Werken bij Food2Smile – Chantal Meertens

september 2023

"Bij ons klopt het verhaal van het begin tot het eind. En dat moet verteld worden"

snoepjes Food2Smile lachende blonde vrouw

Food2Smile is op een missie. Ze willen dat iedereen kan snoepen en snacken met een smile. Dus: guilt-free en lekker. Daarom ontwikkelde eigenaar Miriam Bouwens een assortiment producten met een eerlijk verhaal, zoals snoepjes zonder toegevoegde suikers en popped chips met relatief weinig vet. De komende tijd wil de scale-up met hun ‘positive choice’ nog meer consumenten bereiken. Managing Director Chantal Meertens is onlangs aangetrokken om de organisatie naar het volgende niveau te tillen. In dit interview vertelt ze over die plannen.

Voor Food2Smile werkte je ook bij een scale-up. Wat vind jij daar zo leuk aan?
Het is superleuk om een business uit te bouwen. Ik hou van het ondernemen, de energie en de positiviteit én ik ben goed in marktintroducties. Zo heb ik het merk Arla Foods in Nederlandse markt mogen zetten, bij Arla de Starbucks ijskoffie succesvol geïntroduceerd en heb ik voor Organic Jersey Farm eerder het merk Little Cow & Cookies in de Nederlandse markt gelanceerd. Toen na drie jaar besloten werd dat deze organisatie gecentraliseerd werd in Duitsland ben ik weggegaan. Ik hou van een internationale werkomgeving, maar ik ambieer geen baan waarvoor ik in het buitenland moet wonen. In deze rol bij Food2Smile zie ik ook weer die kans om een merk groot te maken.

Waarom heb jij specifiek gekozen voor dit bedrijf?
Het is ingewikkeld om from scratch een bedrijf op te bouwen en ik vind het knap hoe Food2Smile dit is gelukt. Er ligt een hele goede basis. Zaken als de logistiek, de leveringen en de eigen website zijn allemaal goed voor elkaar. Nu is het tijd voor de volgende stap. We zijn bezig de resultaten tot nu toe te evalueren en gaan een plan de campagne maken voor 2024. Iedereen kan hier echt bijdragen aan het bouwen van de business. Natuurlijk is het ook wel eens lastig dat niet alles gestructureerd is, maar als je daarvan houdt – zoals ik –is het werk super divers en dynamisch. En okay… soms ook een beetje chaotisch.

Hoe zien jouw werkdagen eruit?
Geen dag is hetzelfde. Op maandagen spreek ik alle teamleden, om prioriteiten te bespreken, en ook om gewoon te vragen naar hun weekend. Het is belangrijk om binding met elkaar te hebben. Ik heb nu ook veel contact met een marketingbureau, want we zijn een social campagne aan het schieten. Verder ben ik bezig om de interne processen en structuren te ordenen, ligt er veel focus op sales en het benaderen van nieuwe potentiële klanten (zowel in binnen als buitenland) en staan wij op beurzen om Food2Smile te vertegenwoordigen. En we werken aan verpakkingen en productontwikkeling. Productontwikkeling is key om voorop te blijven lopen in de markt. Zo zijn wij het eerste snoepmerk die 2 varianten heeft met Nutriscore A. Dat is toch een geweldige prestatie! Natuurlijk ben ik ook bezig met het dagelijkse managen van het team en richt ik me op verdere professionalisering.

Welke projecten staan er de komende tijd op stapel?
Momenteel zijn wij er druk om in het laatste kwartaal van het jaar Food2Smile bekender te laten worden bij de consument. Social media is voor ons dan ook een belangrijk kanaal om het merk zichtbaarder te maken. Hiervoor hebben wij 2 weken geleden een hele gave shoot gehad die heel veel Nederlanders vanaf oktober en de rest van het jaar te zien gaan krijgen. En proeven is geloven! Onze snoep en chips is zo lekker. Maar sommige mensen denken misschien dat suikervrij snoep niet lekker kan zijn. Wij gaan dan ook veel demonstraties inzetten op de winkelvloer zoals bij Jumbo & Albert Heijn.
En we moeten gaan werken aan guerilla marketing. Tot nu toe waren we een relatief braaf bedrijf, maar nu maken we plannen die out-of-the-box zijn. Er is geld opgehaald bij onze certificaathouders om een extra stap te zetten.

En wat nog meer?
Een belangrijk doel is om te gaan groeien in sales zowel in binnen als buitenland, dus om meer verkoop- en distributiepunten te krijgen, én om meer awareness te creëren. Want hoewel we al bij Albert Heijn, Jumbo, Deka en Crisp liggen, kennen veel mensen ons nog niet. In al het geweld op het schap vallen we soms nog een beetje weg.

Jullie liggen niet in het gezondheidschap. Waarom is dat?
Wij willen het liefst in het reguliere snoep of chips schap staan. Want ‘lekker’ staat bij ons echt voorop. Wie wil er nou niet een enorm snoepje of chipje dat ook nog eens veel gezonder is. Wij zijn van mening dat wij een hele brede doelgroep kunnen bereiken door onze smaak en kwaliteit. Dat we ook gezonder zijn, is daar ondergeschikt aan. Alleen als de keuze gaat tussen een listing in het gezondheidschap of helemaal geen listing, dan kiezen we soms daarvoor. We kijken naar hoe wij het beste een rol kunnen spelen per categorie.

Hoe gaan jullie je in het schap onderscheiden van andere merken? Er zijn er steeds meer die claimen verantwoord en gezonder te zijn…
Bij ons klopt het verhaal van het begin tot het eind. Eigenaar Miriam werkte als voedingsdeskundige met kinderen met obesitas en startte Food2Smile omdat ze tevergeefs zocht naar lekkere producten zonder suiker, aspartaam en rode E-nummers. Onze producten zijn lekker én bevatten geen toegevoegde suikers of gluten, ze zijn vegan en bijna allemaal lactosevrij. En ze bevatten weinig calorieën. Dát verhaal moet verteld worden. En dat gaan we de komende tijd ook doen. Op de socials, maar ook met demonstraties in winkels. Mensen denken nog steeds vaak dat producten zonder suiker niet lekker zijn, maar ‘lekker’ heeft bij ons echt topprioriteit.

Waar zien jullie vooral groeikansen?
Mensen worden steeds bewuster en letten steeds meer op wat ze eten, dus wat dat betreft zitten we in een goede fase. We hebben de ambitie om een grote doelgroep te bereiken. De belangrijkste landen zijn nu Nederland, België en Duitsland. Maar daarin zijn we flexibel. Als er mooie kansen in de Nordics blijken te zijn, gaan we eerst die markt bewerken. En we zien ook mogelijkheden in de Arabische landen, waar mensen van zoet houden en het goed uitkomt dat onze producten gelatinevrij zijn. Maar we kunnen niet overal tegelijk zijn.

Jullie produceren de producten niet zelf. Maakt dat het lastiger?
Wij kopen inderdaad bij verschillende bedrijven in. Dat betekent dat je ook met al die bedrijven moet schakelen over bijvoorbeeld productontwikkeling. Soms zijn zij langzamer dan wij zelf, maar er zijn vooral veel bedrijven die met ons mee denken omdat ze dat leuk vinden. Wij zijn nog geen megagrote speler en daardoor hebben we vaak de gun-factor.

Wat wil je over twee jaar bereikt hebben?
Dat iedereen in Nederland, België en Duitsland ons kent als hét merk voor verantwoord snacken en snoepen. We moeten nu onze unieke propositie gaan claimen en vanuit de gelegde basis gaan bouwen aan een gezonde, winstgevende en sustainable business.

Waarom zou een Business Development Manager voor jullie moeten kiezen?
Je maakt hier echt impact op de business en hebt alle vrijheid om mee te denken over de strategie. Dat komt niet zo vaak voor. Zeker bij grote bedrijven heb je meestal maar beperkte invloed. Hier is: zie je een kans? Maak een business case en ziet die er goed uit, dan kun je van start gaan. Je mag hier dus ook fouten maken. Zonder fouten kom je als organisatie niet verder.
En je werkt met een leuk, lekker en sexy product, waar je volledig achter kunt staan omdat het gezond en verantwoord is. Kijk, een wortel of broccoli is natuurlijk beter dan een snoepje, maar wij proberen echt een ‘positive choice’ aan te bieden ten opzichte van wat er verder in de markt te koop is.

Wat voor baas ben jij?
Ik ben geen manager-manager. Iedereen is een belangrijke schakel in het team. En dan ben ik er om knopen door te hakken. Ik hou ervan om met mijn voeten in de klei te staan en samen de schouders ergens onder te zetten. Ik geef je veel vrijheid in je werk, maar let wel op data en facts. Ik hou niet van ondoordachte plannen. En ik vind het leuk om mensen te coachen, ze te helpen hun plannen aan te scherpen. Samen sparren doe ik ook graag.

Hoe ziet het team eruit?
We zijn nu met z’n tienen en in het team zitten veel jonge mensen. Ik probeer een sfeer te creëren waarin mensen ook ‘nee’ tegen mij durven te zeggen. Zonder wrijving krijg je geen glans. Ik wil graag dat mensen mij challengen, want ik wil echt dat we samen verder komen. De ene dag buigen we ons over de strategie voor 2024-2026, de volgende dag staan we samen snoep in te pakken, of proeven en beoordelen we een nieuw chipje.

Zijn jullie allemaal gezondheidsfreaks?
Nee, dat varieert. We zijn hier echt niet allemaal vegan en extreem veel bezig met gezonde voeding. Ik ben zelf denk ik een vrij gemiddelde consument. Iemand die lang niet geloofde dat suikervrij écht lekker kan zijn. Wij geloven in goede producten, maar we zijn echt niet roomser dan de paus. Laatst zaten we hier ook gewoon aan de suikerbommetjes – oftewel taart – tijdens een meeting. Het gaat om de juiste balans.

Hoe is de cultuur en de sfeer?
De cultuur is open en informeel en de lijnen zijn heel kort, dus we kunnen snel schakelen. Er heerst een gezellige, relaxte sfeer. We lunchen samen op kantoor en af en toe is er een borrel. Een goede werksfeer is een belangrijk aspect om je werk goed te doen. Daar haal je vaak toch 80 procent van de ‘fun’ uit.

Wat is typisch voor deze organisatie?
Onze heritage. Die is echt authentiek en Miriam bewaakt deze als een soort moederkloek. Wij weten waar we voor staan en nemen geen genoegen met minder. Alleen als het technisch echt niet haalbaar is doen we concessies. Zo zijn onze Chocosmiles niet vegan, omdat er melkchocolade inzit. Dan kom je er niet onderuit, maar dat vermelden we ook duidelijk. Wij zijn altijd transparant naar de shopper en consument. Dat moet ook, want het is onvergeeflijk als je product niet voldoet aan je belofte.

2023 Copyright - People Select