local_offer Werken bij...

Werken bij Boretti – Matthijs Wilhelmus

februari 2022

"Het idee is dat iedereen Boretti gaat herkennen als een merk dat de Italiaanse, culinaire lifestyle ademt."

Hoe Italiaans is Boretti?
Het is een Nederlands/Belgisch bedrijf met een Italiaans hart en een passie voor de Italiaanse culinaire lifestyle en design. Sinds acht jaar is de organisatie in handen van de Belgische Heylen Group. Het mooie van deze investeerders is dat ze niet op verkoop gericht zijn, maar juist op buy, build and hold. Ze focussen op groei en dat voel je. Natuurlijk zijn de cijfers ook belangrijk. Twee jaar geleden is een nieuwe CEO gestart met grote groeiambities en is ook het directieteam deels vernieuwd. Ons doel is om de omzet binnen tien jaar te vertienvoudigen. De laatste twee jaar zijn we al double digit gegroeid. We maken een explosieve groei door.

Welke ontwikkelingen spelen er momenteel?
We zitten in een spannende fase. In de Benelux is Boretti een gevestigd designmerk, maar zit nog steeds veel groeipotentieel. Ook willen we internationaal gaan groeien door elk jaar drie of vier landen toe te voegen. We zijn actief in de premium en superpremium nichemarkt en werkten eerder soms wat intern gericht. Inmiddels kijken we veel meer naar buiten en laten we zien dat we trots zijn op wat we doen. Ook is het assortiment geoptimaliseerd en sterk geïnnoveerd. We willen emotie en beleving brengen. Zodat mensen niet zeggen: ik heb een wijnklimaatkast gekocht, maar: ik heb een Boretti gekocht.

Hoe zien internationale plannen eruit?
Vaak beginnen we digitaal. Dat past bij de nieuwe wereld waarin we leven en maakt meer snelheid mogelijk. De focus ligt daarbij in eerste instantie vooral op onze barbecues. Die koop je met je hart. Het budget ervoor is variabel. Bij de aankoop van een keuken komt meer ratio kijken. Die wil je zien en ervaren voor je hem koopt en daarvoor is samenwerking met partners nodig. Dat netwerk moeten we internationaal nog bouwen en daar is tijd voor nodig. Met de online business maken we dan een goede start om bekendheid en beleving te kweken.

Daarnaast openen we dit jaar een eigen franchise restaurantketen in Antwerpen. Een plek waar mensen bij elkaar komen met lekker eten en drinken, waar ze ook meteen onze producten kunnen ervaren. We gaan de consument meer opzoeken en zichtbaarder worden in het straatbeeld. Uiteraard draait het in die trattoria’s ook helemaal om de Italiaanse culinaire lifestyle.

Dat klinkt divers, druk en hectisch…
Ja, het is zeker dynamisch, omdat je bij snelle opschaling altijd ziet dat de bedrijfsprocessen achterlopen bij de realiteit. Het is een beetje of je een vliegtuig aan het bouwen bent terwijl je al vliegt. Zelf gedij ik goed bij die drang naar groei en vernieuwing. En: in die groei houden we wel oog voor elkaar. Bij Boretti gaat dat hand in hand met een echte ‘samen’-mentaliteit. Wij beschouwen ons team als ‘la famiglia’. We doen het gezamenlijk en zorgen dat iedereen zich er goed bij voelt.

Hoe ziet een gemiddelde dag van jou als Head of Marketing & E-commerce eruit?
Ik heb veel contact met mijn team en ben bezig om mogelijkheden voor onze business te creëren. Ik werk bijvoorbeeld aan het inrichten van e-commerce processen. Boretti was lang vooral B2B gericht via een netwerk van partners. Nu voegen we daar B2C aan toe. We gaan dit jaar bijvoorbeeld ook samenwerken met Albert Heijn. Daarnaast ben ik bezig met voorbereidingen voor onze restaurants.

Welke invloed heeft covid gehad op het bedrijf?
We hebben het fysieke samenzijn met het team erg gemist. Nu het thuiswerkadvies vervalt zie je ook meteen dat het kantoor weer helemaal vol zit. We houden ervan om samen aan lange tafels te lunchen om connectie te maken. Of om samen een wandeling te maken. Je ziet meteen dat dit weer terugkomt. Deze periode geeft ook aanleiding om nog meer beleving toe te voegen op de werkplekken. En ook in ons experience center dat op de benedenverdieping van ons kantoor in Amsterdam zit.

En voor de omzet? Het was voor jullie vast gunstig dat iedereen veel thuis zat…
Ja, mensen wilden thuis meer genieten. Vooral onze vrijstaande fornuizen voor in de keuken en onze barbecues hebben veel extra aandacht gekregen. Onze producten onderscheiden zich in hun design en zijn net even wat mooier dan die van de concurrent. En als je veel thuiszit, wil je graag tegen een mooi design aankijken. Omdat we behoorlijk technische producten maken is onze innovatiefunnel wel relatief lang. Daarom staan er dit jaar pas weer een aantal nieuwe productlanceringen op stapel.

Hoe zou jij de bedrijfscultuur omschrijven?
Wij streven er altijd naar om dingen beter te maken. En dan niet zoals bij een corporate, waar je van een 8,2 een 8,3 moet maken. Wij willen van een 6 een 9,5 maken. En als we dat bereikt hebben, leggen we de lat een stuk omhoog en wordt die 9,5 een 6, zodat we daar weer een 9,5 van kunnen maken.

Matthijs Wilhelmus in de showroom in Amsterdam

Matthijs Wilhelmus, Head of Marketing & E-commerce bij Boretti

En de sfeer?
Nieuwe mensen zeggen vaak dat het voelt als een warm bad. Mensen moeten zich welkom en goed voelen in de organisatie. Meetings beginnen bij ons meestal niet zakelijk, maar met een persoonlijke noot. En elk kwartaal stellen we een ‘Boretti pakketti’ met cadeautjes samen voor onze medewerkers. Zij krijgen verder mooie korting op onze producten, maar dat geldt ook voor hun familie en vrienden. Die zien we als ambassadeurs voor het merk. We vinden betrokkenheid ook belangrijk en daarvoor organiseren we geregeld activiteiten.

Wat heeft jou verrast toen je net in dienst kwam?
Ik was positief verrast door de wil om ergens vol voor te gaan. En dat er ruimte was om dingen te proberen die nog niet eerder gedaan waren. Onze mentaliteit lijkt daarbij op die van Pippi Langkous: ‘ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan’.

Wat vind je minder leuk?
Toen ik hier kwam werken viel me op dat er nog relatief weinig in teams gewerkt werd. Daarom ben ik multidisciplinaire teams gaan inrichten. Voor onze innovatietrajecten zijn die er inmiddels. Er vindt daardoor meer kruisbestuiving tussen de afdelingen plaats. Dat begint nu goed te lopen. En omdat ik uit de FMCG kom moest ik even wennen aan de langere doorlooptijden van producten, omdat die veel technischer zijn en daarom langer duren om uit te ontwikkelen.

Wat is een aandachtspunt voor de organisatie?
Bij groei hoort ook chaos. Daar moet je doorheen groeien. Er zijn relatief weinig processen en structuren, maar die zijn we nu meer aan het vormgeven. Ook werken we steeds planmatiger. Wat ook nog beter kan is de focus op de consument. Die moet nog meer centraal komen te staan bij onze productontwikkeling en de beleving eromheen. Dat zit hem in details, zoals trolleywielen plaatsen onder een van onze barbecue bestsellers. Die weegt 40 kilo, dus als je die wil verplaatsen in je tuin is het fijn als dat makkelijk gaat.

Hoe ziet jouw team eruit?
Toen ik een jaar geleden kwam was het marketingteam behoorlijk design gedreven. Inmiddels is het team een mix van brand, design en business. De consument en beleving heeft meer aandacht. Vroeger was Boretti vooral zichtbaar op beurzen en evenementen, waar je hoge impact hebt, maar op weinig mensen. Nu werken we meer data- en factdriven en bereiken we veel grotere groepen mensen. Het idee is dat iedereen Boretti gaat herkennen als een merk dat de Italiaanse, culinaire lifestyle ademt. Dat doen we door intensiever samen te werken met onze partners en door meer direct to consumer business. We willen meer merkbewustheid en herkenning.

Wat voor leidinggevende ben jij?
Ik manage vooral op groei en resultaat en geef veel vrijheid. Ik ben er vooral om je te helpen de beste resultaten te bereiken. Als mensen kunnen shinen groeit de organisatie het meest, is mijn overtuiging. Ik wil ruimte geven om mensen in kracht te zetten. Dus ik ben benaderbaar en let ook de persoonlijke ontwikkeling van mijn teamleden.

Wat voor type persoon past bij jullie?
Bijna iedereen hier heeft een beetje van die typisch Italiaanse passie in zich. Het is belangrijk dat je een emotionele connectie voelt met wat wij doen. Als je komt werken om je huur te betalen en om 5 uur de deur achter je dicht te trekken, dan zal je je hier minder snel op je plaats voelen. Boretti moet in je hart komen. Als wij een nieuw product binnenkrijgen, komt iedereen meteen kijken en ontstaan soms bijna emotionele discussies – omdat iedereen zich een beetje eigenaar van het bedrijf voelt.

Het is verder belangrijk dat je van dynamiek houdt en bereid bent om te leren. Er zijn hier weinig vaststaande processen en geen uitgestippelde carrièrepaden. Dat soort zaken moet je hier zelf regelen. Er zijn daardoor volop kansen om je ambities te realiseren. Bij ons kun je van trade marketing naar productontwikkeling switchen, als dat goed bij je blijkt te passen.

2023 Copyright - People Select