brengen.
Wat is de grootste uitdaging in jouw functie?
Door de harde en snelle groei die we doormaken is het een uitdaging om alle balletjes hoog te houden. In deze professionaliseringsfase is iedereen erg druk met ad hoc zaken, waardoor er momenteel minder aandacht is voor de lange termijn. En de druk op de capaciteit op de locaties.
En het leukste?
Het mooiste is om in een team van het begin tot het eind een concept vorm te geven en deze producten vervolgens in de winkel te zien liggen. Het is een tik van me om dan een poosje in de winkel te blijven staan om klanten het product uit het schap te zien pakken. Als deze concepten dan vervolgens ook nog bijdragen aan de omzetontwikkeling ben ik trots. Daarnaast willen we als Group Of Butchers de beste producten hebben. Als ‘jouw’ product het beste uit een landelijk, extern panel komt, ben ik gelukkig. Zo kwam de Gelderse Rookworst bij Albert Heijn, die gerookt is op beukenhout, als beste uit een externe test van het Brabants Dagblad.