"Werken als adviseur is niet mijn eindstation."
Zou je in het kort iets over je levensloop willen vertellen?
Ik ben opgegroeid in een dorpje in Noord-Brabant, na de Havo heb ik de HAS gedaan, bedrijfskunde en levensmiddelentechnologie. Ik heb eigenlijk altijd meer tijd aan mijn bijbaan in de horeca besteed dan aan studeren. In de horeca heb ik dan ook minstens zo veel geleerd: vooral over hard werken met een groep mensen. Na mijn studie ben ik inkoopassistent bij Superunie geworden, doorgegroeid naar inkoper en zo verder. Op mijn 29ste ben ik gestopt bij Superunie en kwam ik aan de verkoopkant terecht, als directeur bij E.P. Leidsche, een fabrikant van private label-kole. Directeur op je kaartje op die leeftijd is heel leuk, maar in de praktijk was het een klein hok in Ridderkerk waar we met drie man zaten, als onderdeel van een grote Belgisch/Italiaanse koleproducent. We verkochten ko!e aan met name retailers in Nederland en Noord-Europa. Ook hebben we de distributie van de espresso van ons moederbedrijf in de Nederlandse horeca opgezet. Een erg leuke en leerzame tijd. Na drie jaar was het bedrijf gegroeid, geprofessionaliseerd en stond het stevig in de markt. En daarmee begon ik het minder spannend te vinden. Ik had een paar keer de vraag gekregen of ik bedrijven wilde helpen met de verkoop aan retailers, omdat ik uit de praktijk wist hoe een retailer denkt en werkt. Toen kwam er ook nog een grote opdracht in Moskou voorbij. Heel snel heb ik toen Hood Management opgericht en ben ik begonnen. Geregeld werkte ik samen met Frans Fredrix, voormalig Superunie-directeur en naderhand zelfstandig adviseur; later hebben we samen ‘FoodSource Inkoopoptimalisatie’ opgericht.
Wat doen jullie precies?
Vanuit Hood geef ik ondersteuning aan zowel inkopende partijen, denk aan cateraars, groothandels en retailers, als aan fabrikanten van private labels of merken. Meestal in de food, soms net daarbuiten. Vaak ontbreekt het aan onderhandelingsvaardigheden, maar vooral ook aan de juiste manier van denken. In FoodSource helpen we fabrikanten aan de inkoopkant. Er zijn fabrikanten die aan de ‘voorkant’ al hun zaken piekfijn in orde hebben, maar het overeind houden van de marge aan die kant is niet eenvoudig. De gedachte achter FoodSource is dat een fabrikant veel makkelijker de marge kan verbeteren door te besparen aan de inkoopkant. De ‘kostprijs goederen’ van een private label is vaak meer dan 50% van de omzet. Als een fabrikant dat percentage kan verlagen, hee dat direct effect. Samen met Frans heb ik een inkoopscan ontwikkeld