"GSK voelt bijna als een startup"

Is het een duurzaam doel dat Nederlanders meer zelfzorgproducten gaan gebruiken?
De zorgkosten rijzen de pan uit, dus op nationaal niveau kan het Nederland veel geld schelen als je zelfzorggeneesmiddelen toegankelijk maakt.
Wij willen consumenten enhuisartsen overtuigen om vaker te kiezen voor zelfzorgproducten.
Uiteindelijk is dat goedkoper voor de samenleving.
Dat vinden wij niet alleen, ook de branche-organisatie maakt zich hier hard voor.
Uit onderzoek blijkt dat ongeveer één op de zes huisartsbezoeken over kleine kwalen gaan, die ook met zelfzorgproducten behandeld kunnen worden.
Het helpt dus ook om de druk bij huisartsen te verminderen.
Hoe doet GSK het op dit moment?
Wij hebben als Consumer Healthcare-divisie in Nederland afgelopen jaar goed afgesloten.
Vorig jaar vielen alle puzzelstukjes weer op hun plaats.
Drie jaar geleden fuseerden we met Novartis Consumer Health en moesten wij één team worden, onze systemen harmoniseren en alles intern samenvoegen.
Vorig jaar zijn we weer volop naar buiten getreden en konden wij weer de focus leggen op de samenwerking met onze klanten.
Dat is hard gegaan, met groei boven de markt én boven de categorie.
Qua resultaten was het dus een bijzonder jaar.
Wat hebben jullie daarvoor gedaan?
Wij willen ons profileren met merken die het verschil maken en blijven zoveel mogelijk weg van de promotieknop.
Wij willen juist graag onze toegevoegde waarde neerzetten en geloven dat we daarin echt iets te bieden hebben, met ons mondverzorgingsassortiment, maar ook met onze zelfzorggeneesmiddelen.
Je ziet dat supermarkten steeds meer aandacht krijgen voor zelfzorggeneesmiddelen.
De penetratie gaat omhoog.
Zelfzorggeneesmiddelen worden in Nederland minder verkocht dan in andere landen.
Dat is toch dat calvinistische: als je hoofdpijn hebt, doe je niks, maar ga je vroeg naar bed en drink je een extra kop thee.
Dan is het morgen wel weer over.
Gestaag neemt het aantal producten in de supermarkt toe.
Wij geloven dat je het moet aanbieden op het moment dat iemand het nodig heeft.
Een brede distributie via drogist, apotheek én supermarkt gaat helpen om het gebruik van zelfzorgproducten te stimuleren.
Heb je goede contacten met de foodretailers?
Steeds beter.
We werken goed samen met Albert Heijn, Jumbo en diverse Superunie-leden, maar we zijn nog niet waar we zijn willen.
Daar bouwen we hard aan.
Het streven is om overal ‘preferred partner’ of ‘category captain’ te zijn en binnen onze categorieën als toonaangevende partij gezien te worden.
In welke groeifase zit GSK in Nederland?
GSK bestaat al meer dan honderd jaar, dus je zou kunnen zeggen dat je in de consolidatiefase zit.
Maar op dit moment voelt het meer als een start-up.
Sinds onze joint venture is alles intern opnieuw ingericht en is daardoor het werk de laatste jaren alleen maar leuker geworden.
In de consumententak zijn veel ontwikkelingen gaande met onze merken.
We zien nog veel kansen, de penetratie is in veel categorieën nog relatief laag.
Als je kijkt naar onze buurlanden, dan kunnen we in sommige categorieën nog drie keer zo groot worden.
Ga jij elke dag met plezier naar je werk?
Jazeker, GSK en ik, dat past heel goed.
Wij hebben een leuk team, werken hard, maar hebben ook altijd tijd voor een lolletje.
Ik houd van het werken met prachtige A-merken die de consument echt helpen.
Binnen onze categorieën zitten we vrijwel altijd in de top-drie, dan krijg je ook echt de kans om samen te bouwen als je met een category of unit manager aan tafel zit.
Hoe zou jij de cultuur bij GSK omschrijven?
Er is een heel open en positieve sfeer.
Samenwerking is belangrijk en we hebben een gezonde dosis ambitie, maar die gaat niet ten koste van de mensen.
Plezier en achter onze producten kunnen staan is voor ons belangrijk.
Je merkt dat mensen het naar hun zin hebben, ook gezien de loyaliteit die er is.
Het verloop is klein.
Bij ons zie je geen haantjesgedrag, maar gaat het echt om samenwerken.
Onze missie is niet voor niets: ‘do more, feel better, live longer’.
En we vieren kleine en grote successen, hebben moderne werkplekken en een goede balans tussen werk en privé.
Als je goed bent voor de mensen, zijn de mensen goed voor het bedrijf.
Wat verwacht jij van je team?
Transparantie en eerlijkheid.
Dat wordt verwacht in de hele organisatie en dat probeer ik in mijn rol ook te zijn.
Dus bijvoorbeeld: informatie die je hebt zoveel mogelijk meteen delen.
Mijn team krijgt veel eigen verantwoordelijkheid.
Ik hoef niet alles van tevoren te zien.
Samenwerking is ook heel belangrijk.
Problemen moet je niet voor jezelf houden, maar delen met een collega.
Wat ik zelf heb ingebracht aan mentaliteitsverandering in het team, is het resultaatgerichte.
Ik werk zelf erg cijfermatig en ben heel resultaatgericht.
Doelstellingen behalen is belangrijk.
Dat zat er al in en ik merk dat het team dat ook goed oppakt.
Waar zitten nog blokkades?
Omdat wij ook vaccins en geneesmiddelen produceren, moeten wij ons als Consumer Healthcare-divisie ook aan alle processen en procedures houden die vanuit ons hoofdkantoor gelden.
Soms zijn deze net iets strikter dan voor onze divisie nodig zouden zijn.
Tegelijkertijd zorgt dit er wel voor dat wij voor honderd procent achter onze producten kunnen staan.
Je moet nog ruim 25 jaar werken.
Hoe zie jij je toekomst?Voorlopig ben ik nog niet klaar bij GSK in de Benelux.
Ik vind het waanzinnig leuk en wil intern graag nog doorgroeien.
Uiteindelijk wil ik ook nog wel een keer naar het buitenland.
Dat is mijn droom.
Voorwaarde is wel dat mijn gezin meekan.
Het liefst zou ik dan ergens buiten Europa terechtkomen.
Samen het avontuur aangaan.
Bijvoorbeeld in Azië.
Daar heb ik zelf tot mijn achttiende gewoond.
Ik denk niet dat ik tot mijn pensioen bij een ‘corporate’ zit.
Maar misschien ook wel.
Welke invloed heeft jouw buitenlandse verleden op jou?
Ik denk dat ik me makkelijk aanpas en niet snel oordelend ben, omdat ik een brede kijk op de wereld heb.
Ik weet dat er ookandere manieren zijn om iets te doen.
En ik ben vrij makkelijk in de omgang en niet typisch Nederlands.
Tenminste, dat hoorik wel vaker van internationale contacten.
Nederlanders zijn heel direct en zeggen wat ze denken.
Ik ben misschien iets minder uitgesproken en wat berustender.
Ik sla minder snel met mijn vuist op tafel.
Maar dat is toch ook een combinatie van karakter en van mijn expatjaren.
Wat zou je doen als je tien keer meer lef had?
Dan zou ik waarschijnlijk een eigen bedrijf beginnen.
Het ondernemende blijft een droom, maar die wordt onderdrukt door de huidige mogelijkheden.
Als ik iets heel anders zou doen, zou ik een ‘lodge’ hebben, in zo’n groot wildpark in Zuid-Afrika.
Daar heerst een bepaalde rust, zit je in de natuur en kom je continu met de prachtigste dieren op aarde in aanraking.
Of ik zou – iets dichter bij huis – iets doen binnen e-commerce, of iets met nieuwe gadgets.
Daar heb ik het met mijn vrouw Caroline weleens over.
Wat doet GSK in e-commerce?
Sinds twee jaar heeft e-commerce helemaal onze focus.
We merkten dat we wat laat waren ingestapt, maar dat halen wenu met een superversnelling in.
Ik geloof echt dat e-commerce de toekomst heeft, maar denk niet dat de traditionele retail verdwijnt
Je bent onlangs general manager Benelux geworden, een mooie stap.
Wat moet je nog ontwikkelen om deze functie echt goed te kunnen doen?Tot voorheen had ik als country manager Nederland een commerciële verantwoordelijkheid en in die rol voelde ik me als een vis in het water.
In mijn nieuwe rol moet ik breder kijken dan commercie alleen.
Ik heb nu de verantwoordelijkheid voor onze business in de Benelux en richt me natuurlijk op onze teams in beide landen, maar ook specifiek op logistiek, financiën, productkwaliteit en regelgeving.
Deze bredere kijk is cruciaal om de functie goed te kunnen vervullen.
Wie zijn jouw inspiratiebronnen?
‘Techheads’ als Steve Jobs, Mark Zuckerberg en Bill Gates; inderdaad, allemaal uit een compleet andere sector.
Hun ideeën hebben zoveel invloed op de wereld.
Zij denken – of dachten – in het onmogelijke en kleuren niet te veel binnen de lijntjes.
Stiekem ben ik best jaloers op hen.
Wie nodig je uit voor een diner voor zes?
Met mijn vrouw Caroline heb ik natuurlijk het liefst een diner voor twee.
Naast Caroline zou ik Roger Federer vragen, omdat ik hem een icoon vind, zoveel gewonnen en altijd een gentleman.
Marco van Basten, mijn idool van vroeger.
Mark Zuckerberg, de koning van Facebook.
Maar ook onze koning Willem-Alexander lijkt me interessant om te spreken.

