local_offer Interview

Interview met Andrea van Baaren

Algemeen Directeur Aldipress
maart 2024

Josceline Bogaers is columniste van FoodPersonality. Zij interviewt managers uit de FMCG over hun visie op leiderschap, hun dromen en hun ergernissen. Dit keer: Andrea van Baaren, Algemeen Directeur Aldipress.

"Wij zijn eigenlijk een soort versleverancier."

Niet iedereen kent Aldipress, denk ik. Wat voor organisatie zijn jullie?
Wij zijn de commerciële distributieschakel tussen alle grote A-merktijdschriften in Nederland en de retailer. Wij kopen tijdschriften in bij alle mediapartijen en verkopen die door aan retailers. Dat doen we op commerciële wijze. Wij initiëren ook promoties en doen consumentenonderzoek. Daarvoor hebben we bijvoorbeeld een eigen trade marketeer in huis, want we analyseren constant wat belangrijk is en welke positie een tijdschrift in het schap moet hebben.

Zit er een logica in de indeling van het tijdschriftenschap?
Het kijkgedrag van mannen en vrouwen verschilt. Vrouwen zijn gefocust op het hart van het schap. Daarom liggen de grote glossy’s altijd in het midden. Mannen kijken juist eerder naar de linkerbovenhoek. Daar plaatsen we dus de magazines die meer op mannen gericht zijn. Over alles is nagedacht.

Aldipress hoorde eerst bij Sanoma en DPG. Hoe zit dat nu?
Toen we nog een dochteronderneming waren van Sanoma/DPG, waren wij vooral de operationele organisatie bij deze uitgever. Die richtte zich met name op de mooie mediamerken en minder op ‘de laatste meters in het schap’. Nu zijn we onderdeel van het Belgische AMP, dat in België ook de commerciële distributie van tijdschriften als voornaamste taak heeft. Die overname werkt goed, omdat beide partijen willen dat, zogezegd, ‘de juiste tijdschriften op het juiste moment in de juiste winkel’ liggen.

Heeft die overname tot nieuwe inzichten geleid?
Ja, wij leren van AMP en vice versa. AMP heeft een slim distributiesysteem. Om de logistiek nog efficiënter te maken, gaan wij onze tijdschriften vanuit België laten inpakken en aanleveren. Het grootste verschil tussen Nederland en België is dat de retail in Nederland professioneler is georganiseerd. In België zijn er meer zelfstandige ondernemers en minder inkooporganisaties.

De markt van ‘papieren tijdschriften’ lijkt ten dode opgeschreven.
Het is een spannende markt. De aankoopfrequentie neemt af door meer concurrentie in vrijetijdsbesteding. Als het gaat om tijdverdrijf, zien we wel dat tijdschriften nog steeds relevant zijn als mensen echte ontspanning zoeken. Dan willen ze weg van hun schermen. Tijdens corona werd er weer massaal gelezen. En vergis je niet, de waarde van de losse verkoop in de consumentenmarkt bedraagt nog steeds zo’n € 170 miljoen. We zien ook nog steeds nieuwe initiatieven die het goed doen, zoals speciale uitgaven als een Rijksmuseum- of Formule 1-puzzelboek. Er is zeker toekomst voor print.

Lees jij zelf eigenlijk tijdschriften?
Ik heb geen abonnementen, maar ik koop ze wel, ja. Ik lees Delicious en Foodies, om inspiratie te krijgen voor recepten. Quest vind ik enorm leuk vanwege alle korte feitjes, en in Columbus Travel ontdek ik mooie vakantieplekjes.

Jij werkt al zeventien jaar bij Aldipress. Wat bindt jou zo aan dit bedrijf?
De dynamiek en de mensen. Wij zijn eigenlijk een soort ‘versleverancier’, met een dagelijks wisselend portfolio. Er zijn ruim 600 titels, waarvan we er elke dag zo’n 50 in de markt zetten. Elk nummer heeft een andere code, prijs, verschijningscyclus en distributie. Al die tijdschriften zetten we ‘data-driven’ in de markt. Elke editie opnieuw kijken we hoeveel potentieel er is om deze te verkopen en hoeveel volume we naar elke winkel sturen.

Vers… maar er zit geen echte tht op.
Nee, uiteraard, maar de retailer heeft wél recht van retour. Dus als er een nieuwe editie verschijnt, gaat de oude op de retourbon en worden de onverkochte exemplaren gecrediteerd. De radio- en tv-gidsen worden gerecycled, andere tijdschriften krijgen een tweede leven in bijvoorbeeld leesportefeuilles en goodiebags. Een groot deel gaat daarom terug naar de uitgever.

Je noemde ook de mensen. Waarom houden zij jou daar?
Ik merk zoveel passie en motivatie om het goed te doen. En de loyaliteit is enorm. Ik zal niet zeggen dat we een familie zijn, maar het zit er wel dicht tegenaan. En er zijn hier steeds andere uitdagingen. Ook voor mij persoonlijk. Ik begon ooit als key account manager. En steeds als een taak routine begon te worden, kreeg ik er een nieuwe taak of verantwoordelijkheid bij. Zo heb ik gaandeweg alle facetten van het bedrijf leren kennen – en de mensen.

Wat is op dit moment de grootste uitdaging?
Op de korte termijn is dat om slim en efficiënt te blijven werken, nu we geconsolideerd zijn. Onze hele logistiek en het inpakken van bladen gaat vanaf 1 april – geen grap – naar AMP. Die transitie voorbereiden is complex. Gemiddeld beleveren we een winkel vier keer per week en Schiphol bijvoorbeeld wel zeven keer. Het is nu spannend om te bedenken of we aan echt alles gedacht hebben. Als je één ding in de schakel vergeet, stagneert de hele operatie. Na april gaan we weer verder kijken.

Je bent nu ruim een jaar managing director. Wat vind je tot nu toe het moeilijkst?
Het financiële deel. Natuurlijk ben ik bekend met balance sheets en budgetverantwoordelijkheid, maar heel inhoudelijke financiële rapportages en zaken als cashflow zijn nieuw. Ik ben blij dat ik een financiële topper naast me heb, die precies van de hoed en de rand weet. Ik hoef ook niet alles te weten wat intern speelt. Het gaat mij om de hoofdlijnen en de belangrijkste zaken. Voor het overige heb ik goede mensen om me heen verzameld. En omdat ik als sales manager al werd klaargestoomd voor deze rol, was de overgang niet zo heel groot.

Welke competentie verdient jouw extra aandacht?
Het strategische stuk. Acteren in het hier en nu vind ik zo leuk. Dat gaat bijna met twee vingers in de neus. Nu moet ik ervoor zorgen dat het team een duidelijke stip op de horizon heeft en dat we een goed plan hebben, nu de volumes verder dalen.

Hoe zorg je ervoor dat die stip er komt?
Na 1 april ga ik een partij zoeken om een dag mee op de hei te gaan zitten om mijn ideeën te kanaliseren en te kijken welke het meest haalbaar zijn. Ons logistieke systeem biedt namelijk ook veel kansen.

Gaat Aldipress zich straks richten op meer dan alleen tijdschriften?
Dat zou kunnen. Er passen veel andere producten in onze tijdschriftkratten en die zijn geschikt voor leveringen direct aan winkels. Maar, sorry, meer kan ik daar nu nog niet over zeggen.

Hoe is jullie contact met de retailers?
Goed. Zij vertrouwen ons doorgaans helemaal bij het bepalen van het assortiment en de volumes, en ook wat betreft de facturatie en de retouren per winkel. Omdat wij toch een beetje een vreemde eend in de bijt zijn, is het cruciaal om dat vertrouwen niet te beschamen. We hebben trouwens wel een portal waar retailers alle leveringen op winkelniveau twee weken vooruit kunnen zien. Afhankelijk van de afspraken met het hoofdkantoor kunnen ze die soms ook zelf invullen.

Wat zou jij aankomend algemeen directeuren aanraden?
Om de sprong in het diepe te wagen. En om aan het eind van elke werkdag even te ‘helikopteren’: even stilstaan bij alles wat je die dag gedaan hebt en na te denken over wat er morgen op je agenda staat.

Hoe is jouw werk-privébalans?
Goed, ik maak veel uren, ook wel in de avond, maar ik krijg energie van de grote projecten die ik doe. En van nieuwe dingen leren. In het weekend werk ik niet. Als team zorgen we dat we ook op elkaar passen, omdat iedereen keihard werkt. Er zijn een paar mensen die daar goede voelsprieten voor hebben. Als zij zeggen: ‘let op’, dan moeten we dat echt doen.

Wat is een misvatting over jou?
Dat ik altijd maar lief ben. Op momenten waarop ik dat nodig vind, kan ik ook hard zijn. Dan zeg ik: ‘het moet nu’. Je moet eisen kunnen stellen als dingen te lang duren of problemen opgelost moeten worden.

Wat ga jij hierna doen?
Geen idee. Ik leef graag in het hier en nu. Ik ontwikkel mezelf persoonlijk nog steeds en krijg nu zoveel mooie kansen. Ik zou in elk geval niet naar een politieke organisatie gaan, dat past niet zo bij mijn persoonlijkheid. Bij mij is het: what you see, is what you get. Ik ben wel goed in stakeholdermanagement.

Waar erger jij je aan?
Dat het onderlinge respect in Nederland aan het afnemen is. We kijken steeds minder naar elkaar om. Mensen worden steeds individualistischer, er is minder ruimte voor sociaal contact. Mensen gooien in een vliegtuig hun stoel gewoon naar achter, zonder te kijken of dat kan en wie daar zit. Ik wil nog steeds een oudere kunnen helpen met oversteken als ik zie dat dit nodig is. Dat moet niet raar gaan worden. We zijn bovendien allemaal beeldschermverslaafd, ik zelf ook. Zelfs op een van de mooiste plekjes ter wereld zag ik iedereen, met de voetjes in het zand, op zijn mobiel kijken.

Welke hobby’s heb je?
We hebben een bootje, dat dicht bij ons huis ligt. Elk mooi uurtje proberen we daarmee het water op te gaan. Op zomeravonden nemen we na het werk een salade en een wijntje mee en dan gaan we even varen. Op het water vergeet je alles, ik kom dan tot rust. Het is een speedbootje, ik hang er wel eens achter, om te waterskiën.

 

2024 Copyright - People Select - Privacy statement