"Ik heb geleerd waar ik aandacht aan moet besteden en waar niet."

Je zegt graag bij Riedel Drinks te werken, maar waarom?
Bij Riedel werken vooral allround marketeers. Er zijn nog maar weinig foodbedrijven die nog van het begin tot het eind een concept ontwikkelen. Riedel is geen gespreid bedje. Je kunt bij Riedel productconcepten bedenken en volledig zelfstandig merken managen. We overleggen natuurlijk wel met Meppel, maar zijn niet gehouden aan pan-Europese introducties en campagnes.De mensen die bij ons werken, moeten zich niet opwinden als het eens anders loopt. We kennen procedures en de best practice hebben we wel uitgezocht, maar toch… Het resultaat telt, en dat is: snel succesvolle merken op de markt zetten en ze groot maken. En dat gaat probleemloos?
Nee, ook hier halen we wel eens vanuit de top een marketingbudget terug. Het is wel mooi om te zien dat mensen zich dan geen beheerder voelen, maar zich persoonlijk aangesproken voelen. Zo van: ‘Ze komen aan mijn geld, waar ik nog dingen mee ga realiseren in de markt.’ Mij proberen ze dan te overtuigen dat ik niet aan hun budget moet komen. Dat is goed. En wat vind jij als jij zelf gas terug moet nemen?
Het komt niet veel voor, maar ook ik voel me dan aangesproken. Ik wil met het team het jaarplan realiseren en dat is gekoppeld aan het volume dat in de markt zit. Daar is goed over nagedacht en het is niet zomaar inwisselbaar voor een ander plan. Verder werk ik mee aan het bedrijfsresultaat. En dan krijg ik wel eens op mijn donder omdat het anders is gedaan dan zou moeten. Dan trek ik de deur dicht en weet, we hebben toch maar op tijd een introductie in de markt. Wat onafhankelijk, maar ook: wat afstandelijk…
O, ik pas wel in een harmoniemodel, hoor. Ik wil ook redelijk diverse mensen op mijn afdeling, ook al moet ik dan eens een brandje blussen. Vergeet niet dat wij een bedrijf vormen met veel merken die elkaar beconcurreren: dus allemaal kleine bedrijfjes met eigen doelstellingen, concurrentieveld en problematiek. Dat polariseert en geeft tegelijkertijd een eigen kleur aan de afdeling.Zo leef je wel van conflict naar conflict.
Nee, kijk, door het merkdenken zoeken we steeds een grens op. Ik zie het conflict meestal wel aankomen. Dus in de merkkeuze: ‘doen we dat met Appelsientje Vers of Coolbest Vers?’ en weet ik dat we dan de beste keus moet maken.Hoe krijg je daarvoor acceptatie?
Door bepaalde keuzes gewoon uit te leggen. Mensen zijn er wel volledig bij betrokken maar het is ook volstrekt helder dat ik eindverantwoordelijk ben voor de beslissing. Omdat men zich zo sterk maakt voor hun eigen merk, krijg je wel eens wat ruzietjes. Maar dat geeft niks. Zo samen werken vind ik mooi.
Hoe belangrijk is netwerken voor jou?
Minder dan voor ‘sales’. Ik heb er bewondering voor, maar ‘aardig blijven terwijl de ander geen sjoege geeft’, dat zou ik niet kunnen. Ik geloof meer in kwaliteit. Ik wil niet op het juiste moment het voetbaltoernooi organiseren, ik wil op het juiste moment het goeie verhaal vertellen. Netwerkers zijn bereid 20, 30 keer per jaar met hun partner uit te rukken. Ik niet. Ik organiseerde ook wel eens een voetbaltournooi in Oss voor Unox, omdat ik het leuk vond. Anders had ik het wel in Rotterdam gedaan.
Ben jij veranderd in de loop van de jaren?
Ik ben wel wat flexibeler geworden en niet meer zo ongedurig. Jaren terug wist je het na twee weken in een job al: dit is het niet. Nu investeer je meer in het bedrijf. Doet iets langer en leert ook meer. Je karakter verandert daar overigens niet mee. Ze moeten mij nog steeds geen kunstje flikken. Dan ben ik nog steeds hetzelfde vervelende kereltje van vijftien jaar terug.
Ben je ook beter geworden?
Niet handiger, wel sensitiever. Maar ik ben er nog steeds geen meester in. In meetings kan ik mijn kop niet houden. Dan ben ik ook nog eens lekker belerend. Van beneden af denken ze dan: ‘poe, die weet het goed’ en van boven denken ze: ‘hallo, wijsneus’. Wat dat betreft leer ik veel van mijn Belgische collega’s. Zij zijn meesterlijk in de manier waarop ze het zeggen en in het kiezen van het moment waarop ze het zeggen. Ach, en eigenlijk is het ook niet zo erg als iemand denkt ‘wijsneus’. Als ze maar niet denken: ‘wat een waardeloos verhaal’. Dat zou ik erg vinden.Hard optreden past niet bij jouw karakter?
Nee, niet echt. Ik weet wel dat mensen willen dat ik een grens trek, tot hier en niet verder, letterlijk. Vroeger had je je handen vol aan twee mensen. Nu heb je een afdeling met dertig man. Ik stuur nu meer op gedrag van mensen en de inhoud van projecten. Ik heb geleerd waar ik aandacht aan moet besteden en waar niet. Terugfilmen wat ze hebben gedaan en uitvinden waar ze ook zelf niet tevreden zijn met het resultaat. Dan de zaak koppelen aan gedrag. ‘Wat had je nu anders gedaan?’Hoe kijk jij tegen de integratie Nutricia Drinks – Riedel aan?
Minder spannend dan ik dacht. Ik verwachtte een paar stevige cultuurschokken. We blijken meer op elkaar te lijken dan we dachten: zelf de merken managen en zelf de ontwikkelingen doen. Nee, het is een jaar geworden zonder diepe dalen die ik soms vreesde. Ik heb er juist erg veel lol in.Wat zou jouw eigen bedrijf kenmerken?
Een hoog creatief gehalte. Iets neerzetten, uit het niets ontwikkelen, of dat nu tuinen, huizen, reclame of producten zijn. Zo ben ik bijvoorbeeld trots op de hele nieuwe Venco-positionering in mijn vorige werk, baanbrekend gewoon. En ik vind dat we dat met CoolBest hebben gedaan. Helemaal terug naar de tekentafel. En als je naar je privé-leven kijkt?
Dan kijk je naar je kinderen en dan zijn voor mij woorden minder belangrijk. Desnoods terugvliegen voor het toneelstuk van je dochter.Hoe wil jij door collega’s herinnerd worden?
Ik ben tevreden als mensen zeggen ‘ik heb veel van je geleerd’. Ik vind dat uiteindelijk belangrijker dan ‘wat heeft-ie mooie dingen gedaan’. Want de relaunch van morgen is over vier jaar achterhaald.