local_offer Interview

Interview met Niels Goudsmits

Commercieel Directeur Benelux Refresco
april 2024

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality. Zij interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Niels Goudsmits, Commercieel Directeur Benelux bij Refresco.

"In het begin heb ik vooral heel veel geluisterd en zelf aan de productielijn gestaan."

Wat voor uitdagingen hebben jullie op dit moment en hoe ga jij daarmee om?
Refresco produceert de producten van merkeigenaren of de private labels van retailers. Het is onze rol om hen zo goed mogelijk te adviseren, de juiste innovaties op de markt te brengen, maar ook om de juiste stappen te kunnen maken op het gebied van duurzaamheid. We staan midden in de supply chain en het is onze rol dat wij de juiste leveranciers selecteren aan de achterkant voor het productieproces, en om dat allemaal samen te brengen tot een mooi product. De sector is flinke stappen aan het zetten op het gebied van duurzaamheid, maar ook op het gebied van innovatie. En daar kunnen wij een rol in spelen voor onze klanten, voor de A-merkklanten én voor retailers. Dat is onze kracht. Bij ons zijn bijvoorbeeld ‘reduce’ en ‘recycle’ belangrijke kwesties. Reduceren doen we zowel bij recepturen als bij verpakkingen. Dus bijvoorbeeld gewichten van petflessen terugbrengen. Maar ook zorgen dat stromingen van verpakkingen weer terug de keten in komen. Suiker reduceren is een ander belangrijke kwestie. Daar zijn we al meer dan tien jaar mee bezig. Maar ook om suikervrije alternatieven naar de markt te brengen. Zodat de consument de keuze heeft tussen suikerhoudend of een suikervrij alternatief.

Suikerreductie speelt in heel Europa. Merk je daarin dat landen anders reageren en/of handelen?
Er is geen Europese wetgeving op het vlak van suikerreductie. Ieder land bepaalt dat zelf. Sommige landen zijn al wat verder, andere lopen wat achter. Uiteindelijk beslist de consument wat hij of zij koopt. Als een consument nog niet zo ver is en juist op zoek is naar een product met relatief veel suiker, dan kan je natuurlijk als producent het product op de markt brengen met minder suiker, maar uiteindelijk beslist de consument of hij het koopt of niet. Dus het is belangrijk om te weten wat de consumentenbehoefe in een bepaald land is, om passende stappen te zetten en de consument keuzes te bieden.

Een deel van jouw team is Belgisch. Hanteer je daarvoor een andere leiderschapsstijl?
Nee. Ik vind het vooral belangrijk dat het team ondernemerschap en verantwoordelijkheid laat zien. Fouten maken mag. En dat is ook hoe ik graag met mijn team samenwerk. Dan maakt het niet uit of iemand Nederlander of Belg is. Hierdoor komt iedereen ook het beste tot z’n recht. Uiteraard is het belangrijk dat het voor iedereen helder is wat de visie en het doel is. Om vervolgens op het resultaat te sturen en vooral mensen zelf te laten ondernemen. Ik ben ervan overtuigd dat dan het beste resultaat bereikt wordt. Er zijn verschillende manieren die naar resultaten leiden. En soms bewandel je een weg waarvan je vooraf niet had bedacht dat het die zou worden.

Is er iets wat je directeuren of managers die een internationaal team gaan aansturen, zou willen meegeven?
Blijf allereerst dicht bij jezelf en blijf ‘puur’. Luister goed naar wat er speelt in die teams. Zorg voor ondernemersvrijheid, een duidelijke visie en zorg dat het doel altijd duidelijk is. Maar leg vooral de verantwoordelijkheid bij het team, zorg ervoor dat zij de ruimte hebben om te ondernemen.

Staan er de komende periode bijzondere initiatieven op stapel?
Refresco is altijd in beweging, ik denk dat groei in de recente historie dat heeft laten zien. Natuurlijk hebben we een mooie stap gezet met de overname van Avandis, een producent van alcoholische dranken. Daarmee hebben we in een keer ook legio opties binnen de categorie alcoholische dranken. Wij hadden al verschillende opties om ‘ready to drink’-alcoholproducten in blik te kunnen produceren. En met de toevoeging van Avandis kunnen wij binnen die categorie nog veel meer. We kunnen nu ook gedistilleerde dranken afvullen in glas, zoals gin, rum en whisky.

Je werkte voorheen bij Henkel. Is verkopen bij Refresco anders dan bij Henkel?
Henkel heeft natuurlijk een hele andere positie in de markt en is een echte A-merkartikelfabrikant. Daar heb ik geleerd hoe je merken goed in de markt zet en hoe je merken bouwt, samen met de retailers. Maar die kennis gebruik ik nog steeds bij Refresco. Bij Refresco werk ik samen met veel A-merkartikelfabrikanten. Het is belangrijk om te weten met welke uitdagingen zij hebben om te gaan. Dus wat da tbetreft zijn er veel raakvlakken. Alleen, de dynamiek van ‘produceren voor andere partijen’ is een andere dynamiek dan werken met merken die wellicht al honderd jaar bestaan. En werken voor retailers en A-merken vraagt een bepaalde flexibiliteit, ook in je supply chain. Wij wisselen sommige productielijnen meerdere keren per dag om. Dat is een voorbeeld van die andere dynamiek. Wij zijn een productiebedrijf. Onze kernactiviteit is het produceren en alle services daaromheen. In het begin heb ik vooral heel veel geluisterd en zelf aan de productielijn gestaan. Dáár gebeurt het en daar heb ik veel van geleerd. Ik denk dat het belangrijk is om te verkopen op basis van kennis. Dus ik raad ook altijd iedereen aan die bij een productiebedrijf begint, om eerst in de fabriek mee te draaien.

Mis je het wel eens, het A-merkenwereldje?
Nee. Ik werk nog veel samen met A-merkartikelfabrikanten. En wat ik al zei: ik gebruik in mijn huidige rol nog steeds de kennis en ervaring die ik bij Henkel en Peijnenburg heb opgedaan.

Als je terugkijkt naar jouw carrière, zou je dan wellicht iets anders hebben gedaan?
Ik denk dat het belangrijk is om ook aan het begin van je carrière de rust te hebben. De rust om eerst te leren en soms wat langer een bepaalde functie te vervullen. Ik heb bij Peijnenburg hele mooie kansen gehad. En ik denk dat het ook niet verkeerd was geweest om daar wat langer te blijven zitten.

2024 Copyright - People Select - Privacy statement